vitaminsvinn i hösilage?

HannaZ

Trådstartare
Hur snabbt minskar vitamininehållet i inplastat grovfoder?
Ska ju vara syrefattig miljö så de borde inte kunna försvinna.

Följdfrågan är om man egentligen behöver ge vitamintillskott när man fodrar m hösilage. Mineraler finns det tillräckligt enl analysen, så kanske jag bara behöver ge tokosel som tillskott.

Sv: vitaminsvinn i hösilage?

Har för mig (inte säker) att A och E vitamin försvinner ur hösilage. På kurs med djursjukhuset sa man att om hästen står på spån är det viktigt att den också får halm att äta. Ni foderexperter på Buke, vad säger ni?

Jag fodrar med hösilage och ger varken vitaminer eller miniraler. Förutsatt att du har analyserat med mineraler. Vitaminer brukar hästen få i sig naturligt.
A-Finns i grönt gräs, bete, kan lagras väldig bra.
B-Tillverkas själv. Kan ge extra vid pälssättning om den har problem med detta. Allt överskott kissas ut så du kan ge hur mycket som helst utan någon effekt.
C-Samma som B-vit.
D-Tillverkas då huden får solljus på sig. Så hästar som är inne´väldigt mycket kan få lite extra.
E-genom spannmål och gulthö. Vid väldigt hård träning kan det behövas ge lite extra. Men då ska det vara elit nivå på hästen nästan.
K-tillverkas själv.

Så om inte din häst gör något speciellt så behövs antagligen inte vitaminerna.

Angående att stå på spån och behöva äta halm är det mest till för att hästen ska ha något att göra. Är inget måste då halm bara innehåller 3,2 MJ per kilo och inget protein så är inte viktigt.

Hoppas det sa något :)

Tack!

Pratade med en foderkunnig på Granngården idag o sa att jag funderade på att bara ge Tokosel (selen och e-vitamin) som komplement och hon höll med och tyckte inte jag behövde ge extra vitaminer/mineraler i övrigt.

Våra hästar gick på bete till början av oktober, ganska precis 6 månaders betesgång. Nu är de ute mellan ca 8 och 19 på dagarna.
Knappast några elithästar.

Får väl se om jag fegar ur framåt senvintern och ger nåt multivitaminpreparat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
232
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar