Vitvaror (från ikea?)

Blueberry

Trådstartare
Vi ska renovera köket under vintern, och står på helt olika platser när det gäller vitvaror. Köket köper vi på ikea, men vi är inte överens om vitvarorna. En av oss är extremt misstänksam mot ikeas vitvaror, medan den andra inte förstår varför.

Vad säger bukefalos om saken?
Är det några vitvaror som vi defintivt ska köpa någon annanstans, eller det liksom same shit different price och i så fall en fördel med ikeas? Allt från spisfläkt till diskmaskin liksom.

Vi ska renovera köket under vintern, och står på helt olika platser när det gäller vitvaror. Köket köper vi på ikea, men vi är inte överens om vitvarorna. En av oss är extremt misstänksam mot ikeas vitvaror, medan den andra inte förstår varför.

Är det några vitvaror som vi defintivt ska köpa någon annanstans, eller det liksom same shit different price och i så fall en fördel med ikeas? Allt från spisfläkt till diskmaskin liksom.

Jag har jobbat med dem.
Visst var det en del reklamationer, men har ingen aning om hur mycket reklamationer tex Bosch eller Siemens har så svårt att säga.

De jag själv använt har funkat bra.
De är funktionella och i många fall billigare än konkurrenterna.
5 års garanti, och man får det fixat om något går sönder. Man får dock räkna med att en vitvara blir lagad ett antal gånger innan man får en ny.
Går det fixa så fixas det - annars byts den ut.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att handla vitvaror på IKEA, men jag har ju bara varit den som fixat när det blivit fel - inte varit konsument själv.

Några av mina bästa vänner byggde ett IKEA kök med deras vitvaror, de mycket nöjda med allt utom diskmaskinen som strulat massor

Vår diskmaskin köpte vi för typ 2500 på annandagsrean, men det är en Cylinda, så ett tips är ju att kolla på den typen av fynd också.

Kom på att vi har tvättmaskin från IKEA också, som funkar hur bra som helst.

Vi har alla vitvaror från Ikea förutom kylfrys (för det hade vi sedan innan), dvs induktionshäll, ugn, micro, diskmaskin och fläkt :) fungerar än så länge kanon.

Jag är supernöjd med vår induktionshäll och ugn från Ikea. Snygga, lättanvända, bra funktioner, krånglar aldrig, lång garanti och såklart: billiga!

Är 5 års garanti standard, eller får man betala extra? När jag har köpt vitvaror har det bara varit 1 års garanti, och det är inte mycket...

Vi köpte ett komplett kök ifrån Ikea för cirka 3 månader sedan och vi är mer än NÖJDA!! :D
Älskar allt, speciellt min häll och kylskåp :angel: Ett tips bara: Kolla igenom vitvarorna innan ni "placerar" dom in i köket när ni designar det. Vi är lite missnöjda med våran diskmaskin. Den är jättebra, stor och rymlig men "facken" eller själva utrymmet för disken är lite konstig :crazy: Så jag hade önskat att vi kollade på hur den såg ut inuti innan.

Många av Ikeas vitvaror är whirlpool men omdöpta till "ikea"

Min 2år gamla spishäll är toppen och har fungerat felfritt.

När jag flyttade ihop med en kompis köpte vi ett egendesignat kök från IKEA med ugn, spishäll och fläkt. Spishällen var det aldrig några funktionella problem med mer än att det var svårt att hålla rent mellan skruvknapparna på hällen och på hällens sidor där det gärna liksom fastande små mini-smulor. Ugnen tyckte jag blev sämre med tiden (vi bodde där i cirka 4 år), jag bakar mycket och upplevde att det var svårare att få till rätt temperatur efter några år, antagligen något med termostater som inte riktigt fungerade längre. Fläkten var okej men lät en del.

Alltså Ikeas vitvaror är egentligen inte Ikeas utan det är andra märken som man satt ikeas logga på. Vilka märken beror på vilken modell si köper osv.

Jag har för mig att ett av dem är elektrolux och sen finns det minst ett till lika känt men det är du där med minnet.

Vi har ugn, mikro och häll från Ikea men då har det varit från det dyrare segmentet

Det enda jag har fått till mig är att det kan vara strul med garantin. Min sambo vill absolut inte köpa vitvaror från. Ikea men jag kommer inte ihåg alla argument han har ;)

Tillägg: Ugnen bakar faktiskt inte riktigt jämnt kom jag på... Men jag vet inte om det är jag som borde ha läst på lite mer i bruksanvisningen:angel:

Vi har häll, ugn, fläkt diskmaskin och micro från Ikea. Inte vi som har valt utan de fanns i lägenheten vi köpte. De har fungerat utan problem hittills. Diskbänk och blandare däremot (också Ikea) är värdelösa.

I min förra lägenhet hade jag kyl, frys, spis, häll och micro från IKEA.
Det fungerade helt perfekt. Det var dessutom ett sjukt fint kök!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka