vitlökspulver??

Vita_N_6520

Trådstartare
Ni som ger det, vad för "sort" är det ni har, var köper ni det (kostnad..?!), och hur mkt ger ni till hästarna?
Jag ger vitlöksklyftor(delade) till min häst, men det är inte så populärt (hon försöker alltid sortera bort de..), och så luktar det så illa om fingrarna efter att man har hållt på med det :p

Sv: vitlökspulver??

Jag ger mina Hippos vitlöka flingor eller så köper jag pelletrerd på Lidl. Hippos kostar 119kr för ett kg. Och 89 för 900gr på Lidl. Båda funkar bra tycker jag. Mina araber får en matsked och dom stora grabbarna får 2 matskedar.(ardennerna)

PÅ Lidl?? Ursäkta den dumma frågan :o , men pelleterad vitlök till... människor?

Trådskaparen, jag pressar vitlöksklyftorna och blandar med betforen, då slinker det ner lättare.

Ger Emins vitlökspulver. Köpte på Scandinavium och kommer inte ihåg priset, men det var rätt billigt för en en-kiloshink. Tidigare hade jag HippoFoders vitlöksflingor och den funkade också bra. Anledningen till att jag bytte var att vi köpte två kilo på Scandinavium när hippo-hinken var slut, och jag tycker båda funkar bra.

Nej lidl hade en vecka med special varor för häst å ryttare, då fanns det bland annat pelleterad vitlök för häst, tyckte faktiskt det verkade riktigt trevligt. man slipper det där pulvret som fastnar på en och faktiskt är lite väll smått och bör ges nästintil på en gång eftersom att det faktiskt hinner dra åt sig fukt å faktiskt blir till en klump om man har det i en foderburk. Flingor är jag inte förtjust i för jag anser att det är tråkigt, och ser lite hm ut, det anser jag helt enkelt inte bör ha lika mycket efekt... (antagligen någo jag har fått för mig).

Jag köpte 1 kg pulver för 99 kr, vilken sort det är kommer jag dock inte ihåg, men ner går det iaf, föursatt att man har det i en burk som gör så att det inte kommer in någon fukt, d.v.s. glassburkar och godisburkarna funkar inte, man måste i princip ha tupperware burkar till det...

Prova med att lägga vitlökspulver i betforn, brukar funka bra!

Jag har använt Hippos "flingor" eller bitar (vad man nu kan kalla det) eller så har jag köpt på Eko 1kg för 69:- (pulver)

Jag provade några olika sorter innan jag hittade en som min häst åt. De andra smakade nog för starkt tror jag (de jag provade var Hippos vitlöksflingor + Hippos vitlökspulver som det oxå e vit E i). Provade även Emins vitlökspulver men det åt hon inte heller.

Så jag ger henne Eclipse/Biofarmab Garlican Forte (vitlökspulver, tror oxå det e lite honung i, o det äter hon glatt!)
Köper det på Eko, men finns även på Granngården i stan. Brukar köpa en "stor" hink eftersom det ändå håller sig länge. Tror det är 1,5 kg o kostar runt 230-250 har jag för mig. Räcker några månader.

Använder mig inte utav betfor till min häst, eftersom att det inte ingår i foderstaten och ingen annan i stallet ger det heller.

Jag ger min Eclipse/Biofarmab Garlican Forte, som är ett vitlökspulver med lite honung i. Det har min häst ätit i flera år, och det fungerar jättebra! :)

Vitlök ingår inte i en naturlig foderstat till hästen. Med tanke på hästens ytterst känsliga mage så förstår jag inte varför man skulle vilja proppa i hästen något som inte ingår i foderbehovet. Man kan lika gärna fråga vilken sorts kardimumma ni ger era hästar.

Köper från örtgrossist betalar runt 60kr/kg, finns både flakes och pulver och granulerat.

Jag ger pulver just nu och ett 15ml mått

kenneth skrev:
Vitlök ingår inte i en naturlig foderstat till hästen. Med tanke på hästens ytterst känsliga mage så förstår jag inte varför man skulle vilja proppa i hästen något som inte ingår i foderbehovet. Man kan lika gärna fråga vilken sorts kardimumma ni ger era hästar.

Vad ingår i en "naturlig" foderstat då??

Inte havre eller korn eller betfor eller typ allt man ger i kraftfoderväg :smirk:

Havre och korn är spannmålsprodukter. Släpp hästarna fria och jag garanterar att dom aldrig skulle röra en vitlök medan spannmålen skulle förtäras med glädje.

kenneth skrev:
Havre och korn är spannmålsprodukter. Släpp hästarna fria och jag garanterar att dom aldrig skulle röra en vitlök medan spannmålen skulle förtäras med glädje.

Det beror kanske på, jag har haft en häst som älskade vitlök. Han ville äta direkt ur burken :smirk:

Vet många hästar som inte tål havre.

Och hästar är gräsätare de väntar inte tills det fröar för att äta.

Vita_N_6520 skrev:
Ni som ger det, vad för "sort" är det ni har, var köper ni det (kostnad..?!), och hur mkt ger ni till hästarna?
Jag ger vitlöksklyftor(delade) till min häst, men det är inte så populärt (hon försöker alltid sortera bort de..), och så luktar det så illa om fingrarna efter att man har hållt på med det :p

min häst får Eclipse/Biofarmab Garlican Forte, kostar 270kr (för en stor burk) på granngården... hon får 2 mått dagligen...

Jag ger Mustang vitlöksflarn och ibland equmins vitlökspulver. Nöjd med båda sortena. Köper i min foderbutik till bra priser.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 130
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka