Vittringsapportering?!

L

liten82

Jag ska inom kort tävla Elit och samtliga moment är väl relativt färdiga, dock inte vittringsapporteringen.
Mdas (en keplie) har inga som helst problem med att hitta rätt pinne, dock så förstår han inte att han ska komma med den till mej.
Vi har under 2mån tid tränat detta moment och jag har provat olika varianter såsom att backa några steg för att få honom att komma, eller säga "kom" vilket han också då gör. Men resultatet har ändock blivit att han står med pinnen i munnen och väntar på någon signal från mej att det är ok att komma.
Jag har provat att bara stå tyst och vänta in honom men efter ett tag börjar han tugga på pinnen och slutligen är det bara flisor kvar:(
Han förstår helt enkelt inte vad han ska göra!
Någon som har bra tips på hur man kan göra för att få "poletten att trilla ner" :)
Tacksam för alla råd!!
/ Sofia med Midas
 
Sv: Vittringsapportering?!

hur har ni gjort i trean? hur länge har du sagt kom när han står still? provat med rejäl belöning vid avlämnandet?
 
Sv: Vittringsapportering?!

I trean fick jag DK för att jag hjälpte honom in, i Elit blir man dock underkänd!
Jag började med att säga "kom" alternativt backa och det har blivit att jag fortsatt med det eftersom att poletten inte verkat trillat ner än!
Jag har dock under perioder låtit bli att hjälpa honom in för att se om han till slut kan lista ut det själv, men det verkar inte så!
Jag ger honom rikligt med belöning när han kommer in, både muntligt och i form av gott godis. Boll har jag inte vågat försöka med då han otroligt lätt blir "skruvad", men kanske det är dags att försöka ändå?

I annat fall kanske man helt enkelt bara ska låta bli att träna momentet ett tag, för nu har det blivit lite av "en grej". Han är väldigt lättstressad och att inte få belöning för ngt räcker för honom för att bli frustrerad, och nu när han står där framme med pinnen ser man ju hur han funderar på vad i H*v.. han ska göra :)
Jag vet inte..
 
Sv: Vittringsapportering?!

Men Sofia! Kan du inte LÖSA det själv! :) :rofl:

/Johanna och Isa fisa, som även vi har problem med apport! :)
 
Sv: Vittringsapportering?!

att låta bli att träna kan ge fantastisk effekt! det kan helt klart vara ett alternativ. varför tror du själv att han står still? tror han att det är det han ska göra eller är han osäker på om han gör rätt? provat att belöna så fort han tar rätt pinne? provat att lägga apporterna bakom en husknut så att han inte ser dig förän han är nästan framme? är det en lite het hund bör man kanske vara försiktig med att skruva upp motivationen, men är det en hund som tänker för mycket kan det hjälpa med lite "stress".
 
Sv: Vittringsapportering?!

Jag tror att han står still med den för att han är osäker på om han gör rätt. Man ser hur han först bara står med den, sen börjar han tugga (rejält), kan släppa den och kolla bland de andra pinnarna igen för att försäkra sej om att han tagit rätt.
Vid något tillfälle när jag stått och väntat LÄNGE har han till slut släppt den och gått och lyft på benet mot ngt intilliggande.
Det är ngt han ALDRIG gjort annars så det ligger väl i frustration och förvirring! Man riktigt ser hur han funderar vad han ska göra med pinnen.
Jag tycker att det är konstigt att alternativet att komma in med den ligger så långt bort, då han gärna kommer med allt möjligt annars :)

Jag har belönat så fort han tagit rätt genom att säga "bra" och då kommer han med den.
Om jag gömmer dom så han inte ser mej när han hämtar pinnen så tar han rätt, kommer fram så han ser mej, och sen är de samma visa där. Han bara står!

Men jag får prova med boll och leva med att få lite mer skall där, det går ju att träna bort sedan. Och fungerar inte det får jag ta en brejk!
Jag tycks ha provat de mesta andra?!
 
Sv: Vittringsapportering?!

Nää johanna, det verkar verkligen inte som om jag kan lösa det själv!
Jag har provat de jag har kommit på, nu har jag fått lite tips och så, men då äre klart att de är -25grader så man givetvis inte kan träna och se om nåt fungerar :(
 
Sv: Vittringsapportering?!

Är din hund signalkänslig? Eftersom han är kelpie så anar jag att han är hyfsat uppmärksam på dig och då kan det räcka med en pytteliten bekräftelse på att han har gjort rätt, dvs tagit rätt pinne. Det kan faktiskt räcka med ett leende eller bara att du höjer hakan en aning, som man ofta gör när man säger "bra!" Det kan vara så att du bara behöver göra det under en kort tid och sedan tar bort den lilla signalen när han har blivit säkrare. Är han väldigt uppmärksam så är det inte säkert att det är någon annan än han som märker din lilla "hjälp";)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 688
Senast: a1agnlju
·
Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 068
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Hundhälsa Jag har blivit erbjuden att ta hand om en syster till mina hundar. Hon är väldigt trevlig, kelen och jättesöt, men hon är så gott som...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 304
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp