Vitaminer för muskeluppbyggnad

I

Ingalillo

Är det någon som vet något bra tillskott för muskeluppbyggnad. Håller på att sätta igång en häst som har väldigt dåligt med muskler. På vissa sidor står det att det är E man ska ge, och på andra B :confused: Tar tacksamt emot tips på preparat. // I-LO

Sv: Vitaminer för muskeluppbyggnad

Tokosel, kanske? Det innehåller ju E-vitamin + selen. Annars finns det oxå E-vitamin i ren pulverform från Biofarmab.

B-vitamin är till för pälsfällning på vårkanten o pälssättning höst/vintern. Även bra för hästar med dålig aptit.
Om du har ett hö med sådär värden, o behöver ge hästen ett mineralfoder kan du ge hästen Tokosel som du ger 1 gång i veckan o ge B-vitammin samtidigt (dagligen) o det går bra det oxå!

E-vitamin är det vanligaste tillskottet att ge till hästar för uppbyggande av muskler tror jag. Vad jag har sett har det bara fungerat bra på hästar :smirk:

Tokosel vet jag att ett naturbruksgymnasium ger till sina hästar. Fungerar bra det med verkar det som. Det behöver man bara utfodra en gång i veckan har jag hört.

Jag ger min häst E vitamin i pulverform från Equistro för hans muskler.!
Det ger jag varje dag. Men alla hästar i stallet får Tokosel 1gång i veckan!:)

Tack för era svar!

Var hittar jag detta Tokosel?

Tokosel finns att köpa på apoteket. Receptfritt. Kanske inte finns det på alla ställen (apoteket), utan vissa. Annars kan man också be sin veterinär skriva ut receptet.

Om du väljer Tokosel så var noga med att du inte ger hästen ett överskott av selen! E-vitamin kan du ge lite för mycket av utan att hästen tar skada... men det är värre med selen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?