Sv: Vitlök är inte bra
Visste inte att det fanns fler trådar redan, ber om ursäkt fför att jag inte kollade efter
Jag tycker att detta var en bra spark i baken för de som ger tillläggsfoder, behöver verkligen hästen allt detta.
Jag står i ett kollektivstall där vi delar på Hösilage, havre och kornkross. De flesta går på havre. Det är 5/11 som mår bäst och det är både ponnyer och stora hästar och både ston och valacker.
Dessa fem, har minst skador, finast hull osv. de har även en väldigt simpel foderstat. Alla dom får havre, hösilage i jämna mängder tre ggr om dagen och betfor med foderjäst och minneraler en gång om dagen och har saltsten i boxen.
Hästarna har ett jämnare temprament och de är även de som har minst problem med ridningen.
De andra då, de får bl. a b-vitamin i flytande form, magnesium, biotin, enzion, betfor två till tre ggr om dagen, minneraler, kornkross osv.
alla har de någonting ex. en strävare päls, svårt att lägga på sig hull, väldigt piggt och lite till mycket nervöst temprament, problem med ben, problem med tarmfloran. osv.
Alla de här hästarna drog på sig kvarka när vi hade det här.
Två utav de fem hästar som "mår bäst" klarade sig utan symptom. Det kan självklart bara vara en tillfällighet men...
Sm man alltid har sagt är ju grunden ett bra stråfoder vilket vi har, sedan måste man lägga till efter vad hästen säger. sedan räcker det inte med att vänta i två veckor när man har prövat något nytt, man måste vänta minst en månad. Just därför tror jag många lägger till en massa foder.
Ex. en häst här i stallet är ganska pigg och nervig, ägarna lade till magnesium för någon hade sagt att det lugnar lite. Hästen har fått det i två år nu men är fortfarande lika pigg och nervig, varför tar ägarna inte bort det då??? en mycket bra fråga.
Måste bara avsluta med att säga att dessa hästar inte mår dåligt, men det skiljer sig