Vitaminbrist av något slag? HJÄLP!!!

M

m0rphene

Har haft hand om en häst i ca 2 månader. Den första månaden så hade han "sälpäls", riktigt fin i hullet, motiverad och pigg.

För några veckor sedan så började glansen avta helt plötsligt, han blev lite mer seg och har gått ner lite i vikt. Han har fått B-vit, e-vit, selen och innan det multivitamin. Vi har inte gjort några drastiska ändringar eller så.

Han står på bete, får kraftfoder, har kompisar, tränas regelbundet.

Vi vill att han ska fara till vet. och kolla, men ägaren är tjurig och vill ge hästen järn för att se om det blir bättre, vänta några veckor.

Någon som kanske har erfarat detta? Kanske kan ge lite funderingar och tips. Vad kan detta bero på? Kan dom kanske få så pga av insektsbett?

SNÄLLA HJÄLP!

Sv: Vitaminbrist av något slag? HJÄLP!!!

Vad tror du det kan vara då?

Om ingen feber eller annat tecken på infektion finns, hälta eller annat skulle jag ta ett träckprov. Om inget visar på det, kontakt med veterinär för att utreda om en ev infektion kan föreligga.

Kom i håg att betet är rejält utspätt nu pga allt regnande. Kanske hästen INTE orkar äta så pass mycket som den borde helt enkelt. Dessutom så är det invasion av knott och mygg nu, som kommer fram i skymmningen. Vissa hästar vandrar hela nätterna igenom pga detta...detta kan givetvis påverka vikten.

han ahr inte haft feber tack och lov.
Ja, jag vill ju ta prover på honom men ägarn är ju så tjurig. Jag är nästen helt säker på att han har/haft en infektion någonstans.

Kom i håg att betet är rejält utspätt nu pga allt regnande. Kanske hästen INTE orkar äta så pass mycket som den borde helt enkelt. Dessutom så är det invasion av knott och mygg nu, som kommer fram i skymmningen. Vissa hästar vandrar hela nätterna igenom pga detta...detta kan givetvis påverka vikten.

Ja, det är ju sant! Måhända att det är så.

Proteinbrist? Första tecknet brukar vara glanslös päls och med tanke på vädret så har väl all näring i gräset regnat bort ...

Ifall det inte är mask, kanske du ska ge lite krafftfoder? Dte låter vättigt med proteinbrist, så kanske lite Krafft groov?

när våra hästar blir glanslösa ger vi dem linfröolja. funkar riktigt bra faktiskt, tar ett tag innan d verkar men sen blir det bra. dom får även jäst mineraler e-vitaminter å b-vitamin. vissa av dom oxå selen/ tokosel.

Du skriver att han får krafft, men det säger ju inte så mycket. Han behöver kanske mer kraftfoder i förhållande till det arbete han utför? Hur är han i hull? Hur ser överlinjen ut?

Kan inte du ta träckprov på hästen och bekosta det då? Eller förbjuder ägaren det?

Du behöver ingen veterinär för ett träckprov, utan du åker till Granngården eller Apoteket, köper en 'Kolla Masken'-låda. Kostar 280 kr. I den finns allt du behöver, förutom några bajsbollar från hästen och det är väl inga problem att ta?

Sen skickar du in träckprovet, och svaret kommer på din mail och i din brevlåda.

Jag skulle misstänka infektion och ta ett blodprov utan tvekan, men förstår att det är knepigt om ägaren inte vill.

Du skriver att han får krafft, men det säger ju inte så mycket. Han behöver kanske mer kraftfoder i förhållande till det arbete han utför? Hur är han i hull? Hur ser överlinjen ut?

Han får 1kg ungefär.
Jag tycker att han är mager nu eftersom hans revben syns, vilket det inte har gjort förut.

Den kanske behöver avmaskas?

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 636
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Det kanske finns en sådan här trådan redan, men jag försökte hitta nån. Om det gör det så länka gärna i så fall. :) Min häst har...
Svar
13
· Visningar
4 221
Senast: opus
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö Det är så att jag sköter om två hingstar som bor hos en fodervärd. Det är fodervärden som har sökt hjälp med hingstarna pga sitt jobb...
Svar
4
· Visningar
1 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka