Vitt Hår ! :O

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare PimPim92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 797
P

PimPim92

:bump:Hejhej !

För 2månadersen ungefär märkte jag att min haflingervallack började fått vitt hår. Det är precis där sadelmbossorna (heter det så?) ligger. (på varje sida om ryggraden, nästan uppe vid manken alltså )

Då var det inte mycket, utan bara i början utav hårstråna. Men nu är det nästan hela vägen ut.
Min första tanke var att sadeln eller selen låg fel och skavde men han verkar inte ha ont alls. Jag har suttit på honom och tryckt ner händerna med all min vikt rätt på där han är vithårig, men han reagerar inte utan bara typ står och sover.

Jag har ridit med samma sadel jättelänge (minst ett och ett halvt år) och han har aldrig vistat täcken på att ha ont eller något tidigare.

Men en sak som är ny är att han precis är inkörd. Kan det vara (vet inte rikitg vad det heter) de dära "kuddarna" på selen som ligger precis där som skaver , eller tänker jag tokigt?

Han visar inget täcken på att ha ont eller vara ovillig när jag tar på selen.
Jag använder en vanlig bröstsele och en vanlig tvåsittsig vagn.

Kan säga att jag har låtit honom vila från all belastning på ryggen nu i två veckor, om det skulle vara så att han har ont.

Vill verkligen ha vettiga svar !
Tack i förhand.

Sofia

Sv: Vitt Hår ! :O

Du kanske skulle kunna ta ut en vet eller sadelmakare?

:bump:Hejhej !

För 2månadersen ungefär märkte jag att min haflingervallack började fått vitt hår. Det är precis där sadelmbossorna (heter det så?) ligger. (på varje sida om ryggraden, nästan uppe vid manken alltså )

Då var det inte mycket, utan bara i början utav hårstråna. Men nu är det nästan hela vägen ut.
Min första tanke var att sadeln eller selen låg fel och skavde men han verkar inte ha ont alls. Jag har suttit på honom och tryckt ner händerna med all min vikt rätt på där han är vithårig, men han reagerar inte utan bara typ står och sover.

Jag har ridit med samma sadel jättelänge (minst ett och ett halvt år) och han har aldrig vistat täcken på att ha ont eller något tidigare.

Men en sak som är ny är att han precis är inkörd. Kan det vara (vet inte rikitg vad det heter) de dära "kuddarna" på selen som ligger precis där som skaver , eller tänker jag tokigt?

Han visar inget täcken på att ha ont eller vara ovillig när jag tar på selen.
Jag använder en vanlig bröstsele och en vanlig tvåsittsig vagn.

Kan säga att jag har låtit honom vila från all belastning på ryggen nu i två veckor, om det skulle vara så att han har ont.

Vill verkligen ha vettiga svar !
Tack i förhand.

Sofia

Det låter som om din häst har fått skav efter sadel då kan/brukar det synas vita hår... Kolla upp detta med en veterinär så får du ju svaret snabbt och enkelt :)

Ta ut en veterinär som kan kolla ryggen. Men jag tycker även att du ska ta ut en sadelmakare som kan se hur sadeln ligger. Den kanske behöver stoppas om? Hästen kanske har förändrats på det år du ridit med sadeln? Byggt/tappat muskler? Sadelmakaren kanske kan titta på selen också?

Mvh Jordgubba :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka