Vitt "mojs" i klumpar i pälsen

T

traff

Hej, när det någon som råkat ur för följande:
I pannan finns klumpar av hår där det i botten sitter som en vit massa (typ psoriasis eller kanske lite blötare) men en fast klump kring flera strån. Ikväll tyckte jag också att det fanns på benet kring kotan. Är dock inte helt säker på att det är samma sak. Stryker jag hästen över pälsen i panna så känns det som små upphöjningar (typ insektsbett). De är lätta att dra bort men vad är det? På kotan/underbenet fick jag för mig ikväll att det kanske är rester av Arnika som ligger i pälsens botten. Någon som varit med om något liknande??????? :confused:

Sv: Vitt "mojs" i klumpar i pälsen

När jag var yngre fick min häst det, tror det var vitaminbrist eller mineralbrist.
Vi hade köpt ett konstigt hö så jag var tvungen att ge extra det som hästen hade brist på samt byta hö.

Det du beskriver, liknar något jag fick på en pålle för några år sedan. Men detta satt på ett och samma ställe, en fläck vid sidan om manken. Först trodde jag att det kunde ha orsakats av sadeln, men den var inte i närheten av området.

Det visade sig att hon hade någon form av svamp, små bulor under pälsen och det blev vita klumpar när hon blev blöt. Ganska äckligt faktiskt, vetrinären rekommenderade att friställa området från päls samt behandla med tex pevaryl. Nu använde jag iofs äppelcidervinäger blandadt med vatten, men hade det inte gått bort med min blandning så hade jag köpt pevaryl.

Kan vara det som man ibland kallar "regnskållor" (Streptotrikos)

En av våra hästar är känslig och får det ofta på benen under sommaren, vare sig det regnar eller inte.

På den tiden vi hade inackorderingar råkade en häst ut för detta på hela kroppen under vintern och efter ett tag spred det sig till flera andra hästar, så det kan vara smittsamt.

SVA har en bra artikel om detta HÄR

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka