M

MinAthos

Jag har gått och funderat på en sak. Vitlök är ju inte bra att ge hästen för ofta att äta, och inte heller för mycket, men det hjälper mott mygg, knott och klägg. Jag har då fastnat och vet inte vad jag ska välja. Men eftersom krypen inte gillar vitlök måste man väll kunna blötlägga vitlök i massor av vatten i en hink, och när vattnet tagit åt sig lukt och smak av vitlök, så baddar man det på hästen.

Jag vet inte om det funkar, har satt på det på mina hästar nu, men dom står fortfarande inne nu mitt på dagen, så jag har inte sett om det funkar än. Är det någon av er som har prövat? Vad har ni för åsikter om detta försöket?
 
Sv: Vitlök?

Hej jag har blandat olivolja, pressad vitlök och citron, och smörjt på de ställen där de sätter sig allra mest (kläggen och myggen alltså) det har funkat jättebra:) Förr om åren har mitt sto blivit helt sönderbiten på juvrena, speciellt som hon har prickig hud. Men inte i år! :banana:
 
Sv: Vitlök?

Haha, vad bra!! Jag har ett fullblod, och hon har fruktansvärt känslig hud, och blir helt sönderbiten. Jag har bara ett flugtäcke, och det har min andra häst. Men det låter som en jättebra ide! Hur mycket av varje använder du? Använder du den sortens vitlök som man ger hästarna att äta??
 
Sv: Vitlök?

MinAthos skrev:
Jag har gått och funderat på en sak. Vitlök är ju inte bra att ge hästen för ofta att äta, och inte heller för mycket, men det hjälper mott mygg, knott och klägg. Jag har då fastnat och vet inte vad jag ska välja. Men eftersom krypen inte gillar vitlök måste man väll kunna blötlägga vitlök i massor av vatten i en hink, och när vattnet tagit åt sig lukt och smak av vitlök, så baddar man det på hästen.

Jag vet inte om det funkar, har satt på det på mina hästar nu, men dom står fortfarande inne nu mitt på dagen, så jag har inte sett om det funkar än. Är det någon av er som har prövat? Vad har ni för åsikter om detta försöket?

Jag gav vitlök till en av hästarna tills jag fick veta att de inte kan bryta ner det så jag avråder dig att använda vitlök. Du kan köpa horsewize sommarspray, den funkar asbra!
 
Sv: Vitlök?

Vitlök är ju otroligt flyktigt och därför betvivlar jag starkt att det skall ge någon effekt om det exponerats för syre under en tid. På mina hästar fungerar det inte. Har gett både i maten och kletat på dem utan effekt så nu för tiden går min med Switch och Dermo Green om han har småsår. Funkar ungefär tiotusen gånger bättre ;)

WB
 
Sv: Vitlök?

jag skulle avråda dig ifrån att använda vitlök, jag är den enda i mitt stall som inte använder det och jag hittar aldrig några fästingar på min häst, medans alla andra hittar flera stycken. det hör till hästen natur att inte hålla på joxa ihop med något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sen en tid tillbaka börjat äta vitlök, dels för att hålla tillbaka ev förkylningar (vet inte om det funkar 😜) men även för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Ace
·
Foder & Strö Min häst är lite kolikkänslig om han dricker för lite. Så jag har testat ett tag att blanda betfor i en stor hink för att få han att...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp