Vitklöver och fång

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Esperanza_1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 13 074
Sv: Vitklöver och fång

Jag har haft fånghästar och jag har haft beten med klöver i, men inte samtidigt...
Min sista fånghäst (halvblod) avlivades efter att det inte gått att häva sista fånganfallet - då hade hon ätit av klöverensilage hela hösten utan problem, men när första rejäla frostnätterna kom i början av december så var det kört...
Den tidigare fick fång när hon gick i den av mina hagar som saknar klöver och som mest liknar ängsbete - mager jord som inte är gödslad på de 10 år vi har bott här.

fick halblodet fång av frost gräset eller? var det mkt gräs i hagen då?

Det var inte mycket gräs i hagen, men det var nog sannolikt frosten i det lilla gräs som fanns där som var den utlösande faktorn. För hästarna valde att gnaga av gräset i ganska stor utsträckning trots att de hade ensilagebal i hagen och alltså fri tillgång.

(glömde säja i förra inlägget att jag hade gett av samma klöverensilage även hela våren innan, det var alltså fjolårsskörd som var lika fin som den varit tidigare på året)

Fruktan kan inte däggdjuren spjälka själva mhja enzymer utan den måste jäsas av bakterier. Om stora mängder fruktan kommer till grovtarmen händer det ngt liknande som med stärkelsen. Det blir en ganska våldsam feljäsning och hästen får fång. Olika hästar har nog olika förmåga att ta hand om fruktanet. Vissa klarar större mängder än andra.

Kan vi människor tillgodogöra oss fruktan på ett annat sätt, eller det kan vi ju eftersom vi inte är grovtarmsjäsare.

fruktos används i diabetiker mat, därför att det omsätts i levern och inte är beroende av insulinet.

Men detta gäller inte hästar då eller, att det först och främst går till levern och att det ev överskottet då kan orsaka feljäsning?!?

Sen till tråden:
Innehåller klöver histamin?

Marlene

Kan vi människor tillgodogöra oss fruktan på ett annat sätt, eller det kan vi ju eftersom vi inte är grovtarmsjäsare.

fruktos används i diabetiker mat, därför att det omsätts i levern och inte är beroende av insulinet.

Men detta gäller inte hästar då eller, att det först och främst går till levern och att det ev överskottet då kan orsaka feljäsning?!?

Sen till tråden:

Marlene

Mikroorganismerna i vår grovtarm kan också jäsa en del av maten men hästarna kan det nog mkt bättre än vad vi kan.
Jag tror inte att vi kan tillgodogöra oss fruktan.
Egentligen tycker jag att det är ganska konstigt att inte ngt däggdjur kan göra det och då kanske speciellt de som lever av att äta gräs.
Problemet med fruktan är att alla däggdjur saknar enzymer för att spjälka det till fruktos. Andra sockerföreningar kan vi sönderdela till tex fruktos och glukos men inte just de som sitter ihop med de bindningar som finns i fruktan.

Hästar kan ta upp fruktos precis som vi. Däremot är jag lite osäker på om det ändå inte påverkar insulinhalten till sist ändå även om fruktostransporten inte är insulinberoende? Men det är lite för sent på kvällen för ett sådant resonemang.

Finns det något enzym som kan spjälka fruktos till glukos? oavsett att inga däggdjur har detta enzym.

Och finns det nån "varelse"/djur som kan spjälka fruktan?

Finns det något enzym som kan spjälka fruktos till glukos? oavsett att inga däggdjur har detta enzym.

Och finns det nån "varelse"/djur som kan spjälka fruktan?

Fruktos är en monosackarid precis som glukos. Den kan alltså inte spjälkas till glukos. Spjälkas betyder ungefär sönderdelas till mindre delar.
Fruktos tas upp i tunntarmen och transporteras till levern där den går in i energimetabolismen.

Ingen aning om ngt annat djur har enzymer för att spjälka fruktaner. Jag kan inget om andra djurs matspjälkning. Däggdjuren fungerar ju ungefär på samma sätt allihop även om det naturligtvis finns skillnader.

Bakterier kan fermentera dvs jäsa fruktan till organiska syror.

Jag antar nästan att sådana bakterier finns hos flera däggdjur, kanske, det är en gissning.

Sen till tråden:

Marlene

okej detta får en ju att tro att fruktos och fång har något att göra med ir och ja diabetes på häst???

okej detta får en ju att tro att fruktos och fång har något att göra med ir och ja diabetes på häst???

En av orsakerna till att en häst får fång är att den är mer eller mindre insulinresistent. Det är ungefär som ett förstadium till människans diabetes 2.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 256
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 636
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka