Vitlök farligt för dräktigt sto??

jea78

Trådstartare
Hej
en person frågade stuterivetrinären om det var farligt att ge ett dräktigt sto vitlök, hennes häst hade alltid fått det och älskade men någon hade sagt till henne att det INTE var bra att ge till dräkitga ston
år det någon här som vet??
stuterivetrinären hade aldrig hört något om det

orolig när jag har dräktigt sto och gett vitlök :( :(

Sv: Vitlök farligt för dräktigt sto??

Både mitt sto och föl överlevde i alla fall. Däremot kan vitlöken smaksätta mjölken hos digivande ston. Min fölis brydde sig dock inte (och stal glatt av mammas vitlöksdoftande mat före sine gen okryddade). Jag gav från högdräktighet och framåt tills ca 2 månader efter fölning.

Varför vill du ge din häst vitlök överhuvudtaget?? Vitlök ingår inte i hästens kostcirkel.

kenneth skrev:
Varför vill du ge din häst vitlök överhuvudtaget?? Vitlök ingår inte i hästens kostcirkel.
Kanske för att det är bra? :idea: Eller anser du det vara skadligt för hästen? :eek:

phu!!!
min är bara dräkitg på 60 dagar men jag blev väldigt orolig, då verkar det ju inte vara jätte dödligt ialllfall.
gav du färsk pulver eller torkad?? hur mycket???
kul att fölungen hellre ville ha vitlöksmat än sin egna :D

Senast ändrad:

Jag vill ge vitlök för att hennes ögon har slutat rinna efter hon började få det och för att det är bra mot förkylningar

Jag har skrivit vad jag har att säga i den förra vitlökstråden, tycker man skall vara försiktig med vitlök eftersom hästar är känsliga för ett gift som finns i både lök o vitlök och man inte vet var gränsen går vid långsiktig användning.
PL

hmm ok missat den tråden....

så det är alltså bevisat att det är farligt med vitlök??

jea78 skrev:
phu!!!
min är bara dräkitg på 60 dagar men jag blev väldigt orolig, då verkar det ju inte vara jätte dödligt ialllfall.
gav du färsk pulver eller torkad?? hur mycket???
kul att fölungen hellre ville ha vitlöksmat än sin egna :D

Jag pulver, dvs torkat. Vanliga som finns i kryddhyllan.

jea78 skrev:
hmm ok missat den tråden....

så det är alltså bevisat att det är farligt med vitlök??

Nej. Men det är inte bevisat att det är ofarligt heller. Och i STORA mängder är det bevisat inte bra, alls. (Vilket det inte är för hundar heller etc). Men var gränsen går vet ingen idag. Så som med mycket annat får man gå efter eget huvud

Det finns ju folk som inte under några omständigheter skulle ge sina hundar ens en liten bit lök t ex, eller rå äggvita oavsett. Och andra som aldrig brytt sig,d agligen ger hunden rått ägg och ger den lök när det finns i matresterna utan att fundera över det. Och sålänge det fungerar blir ju var och en salig på sin tro, men för det fungerar för en individ behöver det inte fungera för andra.

Däremot finns det väldigt många hästar idag som äter vitlök dag ut och dag in i låg dos som inte verkar ta någon skada. Men en känslig individ kanske gör det även på låg dos, man vet ju inte.

När valacken blev lite 'skum' i magen i vintras var vitlöken ett av de första saker jag strök, det gjorde förvisso ingen skillnad atts tryka det och det var inte grundorsaken, men MED magproblem kändes det inte som jag ville 'riskera' att ge vitlök, trots att jag utan problem ger det annars. Så - eget tycke och smak är vad man får gå på.

Jag har gett vitlöks flan. Köpt i affär till häst.
Det har inte varit någon som helst fara med mitt sto och mina föl. Fölet äter redan vitlök nu . I liten mängd

Ja det är visat att det är farligt med vitlök i relativt stora mängder men inte var gränsen går.
PL

Senast ändrad:

Delar 1 färskvitlök hackad på två stora hästar, är det mycket??

om det nu är farligt varför finns det att köpa till hästar i alla dess former :confused:
finns det fler saker som man inte ska ge hästar som finns ute i marknaden... börjar bli orolig...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar