Vitklöver och fång

Sv: Vitklöver och fång

Det fick jag lära mig i min ungdom. Men senare har jag ändrat uppfattning liksom de flesta fångforskare. När vitklövern syns bäst på betena är det som mest fruktan i gräset. Även om det inte är experimentellt visat kan det vara en hyfsad förklaring till det skenbara sambandet. Klöver lagrar inte sin energi som fructan utan som stärkelse. Men det gör den mest på vintern. Det är osannolikt att en häst skulle få i sig stora mängder stärkelse från klöver på sommaren (om det inte är renkultur förståss)HH

Men de problem av klöver som jag känner till har skett just när blommningen exploderar- inte på vintern- när de dör:confused:

Jag tippar på den där stora mängden stärkelse som de kan få i sig när blommorna ligger nära marken- nerbetat innan- mest blommor.

Men de problem av klöver som jag känner till har skett just när blommningen exploderar- inte på vintern- när de dör:confused:

Jag tippar på den där stora mängden stärkelse som de kan få i sig när blommorna ligger nära marken- nerbetat innan- mest blommor.

Men klöver innehåller bara stärkelse sent på hösten/vintern.

jezzcar
IR är en förkortning av insulinresistens. Det står en hel del om det i fångtråden men lite kortfattat för att minska insulinhalten

banta hästen
motionera den
ge den foder som inte innehåller stärkelse eller så mycket socker

*kl*
Våra vinterhagar har verkligen ENORMT mycket klöver nu när vi kom tillbaka från betet. Dessvärre tror jag att det är övervägande alsikesklöver, ett ca 25 cm lager över nästan hela hagen med en massa höga gråbo utöver det.

Nu efter baara tre dagar i hagen kan jag se att en av mina hästars (som lagt på sig på tok för mkt på betet i år) fått som svaga rundade hörn på hovarna, placerade typ klockan "tio" och "två" på hoven. Mycket märkligt. Hästen står inte i fångställning och ömmar inte nåt nämvart, men blev livrädd i alla fall. Veterinären har tittat på det och hon trodde inte det var nåt fånganfall men att hästen inte får lägga på sig mer utan måste motionera mycket. De hästarna som gått i den hagen ska förstås inte gå kvar utan får byta till en nerbetad hage.

Men till frågan: är det någon som har erfarenhet av betesrensning såhär års? går det att få bönderna att avsätta tid till sånt, och i så fall; krattas avklippet bort eller måste det ligga kvar?

Jag tror iallafall att klöverBLOMMAN innehåller mkt socker.

Vem har inte dragit ur strån ur rödklövret o smakat på sötman. Gissa varför hästarna tycker om den- mina iallafall.

Ja, visst är blomman söt och vitklöver har inte lite blommor precis.

Jag tror absolut det finns en anledning till att man alltid sagt att klöverbete inte är bra för hästar.

Tack för den:bow:

Det är troligen oxå den anledningen att hösilagebönder säljer klöverensilaget till andra kobönder- inte hästfolk.

Mja, hästfolket vill tydligen inte ha ensilage med klöver i och det är jag tacksam för, då jag blev erbjuden drygt 50 balar till kanonpris pga att det var lite klöver i botten på vallarna och inga andra hästägare ville ha det...

Jag är inte ett dugg rädd för klöver, varken i grovfodret eller på betet.

Mja, hästfolket vill tydligen inte ha ensilage med klöver i och det är jag tacksam för, då jag blev erbjuden drygt 50 balar till kanonpris pga att det var lite klöver i botten på vallarna och inga andra hästägare ville ha det...

Jag är inte ett dugg rädd för klöver, varken i grovfodret eller på betet.

Jag håller med dig. Bönderna här omkring har ofta vallar med en del klöver i. Våra hästar har inte tagit skada av det.

Dessutom lagrar det ju inte fruktan så man slipper oroa sig för det.

Jag undrar hur det är med klöverbeten och frostnätter. De sammanfaller kanske med att det blir senare på året då klövern lagrar stärkelse. Men egentligen borde det kanske vara mindre farligt med sådana beten än med gräs när det är risk för höga fruktanhalter? Om man nu råkar ha en fånghäst.

Varför lagrar inte vitklöver fruktan? Trodde alla gröna växter gjorde det?

Har för mej att när man köper frö för att så in till hästhö så innehåller det ingen (eller iaf mindre) vitklöver än det man sår till kor. Beror det i så fall på hästägarnas önskemål (okunskap om att vitklöver inte är farligt)? Jag har alltid tänkt att det där har nån forskat fram, så ska det nog va... :D

Fruktan och stärkelse...

Växterna lagrar detta på olika vis, eller? Beroende på omständigheter, ex temp skillnad.
När hästen äter, låt säga 2 olika växter, varav 1 lagrat det som stärkelse och den andra som fruktan, blir det olika händelseförlopp i hästkroppen? eller lika?

Asså, är det samma procedur, men med olika namn?

Jag läste att växterna lagrade det på olika vis, och då bör det väl bli olika förlopp i hästen....

Nån som kan förtydliga detta:confused:

Marlene

Har också köpt hösilage med klöver i och fått kanonfina värden på analysen, bonden var jätteförvånad när jag bokade hans enda åker med klöver i för inga hästägare ville ha hö med klöver i sa han.
Efter allt gnällande om låga proteinnivåer i fodertrådarna kan man ju undra varför hästägare är så rädda för klöver.:angel:
Men de är kanske fast i protein=fång träsket och struntar i nya undersökningar och rön, de borde kanske undersöka fruktanhalten i sitt hö istället. Men jag är nöjd att ingen vill ha hö med klöver i för då får jag det bästa höet av bonden :banana:

Knapplån
Klöver är ju en växt som ofta blir väldigt näringsrik och god för hästen. Den kanske då äter mycket när det är i betet. Alltså frossar och går snabbt upp i vikt och överäter(påfrestar ämnesomsättningen) så det lätt utlöser fång för det.
I hö reglerar man ju mer mängden samt att det kanske inte smakar så gott då.
Jag kan tänka mig lite klöver i hö och bete men när jag ser större ytor begränsar jag.

(det finns ju faktiskt de här som sagt att de har kraftigt klöverbete och har haft 3 fånghästar, någon roll spelar väl betet då tror jag, obs inget illa menat)

Baljväxter och gräs som växer i varmare länder lagrar socker som stärkelse medan våra gräs lagrar det som fruktan.

Hästar kan spjälka en del stärkelse i mhja enzymer i tunntarmen. Om de får i sig för mkt så hinner inte enzymerna med och stärkelsen fortsätter till grovtarmen. Där jäser bakterierna den till syror vilket kan störa mikroorg balans om det kommer ner störrre mängder stärkelse i tarmen. detta kan då sätta igång ett fånganfall.

Fruktan kan inte däggdjuren spjälka själva mhja enzymer utan den måste jäsas av bakterier. Om stora mängder fruktan kommer till grovtarmen händer det ngt liknande som med stärkelsen. Det blir en ganska våldsam feljäsning och hästen får fång. Olika hästar har nog olika förmåga att ta hand om fruktanet. Vissa klarar större mängder än andra.

Okej!

Så om man ger hästen nån form av mag-tarm-tillskott typ bakjäst, olika pulver, fil o dyl, så kan man hjälpa hästen ifall den får i sej mycket fruktan? om jag fattat d rätt?

Det enda som är visat i studier är att om man ger jäst av bakjästtyp tolererar grovtarmens mikroorganismer mer stärkelse. innan floran blir rubbad. HH

Så man kan ge det förebyggande? Men om hästen redan fått fång då? Borde väl vara bra om man kan återställa tarmfloran så fort som möjligt? Och sen när den är frisk igen ge förebyggande för att förhindra återfall?

kl. Mina hästar äter ej viklöverBlomman om det finns annat att äta, men när det är nerbetat åker även dom med. Vitklöver tar ju näring från "luften" därför kommer dom när det blir nerbetat har bönderna förklarat det för mig. Har tyvärr vitklöver i min del av vinterhagen som ligger närmast ligghallen vilket ju beror på att det blir mest trampat där under vintern, gräset dör. Önskar att jag kunde få en jordhage men det är nästintill omöjligt om den inte är av boxstorlek. Min kille hade fång i våras, kom i samband med att jag stängde ner dom i en mindre hage pga. att dom började lägga på sig, efter ca 10 dagar kom fång på bara någon timme, från att han sprang till att han inte kunde gå. Har under sommaren klippt en del av hagen med gräsklippare å uppsamlare till grannarnas stora förtjusning, ja vad gör man inte för att roa, den delen är tänkt att jag skall kunna utöka å ha dom i vinter men där växer nästan enbart vitklöver så jag har inte vågat släppa dom där utan har dom sista veckorna låtit dom beta från 10 min å är nu uppe i ca1 tim. En del säger att det är jättefarligt å andra bla. vetrinärer säger att det är bara att släppa ut dom men jag har som sagt tagit det försiktigt. Har någon nån förklaring till att min häst sväller i bakbenen om man ger mer än en 1 dl foderjäst för att inte tala om när jag gav honom 1/4 bakjäst? Ger nu 1dl linfrö. Rödklöver däremot äter dom gärna blommor men det har vi inte något i hagen som tur är.

Ingen förklaring - men du har rätt i att vitklöver och alsike också :devil: kommer in i hagen när det blri barjord

dvs nedtrampade ytor fylls ut - och vitklövern ökar föresten alllmänt

Och ja det är en baljväxt dvs stärkelse - inte sockerrik och gillar inte kväve så vill man bli av med den skall man kvävegödsla på våren

Vet inget om bakbenen tyvärr

(det finns ju faktiskt de här som sagt att de har kraftigt klöverbete och har haft 3 fånghästar, någon roll spelar väl betet då tror jag, obs inget illa menat)
Jag har haft fånghästar och jag har haft beten med klöver i, men inte samtidigt...
Min sista fånghäst (halvblod) avlivades efter att det inte gått att häva sista fånganfallet - då hade hon ätit av klöverensilage hela hösten utan problem, men när första rejäla frostnätterna kom i början av december så var det kört...
Den tidigare fick fång när hon gick i den av mina hagar som saknar klöver och som mest liknar ängsbete - mager jord som inte är gödslad på de 10 år vi har bott här.

Hm, anledningen till att det är farligare med nerbetat än med högt gräs är kanske att i hästens vilda liv så kan de alltid störva vidare efter högt gräs vi har ju låst in dem på nerbetat utan att de kan ta sig därifrån, det är säkert inte naturligt att gnaga på marken så mkt att det nästan blir sand...

men vi med tjocka hästar....hur ska vi göra...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2