Linisen

Trådstartare
I nyaste islandshästen stod det att man inte skulle ge hästar vitlök eftersom hästar tydligen inte tål lökväxter.

Ngn mer som hört detta?

Sv: Vitlök

Har hört samma (läst). Hästarna fick dåliga blodvärden (som de testade på). Dock blev värdena bra ganska kort efter man slutade med vitlöken. Det stod inget om hur mycket eller hur lite det handlade om.
Mvh. Matten

Finns en hel del om det här redan så prova att använda sökfunktionen och sök på vitlök.

ja det finns forskning gjord av agronomie doktor som visar på att vitlök är direkt olämpligt för häst. Jag PMar dig om en sida om detta.

*kl*
Har ca 30kg kvar av en müsli det ingår vitlök i, ska jag kasta bort det eller ska han få äta upp det?! Han får ca 1 kg om dagen. Kommer inte ihåg hur mkt vitlök det var i, men det står längst ner på "ingredienser".

Vad jag har förstått så testade man hästar genom att ge dom flera hela hela vitlökar varje dag. Alltså flera hekto/häst och dag. Det medförde förändringar i blodet till det negativa. Det blev en allvarlig brist av något. Kommer inte ihåg exakt nu. Efter att hästarna slutade äta vitlöken blev de ganska så snart bra igen.
Den lilla mängden som finns i müsli m.m. kan nog inte vara så farligt. Det handlar ju om knappt 1 gram/kg. På min foderpåse så står det att det innehåller örter och vitlök ca 1%. Försumbart i mitt tycke då jag bara ger 3-4 hg/dag.
Men detta är bara min egna åsikt.

Hästar ska väl inte ha vitlök alls? Dom tål ju inte lökväxter liksom...

De foder som innehåller ett par gram vitlök per kg kan knappast medföra att hästen får i sig en skadlig mängd, även om man tycker det verkar fånigt att hälla i det. Lika fånigt som kosmetiska mängder av andra kryddor. HH

Är det det du har speciellt för islandshästar?
f*n att jag gick på det. Har hittat ett annat bättre och billigare müsli nu.

Jaja. Ngn ska väl dom tjäna pengar på ;)

har läst att blodvärderna försämras av vitlök, men då va dom uppe i 200g/100 kg eller något, vilket är sjukt mycket vitlök. Mina hästar ger jag ca 15 g varannan dag. Då dom slutade snuva då.

Vid mer än 10 gram vitlök per 100 kg häst och dag försämrades blodvärdena i den aktuella studien. HH

oj va det så lite, läste nått för länge sen men då va det mycket mer iaf per 100 kg, e nog dax att sluta med vitlök iaf då.

Är det det du har speciellt för islandshästar?
f*n att jag gick på det. Har hittat ett annat bättre och billigare müsli nu.

Jaja. Ngn ska väl dom tjäna pengar på ;)

Jag har inte gått på det där med "specialfoder för islandshäst". ;) Ofta är det alldeles för hög MJ-halt och för lågt smrp-halt i de fodren för att det ska passa mitt grovfoder och mina hästar.

Jag ger Hestekraft och det innehåller en mycket liten mängd vitlök.

Jo, jag gick på det. Men han gillar det och har blivit jätte fin i pälsen av det. Och i hullet. Men ska gå över till mustangs müsli när han ätiti upp allt.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka