MEN det är inte lätt och märka om en häst ar blodbrist, tänk när man t.ex har mens då får många blodbrist, man blir trött hängig och lite tjurig, kannske är likadant med hästa... vad vet jag, bara en tanke.

Min häst hade dåliga blodvärden ett tag. Och det märktes ingenting förutom att han presterade lite sämre vid belastning på elitnivå i distans. Så det är nog inte så lätt att upptäcka utan blodprov.

Jag minns inte om jag gav vitlök under den perioden, men jag tror det. Jag brukar ge två, tre klyftor om dagen på sommaren för att minska fästingangreppen. I år vet jag inte hur jag ska göra. Om risken för blodbrist finns vill jag INTE göra det. Kanske ska jag prova utan vitlök och se om hästarna får mer fästingar. De somrar jag har gett vitlök har de haft ungefär fyra fästinger i veckan var.

Det bästa är nog trots allt att kolla igenom varje häst noga varje dag. Om man hittar fästingarna i tid är det ju ingen fara.

Olika medel mot fästingar och flugor använder jag INTE eftersom jag gärna badar med mina hästar under sommaren. Ni vet väl att ni inte får gå ner i vattendrag/sjöar med hästarna om de har insektsmedel på sig?
 
Jag personligen använder inte vitlök då jag heller aldrig märkt någon skillnad efter utfodring av det.
Men samtidigt känns det fel att tracka ner på de som ger sin häst vitlök (eller något annat foderskottstillägg) och själva tycker det fungerar, för det är mycket möjlig att det gör det. känns det då bättre för dom att ge sin häst vitlök ska de göra det.
 
Svarar alla som har svarat mig. :D

Jag tänker inte hindra någon från att ge vitlök. :crazy: Självklart ska man fortsätta ge om fördelarna man märker överväger eventuella nackdelar.

Det enda jag säger är att det inte finns någon mening med att ge för säkerhets skull, som jag har gjort i år. Jag kommer att ge vitlök tills min nuvarande burk är slut och sedan kolla vad som händer ang flugorna, knotten och fästingarna, sedan kommer jag låta hästen vara utan ett år för att jämföra.

Det ska bli mycket intressant och se om jag märker någon skillnad.

Jag kan tillägga att min häst har ätit vitlök sedan förra sommaren och nu, när värmen har kommit, så är han helt uppäten av flugor mellan fram- och bakbenen. När jag drar med handen där så blir jag blodig. :crazy: Där har inte vitlöken åstadkommit någon som helst förbättring i alla fall. :angel:

mvh Jessica
 
Olika medel mot fästingar och flugor använder jag INTE eftersom jag gärna badar med mina hästar under sommaren. Ni vet väl att ni inte får gå ner i vattendrag/sjöar med hästarna om de har insektsmedel på sig?

Vet du om det gäller RB86 också? Jag använde det hela förra året och det var helt outstanding. Inga bett alls under magen och mellan fram- och bakben. :)

mvh Jessica
 
Vem trackar nån?

Jag personligen använder inte vitlök då jag heller aldrig märkt någon skillnad efter utfodring av det.
Men samtidigt känns det fel att tracka ner på de som ger sin häst vitlök

Vad intressant! Jag tycker nämligen inte att nån här har rackat ner på någon. Menar du att man inte får/bör upplysa om negativa rapporter angående vitlök? Är det att tracka ner på någon?

Jag blir jätteglad för all info som går att få, oavsett om den säger det jag vill höra eller motsatsen. Fakta är bra, sen tar jag mina egna beslut.
 
Re: Vem trackar nån?

Lånar knappen... och återgår till vitlöks-diskusionen!!!!
Är själv en vitlöks älskare...... Jag väger ca 70 kg och äter mat med vitlök kanske 3 gånger i veckan. OM det stämmer att vitlök i små mängder ger blodbrist så borde det klart märkas på mig... vilket det inte gör. Om någon som är duktig på matte räkna lite på min vikt/ hästens vikt i förhållande till hur mycket vitlök jag äter/ vi ger hästarna så tror jag att min vitlökskonsumtion ligger avsevärt högre och således borde jag vara sängliggande.....vilket jag inte är. Min slutledning: jag fortsätter ge mina hästar vitlök!
 
Re: Vem trackar nån?

kan det kanske va så att hästkroppen inte alls tåll precis samma saker som människo kroppen? Ta tex hundar, dom tål inte lök vidare bra, likadant med choklad. en hund som fått i sej en större mängd choklad kan dö av det. Tror du det kan vara nån skillnad häst/människa med tanke på att vi är gjorda för att äta helt andra saker än hästarna (å tur är väll det för jag tycker inte gräs är gott ;) :p )
 
Jag hoppar också in.
Jag har länkat till den artikeln tidigare, och det finns flera kring samma tema, om man letar lite och är beredd på snårig engelska.

Jag förstår inte heller hur det kritiska tänkandet här fungerar. Källkritik är viktigt, men man ska inte bara kritisera sina nya källor, utan även de gamla föreställningarna bör ses över då och då.
Många verkar beredda att hoppa på vitlökståget för att någon (ofta en foderhandlare, en kompis eller motsvarande) sagt att det är bra. Just foderhandlare och örtaböcker brukar rekommendera vitlök varmt. Men var finns de vetenskapliga beläggen för att detta är sant? Var fanns källkritiken till den informationen?

Vitlök kan vara väldigt nyttigt för människor, det betyder inte att det är nyttigt för hästar. Det riskerar att störa deras tarmflora, eftersom det funkar lätt antibakteriellt, och det kan leda till anemi. Man vet inte ännu vilka mängder som behövs för att orsaka besvär, men det tycks vara samma aktiva ämne som ger både de önskade och de icke-önskade effekterna. Man vet inte vilka mängder som behövs för att uppnå bara de önskade effekterna och slippa de negativa, eller om det går att separera de nyttiga och (för hästar) onyttiga ämnena i vitlöken. Iallafall är det inte gjort ännu. (I pulverform tycks man t ex ha lyckats ta bort det aktiva ämmnet, och alltså ha kvar ett ofarligt, men verkningslöst preparat.) Mer forskning behövs för att få svar på det, artikeln tar bara fram vad man hittills kommit fram till, och vill uppmärksamma folk på att vi faktiskt inte vet tillräckligt om vitlökens för- och nackdelar.

Tilläggas kan att min häst inte har fått vitlök någonsin, och hon har inga problem med luftvägar, förkylningar eller motsvarande. Måste lyckats skaffa sig ett bra immunförsvar ändå. Har under drygt tre år i min ägo varit lite hängig med snor i näsan tre dagar sammanlagt, det tycker jag man kan låta dom vara utan att stoppa i dom en massa grejer. Lite vila så var hon fit for fight igen. Och flugor sitter det lika många på henne som på de hästkompisar hon har som får vitlök. Jag tror att det är överreklamerat...
 
Det riskerar att störa deras tarmflora, eftersom det funkar lätt antibakteriellt,...

Det här var intressant!!!! :idea:

Min häst har fått vitlök hela säsongen och han har varit mer eller mindre "konstig" i magen hela året. :eek:

Han har däremot blivit bättre i magen så fort han har fått Proviva, Nyponsoppa med bakterier i. Har även sett honom "rota" i bajshögar någon gång, antagligen för att försöka återställa tarmfloran.

Kan det ha ett samband. :confused:

Ska sluta ge vitlök direkt och kolla.

mvh Jessica
 
Kanske kan det ha ett samband. Prova och rapportera om det märks någon skillnad!

Förresten, för att få den insektsavvisande effekten kan man ju spraya eller stryka på vitlöksblandningar utvärtes. Hela hästen doftar grillolja! Fast jag tycker dessvärre inte att det verkar hjälpa så himla mycket det heller, men jag kanske har varit för snål med vitlöken i blandningarna?
 
jag ger vitlöksklyftor och märker att dom har betydligt mindre färstingar, resten av ohyran märker jag ingen skillnad på, dom är runt hästarna i vilket fall som helst.
 
Ja jag har gett mina vitlök i nån vecka nu och märker inte nån större skilnad än iaf, men det kanske tar tid? Fästingar har jag aldrig fått på hästarna så där vet jag ju ingen skilnad heller. Dom har heller inte under tiden i min ägo varit sjuka så jag antar att blir det inte mindre ohyra så är det väll ingen ide å fortsätta med vitlöken alltså?
 
Re: Vem trackar nån?

jag måste svara på ditt inlägg att jag håller med dig!

den här artikeln tycker jag man ska ta med en nypa salt. vad jag skulle tycka vara intressant är om SLU kunde göra en stor VETENSKAPLIG undersökning på detta med olika mängder vitlök. och se vart gränsen går för anemi! min gissning är att det går vid kanske 2-3 st HELA vitlökar per dag. jag tror ju inte 1-2 st små KLYFTOR gör att hästarna får anemi.

det där med flugor har ju inte sagts så mkt om egentligen utan det är fästingarna som det är väl beprövat mot.
 
Re: Vem trackar nån?

kan det kanske va så att hästkroppen inte alls tåll precis samma saker som människo kroppen? Ta tex hundar, dom tål inte lök vidare bra, likadant med choklad. en hund som fått i sej en större mängd choklad kan dö av det. Tror du det kan vara nån skillnad häst/människa med tanke på att vi är gjorda för att äta helt andra saker än hästarna (å tur är väll det för jag tycker inte gräs är gott ;) :p )

nån som sa till mig att man ska ABSOLUT inte ge hunden någon choklad för då kan den dö!!
men men bara vad jag hört, vet ej hur vetenskapligt det är
 
Jag har ett starkt minne av att just på RB86 så står det att medlet är farligt för vattenlevande organismer. Med tanke på alla varningstexter över RB86 och det faktum att man ska späda det så pass mycket gör mig övertygad om att medlet i sig är väldigt giftigt.
 
Min stallkompis lägger i vitlök i vatten och sprayar hästen med, hjälper bra mot fästingar! Bör dock stå över ett-två dygn först.
 
Re: Vem trackar nån?

Hundens lever kan inte ta emot choklad, den pajjar, så det stämmer att choklad kan ta död på en hund. Sen är det olika hur mycket de tål.
 
RB86 är helt biologiskt baserat, alltså inget konstgjort bekämpningsmedel. Det är något extrakt från nåt träd.

Tror inte det står något ang vattenlevande organismer heller, däremot står det så på Switch Pour On.

Jag späder inte när jag tar på RB86 på min häst, i varje fall inte när han är nyduschad/nysvampad, vilket han blir efter varje ridpass när det är varmt. Jag tar på det outspätt på fuktig svamp och han har inte fått några problem av det. Men jag tror att känsliga hästar kan reager på RB86, precis som de reagerar på allt annat isåfall.

mvh Jessica
 
*lånar knapp*
mycket intresseant. själv köpte jag vitlöksflingor från hippo för några veckor sen. har inte märkt nån skillnad på min häst än. jag ger 15g/dag.
vitlök innehåller dessutom massa vitaminer bland annat b-vitamin.

jaja... vänta å se är väl vad man får göra...!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: screen
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp