MEN det är inte lätt och märka om en häst ar blodbrist, tänk när man t.ex har mens då får många blodbrist, man blir trött hängig och lite tjurig, kannske är likadant med hästa... vad vet jag, bara en tanke.
Min häst hade dåliga blodvärden ett tag. Och det märktes ingenting förutom att han presterade lite sämre vid belastning på elitnivå i distans. Så det är nog inte så lätt att upptäcka utan blodprov.
Jag minns inte om jag gav vitlök under den perioden, men jag tror det. Jag brukar ge två, tre klyftor om dagen på sommaren för att minska fästingangreppen. I år vet jag inte hur jag ska göra. Om risken för blodbrist finns vill jag INTE göra det. Kanske ska jag prova utan vitlök och se om hästarna får mer fästingar. De somrar jag har gett vitlök har de haft ungefär fyra fästinger i veckan var.
Det bästa är nog trots allt att kolla igenom varje häst noga varje dag. Om man hittar fästingarna i tid är det ju ingen fara.
Olika medel mot fästingar och flugor använder jag INTE eftersom jag gärna badar med mina hästar under sommaren. Ni vet väl att ni inte får gå ner i vattendrag/sjöar med hästarna om de har insektsmedel på sig?