Vitklöver och fång

E

Esperanza_1980

Han nånstans i bakhuvudet för mig att jag läst att man bör vara försiktig med att låta hästar gå på bete med en massa vitköver. Har en hage som shettisstoet och hennes fölis gick i för ett tag sen. Gräset har nu växt upp igen, men det är en massa vitklöver i hagen. Bör jag vara försiktig med att släppa dem där? Om jag nu ska låta bli, kan jag släppa dem senare när klövern blommat ut?

Sv: Vitklöver och fång

tidigare trodde man att fång berodde på att hästen ätit för mkt protein, och eftersom klöver är proteinrikt så är det antagligen därifrån du har det.

men, nu vet man att det inte har med proteiner att göra. så vitklöver bör inte vara farlig.

Okej, jag trodde att jag kanske hört det p g a att det är mkt socker i klöver. Så är det alltså inte?

Han nånstans i bakhuvudet för mig att jag läst att man bör vara försiktig med att låta hästar gå på bete med en massa vitköver.

Det fick jag lära mig i min ungdom. Men senare har jag ändrat uppfattning liksom de flesta fångforskare. När vitklövern syns bäst på betena är det som mest fruktan i gräset. Även om det inte är experimentellt visat kan det vara en hyfsad förklaring till det skenbara sambandet. Klöver lagrar inte sin energi som fructan utan som stärkelse. Men det gör den mest på vintern. Det är osannolikt att en häst skulle få i sig stora mängder stärkelse från klöver på sommaren (om det inte är renkultur förståss)HH

Om jag förstår dig rätt tycks fruktanet i betet vara högt när det också finns mkt vitklöver. Man bör alltså passa sig för ett sånt bete, men inte på grund av klövern?

Nej, den finns ju där hela tiden, men den syns bäst tidig sommar/vår innan gräset hunnit upp och gömt den. HH

Då förstår jag. Trodde att det var extra mkt nu eftersom jag inte sett vitklövern så väl som jag gör nu. Då antar jag att jag lugnt kan släppa dem i den hagen.

Hur farligt är det då med klöver på hösten/vintern eller i hö?
Är det "farligare" då? När är det som mest stärkelse i klövern?

KL

Rubriken på denna tråd var precis vad jag sökte...

Såg idag att halva mitt bete är fullt med vitklöver. Den del som är mest nedbetad. Min islänning fick konstaterat fång förra veckan och ska stå i sjukhage nu i 5 veckor till. Tänkte då att jag skulle stänga av hagen så att mitt varmblod kunde beta av en del av hagen så isisen smånginom kan gå där också. Min första plan var att låta dem gå där det redan nu är mest nedbetat, men där är det mest vitklöver...
Dilemma! Borde jag istället stängsla bort vitklöverdelen och låta dem gå på den del som har mest gräs och ogräs?
Det kommer ju att vara oktober/november när hon förhoppningsvis slipper ut i större hage, men vi brukar ju ha ganska grönt här då ännu... Eller borde hon inte alls gå på gräs?

Usch det är så svårt det här med fång.

men är det inte förrän frosten kommer som fruktanet kommer???

är det farligast med högst övervuxet gräs eller kort kort kraftigt nerbetat?

jaa du, precis det skulle jag åxå vilja veta! Man vill ju så förtvivlat göra rätt! :confused:

ja usch vad hemskt, allt känns ju som en chansning hela tiden, hittils har man haft tur....
hade du en islänning som fått fång? var det nåt som du gjorde skillnad mot andra år som du kan komma på? har de gått i samma hage i flera år? samma häst kompisar, samma tider på året? inte fått något nytt kraftfoder? nya mineraler? ny saltsten? kort nerbetat eller långt gammalt gräs? osv...

Ja en islänning med fång.
Nej allt som vanligt, förutom att dom i våras/försommaren hade lite större hage än normalt. Betet är oerhört mycket grönare i år än tidigare år. Min hage brukar vara uttorkad så här års, och sen bli leråker...
Min häst har gått med betesbegränsare hela sommaren pga att hon blir så himla fet annars. Men hon har hormonrubbningar (får mjölk i juvret av gräs) och i år har hon kliat sej aaaningens mer än i fjol, så det kan ju ha med det att göra. Vi putsade betet med betesputsare för att få bort allt högt ogräs som knotten gömde sej i, det kan också vara orsaken antar jag... Jobbigt är det oavsett. Hon får medicin till på fredag, sen hoppas jag hon klarar sej utan.

Oj hjälp! Nu blev man ju ännu mer fundersam...

Jag har valt att stängsla bort den del av vår hage som har mycket nerbetad vitklöver, och låter nu varmblodet gå på den andra delen med mera gräs och ogräs. Sen tänkte jag att ett par veckor innan fånghästen ska få börja gå i vanlig hage stänga av ännu mer så det blir riktigt magert bete (närmast grinden är det mest ogräs...) och sen öppna in liten bit i gången.

Hur är det sen på vintern? Kan man låta dom gå i en hage med klöverinslag om det är under snön?

Ja en islänning med fång.
. Men hon har hormonrubbningar (får mjölk i juvret av gräs) och i år har hon kliat sej aaaningens mer än i fjol, så det kan ju ha med det att göra. Vi putsade betet med betesputsare för att få bort allt högt ogräs som knotten gömde sej i, det kan också vara orsaken antar jag... Jobbigt är det oavsett. Hon får medicin till på fredag, sen hoppas jag hon klarar sej utan.

Insulin stimulerar mjölkutsöndringen varför jag utan att veta mer om din häst ändå får tanken att hon har en för hög insulinhalt och IR som orsak till fången. Klövern har nog inte så stor betydelse i helheten.

Kanotexperten - Oxalsyra hämmar upptaget av kalk så om de äter stora mängder får man ge kalk i överskott. HH

men som vildhästar då? får de fång lika ofta? lr har det med att vi ger våra hästar för mkt näring och för bra bete och för lite motion att göra?

Insulin stimulerar mjölkutsöndringen varför jag utan att veta mer om din häst ändå får tanken att hon har en för hög insulinhalt och IR som orsak till fången. Klövern har nog inte så stor betydelse i helheten.

Kanotexperten - Oxalsyra hämmar upptaget av kalk så om de äter stora mängder får man ge kalk i överskott. HH

Tack för svar!

Vad kan man göra åt insulinhalten då? Vad är IR?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 393
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023