Vitlök är inte bra

Sv: Vitlök är inte bra

Tar alla ni som ger era hästar vitlök regelbundna blodprover? Bara för att kolla blodet?
Jag tror inte det, ofta när man tar blodprov kollar man upp annat än blodmängden.. Så de flesta har nog inte koll på om hästen verkligen har anemi (lätt anemi märks inte nämnvärt på hästen om man inte tar blodprov) eller inte...
Och det finns belägg, det finns flera olika forskningsresultat som visar detta..

Så din egen "forskning" (att dina hästar har presterat)visar ett mer troligt resultat än ett forskningsresultat från riktiga forskare, under seriösa former?

Anemi uppkommer redan vid låga doser som 20 g/dag..

Jag har inte utfört någon forskning och påstår inte heller att mina hästars resultat skulle betyda att forskarna har fel...

Hur som helst så tar jag regelbundet blodprover på hästarna för att kolla Hb samt övriga värden för att slippa starta med en sjuk häst. Har genomgående haft mycket bra blodvärden på hästarna förutom den gång en häst var sjuk (höga vita - och det var inte vitlökens fel).

Vi gav också våra starthästar på travet vitlök året om utan varken blodbrist eller dåliga hästar. Därför vet man inte vad man ska tro när man läser om detta som kommit fram nu.

Min nuvarande pålle får vitlök vid installning på hösten i ca två månader fram.

OM det nu är så att det är skadligt och det har forskats och blivit bevisat att det verkligen är det i små mängder också kanske man skulle se till att sluta sälja det?

Läs trådarna! Man vet att på en viss nivå ger vitlök garanterat anemi men man har ännu inte provat sig fram till en nivå som kan anses säker på alla hästar. I de tidigare trådarna finns dock inlägg från folk med egna erfarenheter av anemiproblem redan vid låga givor.
PL

Det finns andra fodertillskott som är bra mot hosta, och dessutom betydligt naturligare för hästen. Tex örter. Alltså kan man välja ett naturligare alternativ om man vill! Så du behöver nog inte oroa dig för att hästen ska "hosta ihjäl sig" om du slutar med vitlöken. (Däremot om örterna inte hade funkat hade nog även jag använt vitlök, fast jag egentligen är emot det).

Vill bara påpeka att vitlök är en ört..

Men nu säger ju alla olika. Jag läste artikeln i ridsport tror jag det var. Där var det väldigt mycket man skulle ge för att det skulle bli skadligt.

Sen sa någon att även lite är skadligt.

Jag får väl läsa i dom andra trådarna...

du kan inte idiotförklaga oss som ger vitlök.. hur förklarar du att vissa hästa INT får blodbrist då? min har inte det och jag ger vitlök..Flera häst inne ger viitlök och deras hästar har heller inge blodbrist..

Du säger att vitlök inte är naturligt.. ska man skratta eller gråta åt den meningen?

Är biotin, matolja havre korn betfor naturligt för hästen att äta då menar du??:rofl:
Det enda som är naturligt för en häst är att gå ute dygnet runt och äta de som finns i naturen.Finns det inge mat så svälter hästen ihjäl DET är narturens lag och DET är naturligt:smirk:

nej, man kan inte idiotförklara er. Man kan ju varna att det finns en risk. Personligen tycker jag att det är onödigt att ta risken.

Blodbrist eller inte skulle vara interessant att veta hur är det med hästarna blodvärden?:)

*suck*

En vild häst skulle aldrig äta vitlök. Kanske inte det andra heller (fast om det växer havre ex så tror jag nog att dom gärna tar en tugga) Men havre har inte heller visat sig vara skadligt för hästar (annat än att det kan gå upp i skallen på dem) vilket vitlök har gjort.
Olja finns i väldigt mycket växter i naturen, du kanske vet att man utvinner olja från växter?
Tror inte heller att hästen skulle rata blad från betor, vilket de gör med vitlökens blad.. men men.. Vad vet jag..

Jag har inte idiotförklarat någon, jag tycker bara att det är synd att vissa inte kan ta till sig rena fakta.

Fortsätt gärna ge din häst vitlök, jag bryr mig faktiskt mer om att mina hästar slipper!

Visste inte att det fanns fler trådar redan, ber om ursäkt fför att jag inte kollade efter :bow:

Jag tycker att detta var en bra spark i baken för de som ger tillläggsfoder, behöver verkligen hästen allt detta.

Jag står i ett kollektivstall där vi delar på Hösilage, havre och kornkross. De flesta går på havre. Det är 5/11 som mår bäst och det är både ponnyer och stora hästar och både ston och valacker.
Dessa fem, har minst skador, finast hull osv. de har även en väldigt simpel foderstat. Alla dom får havre, hösilage i jämna mängder tre ggr om dagen och betfor med foderjäst och minneraler en gång om dagen och har saltsten i boxen.

Hästarna har ett jämnare temprament och de är även de som har minst problem med ridningen.

De andra då, de får bl. a b-vitamin i flytande form, magnesium, biotin, enzion, betfor två till tre ggr om dagen, minneraler, kornkross osv.

alla har de någonting ex. en strävare päls, svårt att lägga på sig hull, väldigt piggt och lite till mycket nervöst temprament, problem med ben, problem med tarmfloran. osv.
Alla de här hästarna drog på sig kvarka när vi hade det här.
Två utav de fem hästar som "mår bäst" klarade sig utan symptom. Det kan självklart bara vara en tillfällighet men...

Sm man alltid har sagt är ju grunden ett bra stråfoder vilket vi har, sedan måste man lägga till efter vad hästen säger. sedan räcker det inte med att vänta i två veckor när man har prövat något nytt, man måste vänta minst en månad. Just därför tror jag många lägger till en massa foder.

Ex. en häst här i stallet är ganska pigg och nervig, ägarna lade till magnesium för någon hade sagt att det lugnar lite. Hästen har fått det i två år nu men är fortfarande lika pigg och nervig, varför tar ägarna inte bort det då??? en mycket bra fråga.

Måste bara avsluta med att säga att dessa hästar inte mår dåligt, men det skiljer sig

Senast ändrad:

Ja vad ska man ge o varför......

Jag vill bara lägga till att de två länkar som finns på tråden INTE talar om någon omfattande studie på hästar, det är mest antaganden. Det är mer än hypotes att vitlök inte är bra o KAN orsaka det en o det andra hos hästar.

Det FINNS säkert studier om detta som är vetenskapligt förankrade, men jag har inte sett någon sådan, har iof inte letat heller.

Jag tycker att så länge det inte är VETENSKAPLIGT bevisat att vitlök är bra för hästar finns det ingen anledning att ge dom det. Varför fodrar ingen med apelsiner för att förhindra skörbjugg??

Jag äter inte själv en massa "naturmedicin" mot olika saker, jag tar vetenskapligt framtagen medicin då det krävs, så varför skulle jag ge hästen en liten huskur av det ena eller det andra slaget.

Om du inte ens letat varför uttala dig?
Det är tillräckligt belagt att vitlök ger anemi på häst däremot inte vilka doser som ev kan anses säkra.
PL

Men hjälp:eek:
Jag har aldrig någonsin hört att vitlök skulle vara skadligt för hästar.
Och jag som precis har köpt vitlök till min häst som hon skulle få nu i vinter, har i och för sig inte börjat ge henne det än, och tänker nog inte göra det heller om det kan orsaka anemi.
Jaha ja...bortkastade pengar var det här...

Det är säkert bevisat både en o två ggr, men vad jag sa, är att de länkar som presenteras tidigare i tråden inte visar några belägg för det. Jag menar, hänvisa folk som "tvivlar" till en korrekt källa istället, då finns det liksom inget att "tvivla" på eller hur?;)

Som sagt ger inte hästarna vitlök, har aldrig gjort o kommer inte att göra det heller.

Nu satt jag och läste en hästfocus som jag fick på en clinic...

Jag sammanfattar lite åt er:

Man säger att vitlök stärker immunförsvaret. Man kan inte föra över forskning på människan till hästen eftersom vi har olika matsmältningssystem.

Vid en vitlökdos över 0,2 g per kg kroppsvikt fick hästarna som var med i forskningen blodbrist och onormala blodvärden.
Fem veckor efter man slutade med vitlök var blodbristen återställd men värderna var fortfarande onormala.. Dvs hästarna kan alltså få vitlöksförgiftning om de utfodras regelbundet.

VAR MYCKET FÖRSIKTIG MED VITLÖKEN!!!

och alla andra tilläggsfoder... ge inte hästen mer än vad den behöver
Det var bara fyra hästar med i den undersökningen och dessa fick betydligt mer vitlök/dag än vad någon människa jag känner ger sin häst!!! Jag tycker inte att den är trovärdig... 0,2G/Kg kroppsvikt/dag blir en sjuhelvetes massa vitlök räknat på en 500 kilos häst.

Senast ändrad av en moderator:

Det var bara fyra hästar med i den undersökningen och dessa fick betydligt mer vitlök/dag än vad någon människa jag känner ger sin häst!!! Jag tycker inte att den är trovärdig... .

Vad undersökningen, vars länk bifogas, har visat är att ger man 20 gr vitlök per 100 kg häst och dag under en viss tid får man garanterat sönderfall av de röda blodkropparna. Skulle de ha fejkat resultaten menar du?

Ungefär samma dos kan dock redan efter 10 dgr ge en akut urdålig häst enl en tyvärr italienskspråkig studie som också bifogas

Alltså - vitlök har denna svåra akuta effekt i en hög dos.
Man vet inte vilken dos given under lång tid som inte ger blodbrist.
Man vet inte vilka individer som är extra känsliga.

Med tanke på att det bara i detta forum har framträtt 3-4 hästägare som fått symtomgivande blodbrist på sina hästar av låga doser vitlök tycks det inte vara alltför ovanligt.

Vad finns det då för anledning att utan speciell indikation ge vitlök som fodertillskott ö h t? Varför vill man ta en risk att göra sin friska häst sjuk?

Däremot kan jag tänka mig att det finns situationer när vitlök har en indikation under en kort tid. Själv skulle jag nog överväga att tapetsera stall och hästar med vitlök om en bakteriell infektion närmade sig – t ex om alla stallar runtomkring hade kvarka. Många bakterier bla kvarka bakterien och resistenta stafylococcer avskyr vitlök o växer inte då.

I det läget kalkylerar jag så att anemi är mindre allvarligt än att få in kvarka i besättningen. Men att till vardags ge vitlök som fodertillskott under lång tid till friska hästar kan jag inte se minsta anledning till. Många hästar kommer visserligen att klara det utan problem men några kommer att bli sjuka.

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.2005.66.457

http://www.ivis.org/proceedings/sive/2006/shortcom/Valle.pdf?LA=1

HH

*kl*

Någon som vet HUR vitlök kan orsaka anemi?
Vad är det som händer i kroppen på hästen för att anemi ska kunna orsakas av vitlök?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka