M

Magella

ni som ger färsk vitlök till era hästar för att jaga iväg ohyran med, hur mycket ger ni per häst och dag? Har ni märkt positivt resultat? :)
 
Jag ger en klyfta till ponnyn, men han åt pulver förut så jag märker ingen skillnad. Jo han dricker mer vatten :rofl:
Fast skulle jag oxå göra om jag åt en rå vitlöksklyfta.
 
jag har märkt positiva egenskaper hos vitlök. de hästar jag har använt det till har fått betydligt mindre fästingar. jag har dock inte märkt ngn skillnad i mygg och knottangrepp om man ger vitlöker oralt.
jag gav 1 msk rent vitlökspulver utan tillsatser/dag
 
oj jag ger mina två klyftor om dagen var nu (en morgon och en kväll) är det överdosering,kan vitlök ha någon negativ effekt? :confused:
 
Nej vitlök kan man inte ge för mycket av, vad jag vet är det bara lite extra gaser i magen som kan bli.
2 klyftor om dan verkar vettigt till en häst.
Hur ger du dom?
hästen hemma får pulver morgon o kväll, men ponnyn får rå vitlök i skivor på kvällen.
 
Jag kan bara hålla med föregående talare! Min pålle har även lite hosta så det hjälper att ge lite vitlök även för det. Jag ger 2klyftor om dan eller 1msk pulver beronde på vad jag har hemma :banana:
 
Om du inte märker att de blir lösa i magen så är det nog inga problem. Jag gav alltid mina 2 klyftor/dag förut. Nu använder jag mig av olja som är blandad med äppelcidervinäger och krossad vitlök. Köper stora förpackningar rapsolja på ÖB (2 liters förpackningar) och blandar i vinägern och nästan en hel krossad vitlök. Verkar faktiskt fungera ganska bra. Det är kanske värt att testa. :)
 
eh... jag å min dåliga engelska :o kan någon ta en liten snabb sammanfattning på svenska ang den länken?
 
Okej, snabböversättning.

Något ämne i vitlöken är giftigt för hästen och förstör de röda blodkropparna, vilket i längden leder till blodbrist.

Dessa studier är gjorda med höga doser av vildväxande lök och hästarna som åt mycket lök fick kraftiga symptom på anemi (blodbrist).

Inga studier är gjorda vad gäller de små doser som vi ger av vitlök, men författaren frågade dem som ger små mängder om de var beredda att chansa, så länge inga riktiga studier har genomförts.

Författaren menade också att hästar, som har stått till knäna i vildlök, har kryllat av flugor, så den flug-repellerande (stavning?) effekten verkar också överdriven.

Jag tänker sluta ge vitlök i alla fall. :eek:

mvh Jessica
 
Jag brukar ta de jag läser med en nypa salt innan jag gör något förhastat.
 
Men den här artikeln beskrev en vetenskaplig undersökning med ett helt tjog källhänvisningar, så jag måste nog säga att jag tror att det inte är taget helt ur luften. :crazy:

mvh Jessica
 
Kontrollgrupp??? :confused:

Tror inte det är någon fara, med de små dosena vi ger. Hade det varit farligt hade många hästar lidigt av blodbrist.
 
Hur kommer det sig att man har lättare för att ge saker, för säkerhets skull, även om man inte ser några positiva effekter, än man har att låta bli att ge, även om inga negativa effekter har uppvisats??? Den mänskliga hjärnan funkar allt bra konstigt. :p

Jag har inte märkt vare sig positiva eller negativa effekter av att ha gett vitlök ett år, men då det finns minsta lilla, yttepyttiga risk att det kan vara skadligt så väljer i alla fall jag att låta bli.

mvh Jessica
 
ojojoj... orsaken till att jag tänkte ge vitlök var ju om det kunde hålla endel ohyra borta och jag har bara gett i några dagar än så länge. Ser jag ingen possitiv effekt så kommer jag nog sluta ge,för det är ju ingen ide att ge nåt som inte har en bra inverkan ialla fall, och om risken för blodbrist finns,,, :eek: men apropå, nån skrev att det blev mindre fästingar, har ni märkt att vitlök även skulle kunna vara avskräckande för löss,loppor och sådant också? Tänkte bara att om det avskräcker färstingar så bort det avskräcka mer sånt otäckt? Fast iof har jag aldrig sett en enda fästing på mina hästar,därmot på hundarna å katterna.
 
Jag tror inte att vitlök i små mängder är nån fara. Ingen jag vet om ger sina hästar en hel vitlök om dan :smirk:
Och jag märker skillnad på hostan, andningen och på fästing + bromsar o "grå monk" tycker att knotten har minskat oxå.
 
Jag tror det där handlar om vad som händer vid överdosering av vitlök... ;)
 
je lite extra järn istället :D nää men jag tror inte det är någon fara. MEN det är inte lätt och märka om en häst ar blodbrist, tänk när man t.ex har mens då får många blodbrist, man blir trött hängig och lite tjurig, kannske är likadant med hästa... vad vet jag, bara en tanke. om man märker att hästen blir sådan så kannske man kan kolla upp det?
 
Många sm skriver s.k. "vetenskapliga artiklar" brukar ha "ett helt tjog" med källor för att imponera. Kolla up pkällorna i stället för att se om det är en seriös vetenskaplig studie. Man måste vara källkritisk!

Tror inte heller vitlök är det minsta skadligt på hästar. Har gett mina i mååååååånga år nu, 1 tsk/ dag av rent vitlökspulver och bara märkt positiva saker av det...Stärkt immunsystem, färre insekter, så gott som inga fästingar...

Vad jag väljer tro på? Tja......inte en "vetenskaplig studie" med underlig källförteckning
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: screen
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp