Vitklöver!!

Sv: Vitklöver!!

Har googlat lite på kumarin & det är ju helt klart ett gift i sej självt & kan inte på något sätt få det till att det skulle va ofarligt att ersätta gräset med vitklövern:confused:

och i det jag googlade fram (bla utdrag ur veterinärböcker om utfodring), som gällde hästar och inte människor så står det att det endast är farligt om det förekommer svampangrepp. som sagt finns kumarin i väldigt många växter, även gräs. så det blir ju inte mkt kvar för hästar att äta om man ska utesluta allt som innehåller kumarin?

men är du orolig ta in hästarna och ge hö så att dom inte äter så mkt klöver?

tycker inte det är mer klöver i år heller, var lika mkt förra året. den trivs i hagar som betats hårt och gräsmattor som klipps ofta.

Vitklöver gynnas av torkan, gräset torkar och då breder vitklövern ut sig, den tål torka bättre.

Gynnas även av ogödslade betesmarker eftersom de själva kan bilda kväve ur jorden.

Så det enda sättet att bli av med det( men jag är glad åt vitklövern, annars vore nog betena ännu magrare nu i torkan) är nog att vattna och gödsla med kväve.

Däremot tycker jag att det är otäckt att gå barfota i gräset med vitklöver för det finns humlor och bin där.

Blir det mycket regn snart så kommer gräset igen och växer.

kl.
En annan orsak till all vitklöver är att klöver släpper sitt nektar först vid 20 grader och det har det ju varit nu ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka