C

Crona

Hej har en fråga om ni ger era hästar vitlök ?? Vad ni tycker om det , eller det är bättre med något annat?:D Luktar gott i stallet när de äter det:rofl:

Sv: Vitlök

jag ger INTE vitlök, eftersom det kan ge blodbrist. Finns tex en massa trådar om detta bakåt i tiden, sök så hittar du!

vill också tillägga att forskning nu visar att vitlök är giftigt för hästar, de kan inte bryta ner det i kroppen. Så NEJ - jag ger ej mina hästar vitlök.

Slutade också då jag läste att det ger blodbrist. Trodde tidigare att jag hade ovanligt friska hästar pga vitlöken men inser nu efter att ha varit utan i flera år att förmodligen hade jag väldigt friska hästar trots vitlöken.

Det finns ju speciellt vitlökspulver för hästar!! :bow:
Jag brukar bara vilja ge ifall jag märker att hästarna verkar snoriga eller små hostar lite av någon anledning. Annars så behövs det ju inte. :cool:

Nej, för det första är det inte bra att ge vitlök till hästar, för det andra äter hästen inte det.

Tja, känner de som gett en liten klyfta och har de puttat in den i någon frukt eller något sådant. En del hästar äter utan problem de där lite mer luktande rotfrukter eller lökar av olika slag. Men visst man får inte ge för mycket av det.
Men som sagt varför krångla för att gömma klyftor när det finns pulver till bra pris?? :smirk::cool:

Det ä'r pulver till hästar jag har , så det går bra att ge ??? Eller de får blodbrist av all vitlök, ger inte det nu mer vågar inte

Men min häst han gillade det smaskigt:confused: :confused:

Det är vitlök som ger blodbrist, oavsett om den är färsk, frystorkad eller i pulver.

Det är inte naturligt för en häst att äta lök.

Det är vitlök som ger blodbrist, oavsett om den är färsk, frystorkad eller i pulver.

Max 15 g pulver och det är ingen fara. Det är bra för hälsan, speciellt hästar som kanske hostar lite. Skulle det vara farligt skulle de inte sälja mer i butikerna!!

vitlök ger blodbrist vid mycket stora mängder, det är ej testat hur det påverkar hästen vid en mer normal mängd..

vill också tillägga att forskning nu visar att vitlök är giftigt för hästar, de kan inte bryta ner det i kroppen. Så NEJ - jag ger ej mina hästar vitlök.
Källhänvisning tack!! :devil:
Vid normal giva typ 15 g pulver, ingen fara, annars skulle de inte sälja pulver när det gäller för djuren!! :bow::cool:

Nu har jag ingen källa att hänvisa till förutom att jag läst det i tidningen ridsport. Där hade forskningen inte kommit fram till någon dos som var okej att ge.
Vi har en veterinär installad i mitt stall och hon säger dessutom att det varit allmänt känt att man tex inte ska ge lök till hundar för det är inte naturligt för dom att äta. Lök är dessutom inte naturligt för hästar att äta heller och de här forskningsresultaten som kommit fram tycker jag är himlans bra..

Det finns säkert källor i de andra trådarna om vitlök jag orkar bara inte kolla upp det nu..

Vi har redan i tidigare trådar konstaterat (med källhänvisning och hela baletten) att man inte kunnat fastslå gräns för när vitlök blir skadligt för hästen.

VARFÖR chansa med något som man VET ger skador, om än inte vid vilken minstagräns?

exkat citat från American Journal of Veterinary Research
"At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia"

vilket betyder "först vid en dos på 20 g per 100 kg häst utvecklade hästarna anemi (blodbrist)"
vilket betyder att ingen försämring skedde vid lägre doser än 20 g/100 kg häst..

många hästar med luftvägssjukdomar blir bättre med vitlök, de flesta hästar slipper en del av knott och mygg om de får vitlök i fodret..

Du måste ha missat den sista snutten :angel:

"Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses"

nejdå, glömde den inte, men det som står där är rakt översatt "mer forskning behövs för att avgöra den exakta säkra maxdosen"
vilket betyder att en dos som bara är 1/10 av den toxiska dosen torde vara 100% OK..

och det betyder faktiskt att vitlök är ok i lägre doser..

så som du tolkar det tolkar inte jag det..

utan jag tolkar det som att dom ännu inte vet vilken dos det börjar bli giftigt så det märks.och därför behövs fler studier.

Det står ju inte att det är säkert under 0.2 bara att det är konstaterat att vid den dosen ha hästarna utvecklat anemi.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka