J

Jaba

Hur mycket vitaminer inehåller ett "normalt" hösilage?

När jag inte har räknat med hösilaget så fattas det:
Vitamin B1: 23-33 mg
Vitamin B2: 14-19,5 mg
Biotin: 0,29 mg

Kan jag räkna med att det täcks av höet eller ska jag ge tillskott?

Jag kan inte svara på hur mycket "normalt" hösilage innehåller, men om du undrar om din häst får i sig tillräckligt med B-vitamin, kan jag säga som så: En frisk häst med normal tarmflora tillverkar själv tillräckligt med B-vitamin. Om du tror att du behöver tillföra extra B-vitamin så kan du utan fara för hästens hälsa ge ett "normalt" (enl. rekommendationer) tillskott, utan att du vet hösilagets värden.

men behöver jag tillföra tycker du? Och hur är de med biotinet? Min polla har lite problem med magen till och från. Lös avföring bla. Dock bättre när vi flytta till ett annat stall.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och...
Svar
13
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar