Vitpeppar?

S

Syrsa

Mötte min granne igår, satt och pratade en stund.

Hon har haft hund hela livet och gav tipset att lägga vitpeppar på de växter, möbler eller tygstycken som man inte vill att hunden ska bita i/tugga på. Hon hade gjort det med en stor växt och hundarna hade nosat men sedan aldrig rört växten.

Vad säger ni på buke? Vitpeppar, kan det vara skadligt på något sätt, eller är det bara starkt och obehagligt en kort stund med avsedd effekt? (Naturligtvis som ett komplement, inte som enda sätt att lära hunden att man inte får bita i sofftyget.)

/Syrsa

Sv: Vitpeppar?

jag har inte provat vitpeppar, men senap på min egen hund. men han tyckte att det var jättegott och det slutade med att han stal senapsflaskan och sörplade i sig hela innehållet. på en valp som bodde här ett tag och inte ville låta bli min matta provade jag tabasco, men det gick inte det heller. det finns sk "bitter bite" i djuraffären som har någon liten effekt.

piru: min ena är en riktig ögontjänare. han är inte så dum att han rör förbjudna saker när jag ser på, men är jag borta vet han att det är fritt fram. då kan man ha nejat hur mycket som helst, det hjälper ändå inte ett dugg.

Jo, absolut! Det var ju, som jag skrev, ett komplement. Inte en universallösning ;)

Vilket leder oss till nästa bekymmer...(trådkapar min egen tråd...)
Valpen kan NEJ i alla träningssituationer. Godbitar, leksaker, skor, mjukisdjur, filtar, jackor. Allt låter han bli, släpper han taget om när vi tränar. Även utan att jag erbjuder något annat eller ens plockat fram godispåsen. Jag tränar ibland så att det ska verka "vardag", tex tappar saker från diskbänken när jag låtsas laga mat. NEJ fungerar hur bra som helst, han sätter sig och tittar, men rör inget.

Så kommer vi till "skarpt läge". Han knycker en sko för uppmärksamhet (vi sitter och äter frukost och han har på olika sätt försökt få oss att reagera). Tror ni NEJ fungerar? Tror ni NÅGOT fungerar? Inte ens om vi ignorerar honom, sätter oss på golvet och leker med någon av hans leksaker (så att vi kan få berömma honom när han kommer till oss istället för att skälla på honom när han gör fel, då får vi bara gorma hela dagen vilket blir trist). Nepp, skon är helt plötsligt det enda i hela universum...

Vad göra?

/Syrsa

piru: min ena är en riktig ögontjänare. han är inte så dum att han rör förbjudna saker när jag ser på, men är jag borta vet han att det är fritt fram. då kan man ha nejat hur mycket som helst, det hjälper ändå inte ett dugg.

Alla hundar är väl ögontjänare vad jag vet?

Tycker du har fått till ett dåligt förbud på dina hundar om du inte får dom o låta bli saker dom inte har ett dugg med o göra.Det har säkert aldrig fått kosta nåt för dom heller när dom dissar dig som dom gör.

Bara ta som Jääkäri han är det största matidiot jag träffat slår allt jag sett när det gäller mat han kan jag lämna hur som helst hungrig icke hungrig o han skulle aldrig ta nåt som inte är hans.

Men mina hundar kostar det för o stjäla det vill jag lova men sen gör dom det aldrig mer heller. Skulle aldrig krångla i kryddskåpet när det är så enkelt o få till dessa små problem.

öh ursäkta? det där var ett väldigt fult inlägg (och svårt att läsa. vad betyder "...hur som helst hungrig icke hungrig o han..."?). du har inte den blekaste aning om hur mina hundar uppför sig! dessutom har vi lite olika typer av hundar, jääkäri är med största sannolikhet bra mycket vekare än min labbe, och veka hundar behöver man säkert bara säga till en gång och aldrig mer. jag kan lova dig att hans hyss i ungdomen har kostat honom!

hur som helst är labben mycket lydig. han stjäl ingen mat när jag är i närheten. inte ens när jag sover och kattmaten frestar i köket. vad de gör när ytterdörren är låst har inget med lydnad att göra. det är som att lämna en höglöpande tik ensam med sin hane, och gå hemifrån flera timmar. det är helt enkelt inget man gör om man har en hund med stark sexualdrift.

Skulle Jääkäri vara vekare än en labbe.

Han är förig men långt ifrån vek så vart har du fått det ifrån. Han skulle klassas som hård exakt som Piru är.

Vart har du fått ifrån att han skulle över huvudtaget ha tendenser o vara vek? Alla som sett han skulle skriva på direkt att han inte är vek på nåt vis.

Sen vart i inlägget var det fult?

Sen har det ingen som helst betydelse om hunden är vek eller inte förbud får man ändå.
Sen har båda stor matdrift ändå tar dom inget så vad är problemet.
Piru skulle heller aldrig ta nåt från bordet han heller o han är garanterat hård testad som hård också.

Senast ändrad:

Sen o ljämnföra med o gå utanför dörren o ha en hane o köptik hemma än o lämna kattmat. är BS då 99,9% bland alla hundar så är sexualdriften så otroligt mycket större än matdriften.

Man kan ju bara utgå från sig själv om tjejen ligger i rafset hemma eller en tallrik med favvo maten man kliver på först sen äter man.

Det märker de flesta som har en hund o får hem valpen den hets äter i början sen ser den att det inte finns nån konkurans om mat Den äter lite när den vill o.s.v. för det finns just ingen konkurrans efter mat.

Sen köper man nästa hund då ökar det man är alltid med när maten serverras o man äter den direkt för annars är det borta.

Samma gäller det med hane o löptik tar inte jag henne då gör nån annan det därför lämnar dom inte själva utan uppsikt.

min hunds matdrift är bra mycket större än de flesta hundars sexualdrift. han vägde två kilo mer än de övriga valparna i kullen helt enkelt för att han åt mer. hetsätandet/matfixeringen fortsatte under det halvår han var ensam, så det har inget med konkurrans att göra.

du skriver att det räcker med att säga till din hund en gång. det funkar inte på min. han reagerar på obehag, men han minns inte.

var har jag skrivit att mina hundar tar mat från bordet? det gör de inte. de tar inte heller tappad mat utan tillåtelse, och spottar ut på kommando om de skulle hitta något ute. men jag lämnar dem inte ensamma med en skål mat på golvet. ungefär som att du inte lämnar dina med en löptik hemma.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 998
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 106
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka