Vitlök är inte bra

lektra

Trådstartare
Nu satt jag och läste en hästfocus som jag fick på en clinic...

Jag sammanfattar lite åt er:

Man säger att vitlök stärker immunförsvaret. Man kan inte föra över forskning på människan till hästen eftersom vi har olika matsmältningssystem.

Vid en vitlökdos över 0,2 g per kg kroppsvikt fick hästarna som var med i forskningen blodbrist och onormala blodvärden.
Fem veckor efter man slutade med vitlök var blodbristen återställd men värderna var fortfarande onormala.. Dvs hästarna kan alltså få vitlöksförgiftning om de utfodras regelbundet.

VAR MYCKET FÖRSIKTIG MED VITLÖKEN!!!

och alla andra tilläggsfoder... ge inte hästen mer än vad den behöver

Sv: Vitlök är inte bra

Konstigt eftersom min häst har fått vitlök i 10 år och hennes blodvärden är i tip top=)

mina hästar får vitlök och de har de fått i mååånga år och de mår toppen!
mitt sto var altid förkyld nån gång under vintern förut, därför började jag ge vitlök och det hjälpe, nu är hon aldrig förkyld längre!!

sen är det säkert inte bra i för stora doser. ( som allt annat )

Mycket beror på hur mycket man ger varje dag....

Hur Kan Dom FÅ Blodbrist Av VitlÖk?
Skulle Vilja Ha En Mer Detaljerad FÖrklaring Av Detta!
Mvh Milla

ok.. då slutar jag me vitlöken nu så får han väl hosta ihjäl sig istället..:cool:

Det är ingen idé att försöka få folk att förstå detta. Vitlök är inte bra för hästar, det är onaturligt för dem att äta det.
Men alla som jag sagt detta åt bara ruskar på huvudet och NEJ då, deras hästar är så mycket friskare eftersom de äter vitlök.
Sen att mina hästar är minst lika friska, om inte friskare, har ingen betydelse.
Vitlök orakar även anemi(=blodbrist) i mindre doser.. som t.ex 20 g/dag (=rek daglig giva)
Att det finns forskningsresultat som BEVISAR detta verkar inte ha nån betydelse.
Det är tydligen bättre att hästen har anemi än att den blir lite snuvig på vintern, vilket iof är ganska normalt.

Jag kan inte göra annat än att sucka åt detta. Så länge inte vitlöken kommer i närheten av mina hästar så skiter jag i resten..

Det är tydligen bättre att hästen har anemi än att den blir lite snuvig på vintern, vilket iof är ganska normalt.

Förmodligen för att det är lätt att konstatera snuva (fast jag har faktiskt bara upplevt att hästar får "förkylningar" som överreaktion på miljö) medan blodbrist (trött, hängig etc) är betydligt mer långsökt att sätta i samband med något...

I övrigt håller jag helt med dig, min panna är redan blodig.

Ja jag vet! Samma åsikt! Har varit med och slagits på din sida i tidigare trådar (under annan användare) men det verkar nästan meningslöst.
Men det är väl bara att fortsätta slåss, varje ny person som förstår är en seger, övriga.. ja vad ska man säga..

Hm...jag har travhästar som segrat och placerat sig bl a på V75 som samtidigt ätit vitlök och haft perfekta blodvärden. De har fått ca 1 tsk pulver per dag. Har även gett vitlöksflingor med bra reultat. Skulle vitlök i låga doser vara så farligt att blodvärdena påverkats skulle de knappast ha tävlat så bra.

Men ger man 0,2 g vitlök per kilo häst till en 500 kg häst så måste man ju upp i 100 gram per dag och så mycket ger väl ändå ingen?
Jag har gett max 20 gram per tillfälle.

Så din egen "forskning" (att dina hästar har presterat)visar ett mer troligt resultat än ett forskningsresultat från riktiga forskare, under seriösa former?

Anemi uppkommer redan vid låga doser som 20 g/dag..

Det är ingen idé att försöka få folk att förstå detta. Vitlök är inte bra för hästar, det är onaturligt för dem att äta det.
Men alla som jag sagt detta åt bara ruskar på huvudet och NEJ då, deras hästar är så mycket friskare eftersom de äter vitlök.
Sen att mina hästar är minst lika friska, om inte friskare, har ingen betydelse.
Vitlök orakar även anemi(=blodbrist) i mindre doser.. som t.ex 20 g/dag (=rek daglig giva)
Att det finns forskningsresultat som BEVISAR detta verkar inte ha nån betydelse.

Jag kan inte göra annat än att sucka åt detta. Så länge inte vitlöken kommer i närheten av mina hästar så skiter jag i resten..

Jag har aldrig trott på det där med vitlök...för hästen går inte o äter lök av naturen...
O ja har aldrig gett nån häst vitlök. ja har hört detta med värden osv...o ja bara tänkte BRAA EMMA att du stod imot ;)

Alla tycker och tror olika, så är det bara. Vi som har gett vitlök i några år, våra hästar mår alldeles utmärkt, är inte förkylda, har inte blodbrist och allt verkar bra, kan inte vi få fortsätta ge vitlök då? Kan vi inte vara klara med alla de här trådarna nu, det börjar bli riktigt tjatigt.. Ingen har belägg för sin sak åt något av hållen så please drop it!

Det var en artikel i ridsport om detta 0,2 per kg är 100-120 gram per dag, för en normalstor häst, det har jag svårt att tro att det ens skulle gå att få i dem.

ok.. då slutar jag me vitlöken nu så får han väl hosta ihjäl sig istället..:cool:

Det finns andra fodertillskott som är bra mot hosta, och dessutom betydligt naturligare för hästen. Tex örter. Alltså kan man välja ett naturligare alternativ om man vill! Så du behöver nog inte oroa dig för att hästen ska "hosta ihjäl sig" om du slutar med vitlöken. (Däremot om örterna inte hade funkat hade nog även jag använt vitlök, fast jag egentligen är emot det).

Senast ändrad:

Att säga att örter generellt är naturligare för hästen är i min mening ett ganska ohållbart påstående. Det finns massvis av örter som varken är naturliga el hälsosamma, dessutom ifrågasätter jag, i de flesta fall, underlaget till de påståenden om örter som ofta görs. Letar jag lite hittar jag säkert uppgifter om paddblods medicinska effekter med ung samma relevans.
PL
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka