Vittringsapport -bättre grepp

Milosari

Trådstartare
vi har stött på ett litet problem i apporteringen och det är att han håller för löst i vittringsapporten, vilket leder till att det dels ser ut som om han tuggar när han flåsar, dels tappar han den lätt. jag tycker vi provat det mesta, men han vägrar hålla ordentligt. tips någon?
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

En del kampar ju med sakerna för att få bättre grepp. Något som jag aldrig skulle tordas göra *tugg tugg* Men det har jag hört på stan ;)

Träna ännu mer håll fast och vad det eg. innebär.

Själv törs jag inte peta i sådana saker. Många retrievers börjar skruva på sig av allt för många pekpinnar och pet pet och så får man kanske en hund som tuggar av stress. Möjligtvis om du kan klicka honom till ett bättre håll fast för att undvika den situationen. Som sagt så gör jag det inte själv, så jag har inga egna tips att komma med.
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

träna fasthållandet separat från momentet, börja hemma i lugn och ro, endast belöning vid det som du tycker är exakt så som du vill ha det. klicker är super tycker jag även när man petar i detaljer. Lycka till !!!
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

jag är så rädd för att han ska börja tugga bara. är det väldigt svårt att få bort tugg? han är inte den intelligentaste hunden på denna jord så jag måste lyckas klicka rätt massor av gånger innan han verkligen förstår. min skräck är att han ska börja tugga medan han försöker klura ut vad det är han ska göra.

så länge han är i rörelse går det ganska bra, ju fortare han springer, desto bättre grepp har han. det är när han ska gå runtom och sitter som den ligger löst på tungan.

något som han också gör som är mindre bra är att han gärna plockar i de andra apporterna. inte alltid, och inte om jag stressar honom lite. finns det något idiotsäkert sätt att få bockt plock? eller är det nöta nöta nöta som gäller?
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

Jag tror inte att tugg är lätt att få bort. Helst inte om det är förvirring eller stress. (Eller stress kommer ut förvirring :idea:)

Jag tror att det är oändligt tålamod som gäller för att få det bra. Eller så gör man som jag och skiter i det, bara den ligger kvar i munnen, hunden tycker att det är kul och tempot är bra. Men jag är å andra sidan inte besatt av 10:or ;)

Om du försöker att träna med något annat material. Jag kör t.ex. med metallapport för att träna avlämningar för att de inte ska lära sig tugga alls.

Prova att göra om ingången. När han kommer upp vid sidan så går du kanske frammåt. Sitt - gå igen. Då kanske han inte behöver börja släppa den så tidigt eftersom att momentet inte är slut.

Jag har tränat håll fast bara genom att föra handen mot apporten och direkt hon börjat släppa den så har jag dragit tillbaka handen och har hon släppt så har jag bara stirrat på apporten tills hon tagit upp den igen. osv. Men det kräver nog en väldigt apportglad hund som inte ger upp. Så hon håller verkligen stenfast när hon sitter. Däremot så kan hon småtugga precis några meter ifrån mig. Det är gammalt groll mellan oss angående om man ska komma in med apporten eller inte ;)

Angående plock så kanske öka tempot då? Du säger ju själv att det går bättre då. Se till att det blir ett nosjobb (i t.ex. gräs) Lägg den rätta apporten som en klocka, framför, vid sidan, bakom klungan av de apporterna som han ska hoppa över. Ska det gå fort så hinner han inte plocka, och absolut inte om de ligger lite dolt.

Jag har som sagt (för andra gången) inget annat än lite brainstorming att komma med :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

tror du att de kan dra ner för tugg om det inte blir några märken på apporten? jag kan inte minnas att det står någonstans att de måste ha ett fast grepp nämligen... kanske ska jag inte bry mig om att den ligger lite löst?

loke kan göra fel hundra gånger på raken utan innan han fattar att det inte ger någon belöning. jag har t o m nejat på fel apport, men han kan göra om samma misstag ändå. tack och lov slutar han aldrig försöka, så det enda som skadas är mitt tålamod. för det är lite drygt när det är nej, nej, nej, nej, KLICK (jippi, kalas och tårta), nej, nej, nej, nej, nej, nej, KLICK osv. Minina fattar efter första eller andra klicket vilken det är som ger belöning och då är det ju ingen mening med att ödsla energi på de andra. men OM hon skulle göra fel ett par ggr i rad så slutar hon försöka.

med klocka, menar du att de andra apporterna ska ligga i en hög i mitten? det han gör när han plockar är att han tar upp första bästa apport och går sedan och nosar på de andra. där hittar han rätt, släpper fel (eller tar båda) och springer tillbaka. ibland vet jag inte ens om han är medveten om att han har plockat upp den första. han gör ofta så, plockar upp saker lite på måfå. speciellt när han är glad (och det är han när vi tränar).
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

Är det så? För jag upplever inte alls att klicker fungerar bra för oss. Det är precis som du beskriver... Hon kopplar inte alls vad jag klickar... Eller så är jag helt värdelös ;)

Om du har alla apporter dolda så måste han koppla på näsan direkt och inte gå med ögonen och ta första bästa. Sen flytta rätt apport svårare (närmare) i förhållande till de andra och till slut att rätt apport ligger "bakom" de andra apporterna. *luddigt* Jag har ju också en extremt apportglad hund som tar allt med fart, så jag har varit extremt noga med att alltid dölja dem tills hon fattat att koppla på näsan. Jag har dolt i snö eller i gräs.

Man kan få lite avdrag om hunden tuggar/bollar med apporten även om det inte blir märken. Min hund far med världens fart och tjongar till apporten med framtassarna. Hugger apporten, tappar, hugger och så tillbaka i fulll rulle, rullar lite med den i munnen och sen så går det bra. Det brukar bli en 7:a ;) Men en tia har vi allt klockat in en gång *ha ha* Så ett i övrigt snyggt jobb med bra tempo kan inte bli mer än 1-2 pinnars avdrag om de slamsar lite. Men man ska väl inte tänka så... Men jag skulle aldrig avstå från att tävla även om jag vet att ett moment är en svaghet liksom...
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

F*n vad slapp jag är ;) Men kul har vi *hi hi* Det är väl det viktigaste!!
 
Sv: Vittringsapport -bättre grepp

haha ja det är meningen att de ska fatta ganska direkt.

det enda vi gör riktigt bra är fritt följ. så resten måste ligga lite halvhögt för uppflyttningspoäng. men vi har ju gott om tid på oss för att fila.

jag lägger ibland ut lite rättdoftande vittringsapporter i en sökruta och ibland som ett spår, men då har jag använt flera för att snabbt få upprepandet. men det är kanske fel? jag har också lagt ner en hel massa tid på att lära honom "rätt" pinne av två, men han tar sig inte riktigt tid att lukta-välja-plocka upp utan gör allt på en gång. vi provar ditt sätt i morgon så får vi se hur det går.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 547
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp