Jag har läst denna artikel nu två ggr och det är en helt ok artikel. Men vem ger sin häst 4 pound vitlök om dagen ?

Detta är det stora problemet med de flesta forskningsresultat, de överdriver alltid konsumtionen av den testade varan. Man får inga trovärdiga resultat av att göra det på det viset. Det är precis som att man vill provocera fram ett resultat. Får man inte det med den lilla mängden så ökar man tills det visar något. Konstigt !!!
Jag är öppen för ny forskning osv men då får de göra det ordentligt.
Jag har själv inte märkt att Vitlök skulle ha någon insektsavvisande effekt, men dock har den varit kanon som slemlösande medel. Om hästen har haft en infektion och har torrhosta så beror det ofta på att den inte klarar av att få upp det slem som finns kvar. Detta har då blivit så segt att de inte får upp det. Har provat många gånger med Vitlök med bra resultat då hästen fått upp detta slem och sedan blivit fri från hostan. Jag är ingen förespråkare av att använda vitlök bara för att det skall vara så.
Men det som är tråkigt med sådana här larmrapporter är att många blir hysteriska och avfärdar Vitlöken som helt livsfarlig för hästar. Skall man vara kritisk till allt som inte genomgått forskning ?

Vill bara berätta att alla mina hästar får Vitlök när jag tycker de verkar behöva det. ( inte för att hålla insekter borta utan för att de är lite snoriga eller behöver en liten boost för immunförsvaret ) och nytagna blodprover på den ena visar att han definitivt inte lider av anemi.
Så jag behåller min vitlök.
 
På min flaska står det stor varningstext om att det är "miljöfarligt avfall", "undvik kontakt med ögon och känslig hud", "använd handskar vid hantering". Det säger mig att medlet måste vara rätt så giftigt. Om dom inte har bytt formula och tagit bort varningstexterna?
 
Jaja! :smirk: Har själv inga dåliga erfarenheter av medlet och jag har haft mycket goda resultat vad gäller mygg och knott. Tänker fortsätta använda det.

mvh Jessica
 
Jag har inget emot medlet i sig jag heller. Men jag tror inte att det är milt eller miljövänligt. Använder medel som fungerar så länge hästen inte visar någon allergisk reaktion emot det; och oavsett hur starkt medlet är så lär det gå att använda på de flesta hästar eftersom det säljs så öppet som det gör; så jag litar på det, även om jag tycker att det är lite opraktiskt med ett så starkt medel (jag är lite strulig av mig och lyckas alltid få medlet på händerna, så stinker man i flera dagar efteråt; eller så hamnar det någonstans i stallet så att alla andra stackare får stå ut med stanken i flera dagar).
 
Hmmm...

Det luktar inte direkt häst i stallet på sommaren. :D

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: screen
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp