Vita väggar - kritvit, varm eller kall?

DeadSerious

Trådstartare
Jag har precis köpt bostadsrätt och ska sätta igång att börja renovera. Det ska bli hur roligt som helst, men jag har nu efter att ha suttit och planerat mer i detalj vad som ska göras kommit fram till att mitt absolut största problem är färgen på väggarna. De ska vara vita, men jag kan verkligen inte komma fram till någonting alls vad gäller om jag ska köra på kritvitt, varm vit eller kall vit. Det är ju skitsvårt!

Kritvitt har jag där jag bor nu, och det är ju fräscht och så, men kanske lite sterilt. Å andra sidan är hela denna lägenheten lite steril och jag har ingenting annat att riktigt utgå ifrån. Kall vit känns snyggt, men känns inte som att det kommer passa riktigt till min inredning plus att det då ger ett kallare uttryck av rummet, mindre myskänsla. Eller har jag fel? Kvar finns då en varm vit, som jag är rädd skall se lite gulsjabbig ut mot golvet är vitt och det kommer finnas en hel del annat kritvitt. HJÄLP!

tragolv-arena-trend-vit-mattlackad-ek-prime-tilja.jpg

Detta golvet kommer där vara, och inredningen kommer gå framförallt i vitt, beige, grått och silver. Vad tror ni blir snyggast?

Kan ju lägga till att golv- och taklister också kommer vara kritvita, men så är det väl oftast gissar jag.

Jag har målat alla väggar i hela huset kallt gråvita, jag älskar det! Jag tycker de "varma" ( kräkgula... :cautious:) vitnyanserna är obehagliga, och förstör andra färger. Medan det kallt vita (eller kritvita) låter andra färger vara ifred.

Jag blir fortfarande glad när jag kliver innanför dörren, varje dag. Jag älskar mina vita väggar. :up:

Kan ju lägga till att golv- och taklister också kommer vara kritvita, men så är det väl oftast gissar jag.

De är sällan kritvita, utan man använder vanligen 0502-Y, dvs. vit som man har aningens lite svärta och lite gult i.

En ton som jag tycker är rätt trevlig är 0500-N, särskilt om du kommer att använda en del grått. Den innehåller lika mycket svärta som 0502-Y, men utan något gult i. Tanken med gult är att det ska ge en varmare ton. Själv tycker jag att 0502-Y kan ge en lite "tobaksgula-fingrar-känsla" ihop med vissa färger som redan har gult i sig.

Jag har precis köpt bostadsrätt och ska sätta igång att börja renovera. Det ska bli hur roligt som helst, men jag har nu efter att ha suttit och planerat mer i detalj vad som ska göras kommit fram till att mitt absolut största problem är färgen på väggarna. De ska vara vita, men jag kan verkligen inte komma fram till någonting alls vad gäller om jag ska köra på kritvitt, varm vit eller kall vit. Det är ju skitsvårt!

Kritvitt har jag där jag bor nu, och det är ju fräscht och så, men kanske lite sterilt. Å andra sidan är hela denna lägenheten lite steril och jag har ingenting annat att riktigt utgå ifrån. Kall vit känns snyggt, men känns inte som att det kommer passa riktigt till min inredning plus att det då ger ett kallare uttryck av rummet, mindre myskänsla. Eller har jag fel? Kvar finns då en varm vit, som jag är rädd skall se lite gulsjabbig ut mot golvet är vitt och det kommer finnas en hel del annat kritvitt. HJÄLP!

Detta golvet kommer där vara, och inredningen kommer gå framförallt i vitt, beige, grått och silver. Vad tror ni blir snyggast?
Har målat mitt sovrum vitt nyligen och valde en varmare nyans. (Ladys "Eggvit" ) blev en mer hemtrevlig känsla än om jag valt kritvitt. Har vit säng och en ljusgrå byrå också

Ett sätt att få en varmare känsla på är att precis som på bilden använda "varma" material i inredningen istället. Tyger, filtar, kuddar, fällar, mattor, osv. kan ge den varma ombonade känslan istället för att använda varma färger.

Jag kommer ha en massa filtar, kuddar, fällar osv. precis som du skriver, så det känns som att det kommer bli ganska ombonat ändå. Men det här är ju skitsvårt ju!

En ton som jag tycker är rätt trevlig är 0500-N, särskilt om du kommer att använda en del grått. Den innehåller lika mycket svärta som 0502-Y, men utan något gult i. Tanken med gult är att det ska ge en varmare ton. Själv tycker jag att 0502-Y kan ge en lite "tobaksgula-fingrar-känsla" ihop med vissa färger som redan har gult i sig.

Efter lite googling kan jag konstatera att den gillade jag, och det kan nog bli något åt det hållet i slutändan. "Tobaksgula-fingrar-känsla" satte verkligen fingret på vad det är jag är rädd för med en varmare färg!

Jag säger bara färgprover, färgprover, färgprover. Lägg golvet, köp provburkar och måla så stora ytor du bara kan.

(Måla på väggarna alltså, inte på golvet. :D )

Men det är väl helt enkelt så jag får göra, även om jag helst vill veta allting nuuuuu ;)

När vi flyttade målade vi om allt till "socker" (tror jag den hette?) dvs en vit något åt det varma hållet.

Vi är jättenöjda och tycker inte alls att den ser gul ut även om vi har inredning som är vit :)

När vi flyttade målade vi om allt till "socker" (tror jag den hette?) dvs en vit något åt det varma hållet.

Vi är jättenöjda och tycker inte alls att den ser gul ut även om vi har inredning som är vit :)

Det där fick mig att tänka på den vita jag hade i min förra lägenhet, den kulören kallades "Popcorn". :D Också åt det varma hållet, tror faktiskt den var knäckt med lite svart och lite rött, om jag inte minns fel.

Jag tycker att det där är ursvårt och har nu misslyckats med färgval för andra gången :mad: Förra gången blev det vita åt det blå hållet och nu nästan ljusgrönt. Jag skulle vilja ha gräddaktigt, det kanske är det som ni kallar nikotingult?

Hur som, jag har tagit hem stora tapetprover och hängt upp på väggen, tittat i olika ljus, rådfrågat affären osv. Ändå blev det fel.

Jag har kört på en helt vanlig vit brytas utan någon som helst brytning i. Denna har jag använt på både väggar och tak (praktiskt att bara rulla överallt och slippa maskera tak eller vägg, samt billigare ) jag upplever inte hemmet som kallt. Textiler etc har du redan fått tips om, så jag vill passa på att tillägga att belysningen är viktig, välj bara varma sken om du är rädd för att vittvitt ska bli för kallt.

Vi har kritvitt i vårt kök, nackdelen men den färgen är att jag tycker att den lätt ser skitig ut.
sthlmsvitt som det heter ibland ser gärna gult ut innan man möblerat men väl gjort så ser det bara vitt ut.

Undrar om jag har stockholmsvitt också för det ser inte kritvitt ut. Jag resonerade som så att möbler mm får utgöra färgklickarna. Bara det att nu fick jag en vit soffa av sonen:meh:

Tack för alla era tips! Ni har gett mig mycket att tänka på :)
Efter massa googlande och funderande lutar det åt (jag ska titta lite mer och provmåla innan jag bestämmer mig helt) att måla köket i en varm vit (troligtvis 0502-Y) eftersom mina köksluckor kommer gå lite åt offwhite. Med en neutral vit där känns det snarare som att köksluckorna kanske skulle se gulsjabbiga ut, så jag tror att det är det bästa. I resten av lägenheten kör jag troligtvis däremot en neutral vit (typ 0500-N) och skapar värme med varma ljus och mysiga textilier istället, så slipper jag vara nervös för den där tobakskänslan ;) Gör jag så så har jag ju dessutom båda varianterna hemma och skulle jag inse att jag gillar den ena bättre och vill ha den överallt så är det ju "bara" att måla om.

Jag har målat alla väggar i hela huset kallt gråvita, jag älskar det! Jag tycker de "varma" ( kräkgula... :cautious:) vitnyanserna är obehagliga, och förstör andra färger. Medan det kallt vita (eller kritvita) låter andra färger vara ifred.

Jag blir fortfarande glad när jag kliver innanför dörren, varje dag. Jag älskar mina vita väggar. :up:

Vad heter märket och vilket nummer? Låter precis som en färg jag är på jakt efter! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 808
Senast: Imna
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 640
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025