Vitaminer & mineraler

P

PayWay

Jag ger min pålle (på vintern) ade-vitamin, vitafor, c-vitamin, b-vitamin & VSL, men bara vintertid. På sommaren får han b-vitamin varje dag & VSL var tredje dag. Men jag har nu fått för mig att iallafall hälften är onödigt! Nåt jag borde ta bort? Han får havre, betfor, pellets & vetekli. Men ingen pellets på sommaren. Han kommer att få hösilage i vinter.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vitaminer & mineraler

Jag ger min häst Biovimin, komplett vitamin-och mineraltillskott. Dessutom får hon foderjäst för magen. Utöver dem får hon inga tillskott och hon mår fint!

Om du vill vara helt säker på att inte hästen saknar ngt så ta analys på silaget och räkna ut en foderstat. Det kan man göra på nätet, finns dessutom säkert mängder med trådar i frågan!

Förresten, VAD för pellets? Lucern? Krafft? Annat?

Senast ändrad:

Vad är det för häst? Om du har ett vettigt grovfoder, en uträknad foderstat med bra foderprodukter, behövs inte särskilt mycket extra.
På sommaren behövs inget extra om hästen går på grönt gräs, möjligen selen i saltstenen. Vintertid brukar man ge lite b-vitamin vid pälssättning/fällning. Ger du t.ex Kraffts pellets finns vitaminer i dem, och om du ger ett mineraltillskott finns det ofta vitaminer där. E-vitaminer bör man ge när man inte har färskt gräs att tillgå.

Sen finns det ju anledning att ge extra ibland om hästen arbetat hårt, växer, är gammal, i dåligt skick osv. Allt är ju individuellt.

Jag ger inget sånt! Många vitaminer producerar hästen själv. På vårkanten i pälsfällningen kan jag lägga till lite b-vitamin, eller bara öka andelen vetekli i fodret som ju innehäller en hel del b-vitamin. Hästen håller sig blank och fin! Det mesta är nog bortkastade pengar.

Ok! Då kan jag skippa det mesta då! :p Detta är min första häst så jag har fått en hel del råd av en kompis. Han får krafft pluss... Vilken sida kan man räkna ut foderstarten på? Hur tar man reda på analysen av hösilaget? Han jag köpte hösilaget sa att TS låg på 80-85%... Jag är riktigt dålig på vad allt betyder. Jag har haft nån annan till att räkna ut foderstarten till min häst! Hjälp vad jag känner mig nollad :eek:

Han är en 17-årig varmblods valack

Jag ger inget sånt! Många vitaminer producerar hästen själv. På vårkanten i pälsfällningen kan jag lägga till lite b-vitamin, eller bara öka andelen vetekli i fodret som ju innehäller en hel del b-vitamin. Hästen håller sig blank och fin! Det mesta är nog bortkastade pengar.

Jag har hört att man får ge max 5dl vetekli annars kan hästen få ont i magen, stämmer det?

Oj, det var ingen hejd på vitaminer din kuse får!

Överskott av B-vitamin kissar hästen ut, så det är inte skadligt, men onödig peng att lägga.(Kan ibland behövas dock vid pälssättning/fällning bla)
Trots forskning har ingen kunnat påvisa att hästen behöver extra tillskott av C-vitamin. C-vitamin producerar hästen själv.

Vitamin A,och D lagras i fettvävnaden vid överskott och används som reserv. Dessa vitaminer är dock toxiska(giftiga) vid för stora överskott!!

Oftast får hästen i sig alla vitaminer genom fodret, speciellt om hästen får färdigfoder (som din som får krafft). I vissa fall kan man behöva lägga till ADE-vitaminer, tex m man ger Hösilage och spannmål som enda foder. Men även då är det oftast onödigt då hästen tar av sina reserver.

Det som slår mig däremot är att inga av dessa tillskott innehåller väl selen? Selen är en livsnödvändig mineral, som din häst iaf bitvis (beror på hur mkt pluss grön? röd? du ger) får i sig, men frågan är om hela behovet är uppfyllt?
Sen är det viktigt att hålla koll på övriga mineraler såsom magnesium, fosfor och kalcium.
Huruvida du behöver ge mineralfoder eller ej beror helt på vad ditt grovfoder innehåller, och vad hästen får i sig genom övrigt foder.
Ofta får hästen i sig allt (förutom selen)genom grovfodret, ibland inte. Sen är det viktigt att det är rätt balans mellan kalcium och fosfor.

Luddigt?;):p

Ok! VSL innehåller selen... Vet ni nåt annat jag kan ge som innehåller selen? Ska nog ta å kassta det andra jag har! Han får krafft pluss röd, sägs vara bra eftersom han får havre

Pluss röd innehåller 1,2 mg selen/kg foder och det är vad en häst på ca 500 kg behöver.
Om du behöver ge mer selen så tycker jag att det enklaste och billigaste är att köpa Tokosel på apoteket. Det ger du bara en ggr/vecka och en burk räcker lääänge:) Men det mest ekonomiska för dig är väl att först då göra slut på VSL:en.;)

Senast ändrad:

Ok! Tack för svaren! Jag bidde lite klokare nu! :D Imån när jag kommer till stallet ska jag kassta lite "skit" :smirk:

Ojojoj :eek:
Akta så du inte övervitaminiserar (vad man nu skriver) din häst :crazy:
Man ska "aldrig" ge vitaminer utan att ha en anledning till det.

Jag tror du skulle behöva byta foderrådgivare.. ;)
Har du ens en aning om varför du ger havrebetforpellets&vetekli? :D

Men ska jag fortsätta ge vitafor? Mineraler jag köpt på börjes... B-vitamin får han nu ändå pga vinterpäls, vitlök gav jag honom innan men satte stopp för det idag då jag läste att det inte va bra å ge! VSL ger jag oxå så han får i sig selen. Kunde man köpa tokosel på apoteket? Sökte på deras hemsida men hittade inget.

Du måste söka på hela sortimenetet för att få fram det.

Tokosel kostar på apoteket:

275:- för 800 g

606:- för 2000 g

Dosering
Häst: 1 doseringsmått per vecka till 400 kg kroppsvikt, i samband med utfodring.

1 doseringsmått = 13 ml = 11 g.
800 g räcker till ca 5300 kg kroppsvikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 647
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 841
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka