Vitklöver!!

Marie_K

Trådstartare
Undrar hur det ser ut i landet om det är som hos oss där vitklövern snart tagit över totalt?:crazy: Inte bara alla hagar vart man än tittar i stort sett, utan även gräsmattor.

Har läst nånstans att den innehåller ett gift, kumarin (stavning?) som inte är bra för hästar & att dom bara tål en mindre mängd. Hela mina hagar är snart täckta av vitklöver. Plöja upp & så om rekommenderas men då har ju inte hästarna nån stabil vall att vistas på då detta inkluderar allt, det som är vinterhage alltså. Sen har vi ändå gräsmattorna fulla & bor öppet så vinden lär väl sprida ut det till hagarna så det blir samma visa igen.

Någon mer som har detta problem el tips hur man får bort skiten & vad tusan beror denna invasion på? La den här av hälsorisken för hästarna, moderatorn får flytta tråden om det är fel!

Sv: Vitklöver!!

Just detta år har jag precis samma problem i min vintergräshage. Normalt brukar där bara vara några små partier med vitklöver, men i år har klövern fullständigt tagit över - hela hagen blommar! Jag har använt vintergräshagen i tio år och aldrig varit med om något liknande.

En viss mängd vitklöver är väl bara "mums" för hästarna men för mycket tror jag inte heller är bra. Så jag vill också gärna ha tips på vad man kan göra - om det finns något att göra utan att plöja upp?

Den finns ju att få i fröblandningar till bete, har aldrig hört att den ska vara giftig, men?

Jag har mkt vitklöver, det är jag glad för.

tror inte risken för förgiftning är särskilt hög. kumarin är inte farligt i sig själv, det är när det blir angripit av en mögelsvamp som farliga ämnen uppstår (tror det heter dicumarin?). detta ämnet gör så att blodet inte koagulerar. motgift är vitamin k.

även gräs och andra klöverarter innehåller kumarin. den där doften av nyslaget hö är tack vare kumarin.

Saxat från SLU (Hippocampus) - Val av växter till betesvall:

Vitklöver som finns i olika sorter som grupperas efter bladstorlek och högvuxenhet. De flesta växer krypande och har vita eller svagt skära blommor. Den utvecklas bäst på fukthållande jordar och kräver god fosfor- och kalitillgång för en stark utveckling. Vitklöver är smaklig och tål avbetning och tramp mycket bra.

Kan explosionen av vitklöver i år bero på att det har varit en blöt vår? Eller att markerna blivit mer fosforrika?

Som sagt, en del vitklöver är helt ok (ca 10% inslag i vallen skriver man på Hippocampus).

Är det verkligen bra för hästar att ersätta gräs med vitklöver? Dom är väl ändå gräsätare:confused:

Jag hade i nuläget varit väldigt glad för 10% men det närmar sej stadigt 100% & som sagt frågan är hur länge det står sej om man plöjer upp.

Är det verkligen bra för hästar att ersätta gräs med vitklöver? Dom är väl ändå gräsätare:confused:

Det spelar nog ingen roll alls. Det finns ju dessutom olika slags gräs i olika delar av världen. Hästar är nog inte anpassade att äta just gräs men däremot stora mängder grovfoder, alltså inte frön och liknande.

Klöver har väl också högre proteinhalt än gräs, vanligen, så för växande hästar eller digivande ston är det kanske bara bra med mycket klöver?

Men kan du inte dela av hagen och bryta upp och så om bara en del av den och när det har tagit sig, dela av en annan bit? Såvida inte gräset kommer tillbaka nästa år?

det är ju så att vitklövern tål mer både tramp och torka och jag ser också att den breder ut sig, särskilt i vinterhagar

man kan gödsla bort klöver sägs det. Ariane S lär produkten heta. Det används mot Alsikeklöver fick vi lära oss förra sommaren

Jag kan bara hålla med om att i år är det ovanligt mycket vitklöver. Hela vår gräsmatta och samtliga hagar är täckta med vitklöver. Bra eller dåligt för hästar att äta? Det är frågan.

man kan gödsla bort klöver sägs det. Ariane S lär produkten heta. Det används mot Alsikeklöver fick vi lära oss förra sommaren

Ariane är dock inte ett gödselmedel utan ett bekämpningsmedel mot ogräs i stråsäd och gräsfrövallar. Krävs behörighet (sprutcertifikat) för att få använda det.

Jag har också reagerat över att det verkar vara mycket vitklöver i år. Undrar vad det beror på? Vintern kanske var hård mot gräset eller nått. On man vill bli av med det så kan man ju testa att göda med kväverikt gödningsmedel eftersom det gynnar gräset. Eller rättare sagt gräs missgynnas av kvävebrist vilket klöver inte gör eftersom det kan ta upp kväve direkt ut luften till skillnad från gräs. Spruta är ju förmodligen snabbare och effektivare men inte så trevligt och kräver precis som någon tidigare skrev utbildning och tillstånd.

Samma här, en vinterhage som nu är vit av vitklöver. Den har aldrig sett ut så tidigare på 20 år.

Fick bara en tanke:idea: kan det vara så att det är extra mycket klöver i år pga ökad mängd aska i nederbörden aska är ju rikt på fosfor?

Så kan det nog mkt väl vara! Och även jag satt just och grunnade på det! Snillen spekulerar, typ... ;):idea:

likadant såg det ut för 5 år sedan- då många många fick fång.

Nej jag gillar inte detta då mina hästar äter 100%.

Skulle precis skriva det att det är inte först i år det blivit så här. Det har vad jag kunnat se varit under 2000 talet som det ökat kraftigt. Tänker också på detta med fångrisken nu. Kan all vitklöver möjligtvis va en bidragande orsak till den stora ökningen av fånganfall tro?

Jag googlade lite och enligt den information jag kunde hitta (Vetenskapsrådet och krisinformation.se) innehåller inte vulkanaskan från Eyjafjallajökull speciellt mycket fosfor utan mest kiseldioxid. Dessutom var det ju inte speciellt mycket som trillade ner här så jag tror inte att det hänger ihop.

Jag har fått mer och mer vitklöver för varje år som går. Detta gäller de hagar som hästarna gått i mer eller mindre året runt. Min terori är att när det blir hård belastning på marken, tar tåligare arter som vitklöver över. Förmodligen påverkar det torra varma vädret också om jag inte minns fel.

Nu vågar jag inte låta dem gå i den hagen som har mest klöver längre. Måste ock kunna använda den i vinter och allt bete inklisive klöver måste bort på något sätt innan frosten kommer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka