Vita trampstolpar i plats

Ramona

Trådstartare
Vita trampstolpar i plast

Vad har ni för erfarenheter av trampstolp?
Känns det tillräckligt starkt för att ha som staket runt beteshagen hela sommaren?
Hade tänkt mej 1.20 m höga stolp med bred tejp.
Jag tycker att de känns lite "flimsiga" men jag är ju lite petig med stängsel då jag är van vid unghästar och föl som är på staketet och petar. Denna gången är det till en 12-årig mycket lugn och sansad d-ponny och ett vbl-sto som är ok lugn i hagen.
Skulle trampstolp vara ett alternativ tycker ni? Eller ska jag köpa vanliga trästolp och slå ner dem själv? Tänker främst på jobbet som jag slipper.

Jag har fått låna mark och stolpen som är i ska tas upp och säljas, men jag tycker att det är för lågt så jag vill inte köpa det. :smirk:

Kan man få tag på 1.20 trampstolp begagnat? Vad kostar de nya? Jag har sett 200:- för 10 st på Hööks, finns det billigare än så?

Ändrat stavfel på trådskrivarens begäran//Lobelia

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vita trampstolpar i plats

Jag har 150 cm höga "trampstolpar" just nu, bara trästolpar i hörnen och till grindarna, samt 20 och 40 mm-band. ( som jag dock håller på att byta till 20 mm helt och hållet vart efter jag ändrar om i hagarna)

Fördelen är ju att det är lättomflyttat, bara dra upp och flytta på stolpen. Nackdelen är att man får gå och räta upp dem om det blåst för mycket, speciellt när man har bredare band. Därför jag ska byta ut de bredaste nu

Om du bara ska hyra mark är det nog lättare med trampstolpar, att dra upp trästolp igen är ett hästjobb. :D

Jag gjorde ett riktigt kap när jag beställde mina från Nordpost, beställde 75 men fick 150. Någon hade tydligen missat att det var 20 stolpar i varje förpackning istället för 10. Då var jag fräck och sa ingenting, fast jag hade lite dåligt samvete efteråt :o De flesta har dock gått åt, för det är skönt att sätta dem ganska tätt så de håller banden uppe okej, trots blåshålet vi bor i...

Dina 150 cm stolp är alltså de som jag kallar för 120 cm? De är 120 cm över backen om man säger.
30 cm sticker ner i marken.

Jag har såna. Det funkar okej, men man får gå över med jämna mellanrum, typ 1 gg veckan och sticka ner dom på nytt, för dom lossnar och blir sneda när det blåser etc.

Jag har 40 mm band på översta och det var INTE en bra ide.:crazy: Ska man ha så brett band får man nog ha trästolp, vinden får ordentligt tag i banden och töjer dom och böjer stolparna...

Jag har såna. Det funkar okej, men man får gå över med jämna mellanrum, typ 1 gg veckan och sticka ner dom på nytt, för dom lossnar och blir sneda när det blåser etc.

Jag har 40 mm band på översta och det var INTE en bra ide.:crazy: Ska man ha så brett band får man nog ha trästolp, vinden får ordentligt tag i banden och töjer dom och böjer stolparna...

Samma för oss. Ej bra vid vindfång, hade 40 mm band, 2 rader. Mindre bra resultat...:cry: :cry:
Har funnit och köpt i Ullared för 129 kr per 10 stycken. :bump:

Lycka till!!!

I Ullared alltså?! :) Jag som ska dit på torsdag!

Jag fick rådet av en annan bukefalist att ha trampstolp fast ha trästolp i hörnen för bättre stabilitet. Låter det som en bättre idé än bara trampstolp hela vägen?
Det är ju inte så svårt att slå ner några vanliga trästolp heller.

Hej! jag har oxå haft dom men nu har älgen rivit ner massor med stängsel o nästan alla stolpar gick av:mad:

tycker dessa stolpar funkat bäst med rejäla trästolpar vid hörn o ca var 10 stolpe, har dessutom haft de smalaste elrepen, de går att sträcka bra o låsa vid varje trästolpe och vinden tar ej tag i dom lika mkt som elbanden
prillan

Jag gör aldrig en hage igen med bara plaststolpar efter att min ena häst fastnade med hoven i tråden. Iom plaststolparna gick inte tråden av utan stolparna följde med upp vilket resuterade i skenande häst med tråden runt benen o ett gäng stolpar hängande i släp. Ska jag använda plaststolpar så slår jag i en o annan trästolp oxå efter det

håller med Prillan, trästolp i hörnen och vid öppning och med jämna mellanrum utmed övriga staketet och sen plaststolp i övrigt och inte det bredaste bandet...

Dina 150 cm stolp är alltså de som jag kallar för 120 cm? De är 120 cm över backen om man säger.
30 cm sticker ner i marken.

Nej, de är faktiskt 150 cm. Ser lite roligt ut eftersom jag just nu bara har en minishettis och ett shettisföl :D
Kan ju berätta att de första veckorna fölet var här satte hon nacken under tråden och lyfte stolpar och allt och knallade ut. Ett antal jordningsspett och låga trådar senare höll hon sig inne och där har hon stannat nu... Lilla tossan!

bdatottorna.jpg

Från förra sommaren, alltså inget föl. Det ser lite "overkill" ut med så högt staket, men jag hade en stor häst ett tag här också...

Tja, har du tryckimpregnerade trästolpar som är nerdrivna ordentligt i marken så kan dom hålla i 20 år.... i längden blir det inte ett dugg mindre med jobb med trampstolp, det jämnar ut sig efter några år sas.

Tillfälliga stängsel kan man göra med trampstolp om man sätter "riktiga" stolpar vid grindöppningar och hörn och med sådär 30-50 meters mellanrum på längre dragningar.

MEN, ska du använda samma hage under flera sommrar framöver så finns det ingen anledning att inte använda "riktiga" stolpar hela vägen. Kostnaden blir ungefär densamma och det är ju bättre att göra ett ordentligt jobb på en gång än att hålla på med att bygga fusk-stängsel varje sommar.

Det är egentligen bara denna sommaren som jag har marken. Jag tror nog att om jag pratar med ägaren till stolpen som sitter i så får jag ha dem där hela sommaren. De har inte använt marken på 3 år, så de borde inte ha någon större panik att ta ner stolpen just nu heller.

Men iom att de inte använt marken på 3 år så sitter inte stolparna sådär jättebra. Jag fick slå ner några stycken nya om man säger så, samt jag köpte 10 st trampstolp som jag förstärkte det hela med. Deras stolp är låga, de har haft små ponnier där innan, så jag hade gärna velat ha lite högre staket till mina lite större hästar.
Men det är klart att ska de ta upp stolpen nu så kan jag faktiskt köpa de stolpen som är relativt höga och låta dem sitta kvar som stöd till trampstolpen.

Det verkar ju inte finnas begagnade trampstolp till salu, så jag antar att folk är nöjda med sina trots allt.

Ja, när man väl köpt dem så säljer man dem aldrig. Nu har jag rejäla permanenta stängsel kring betena men trampstolparna är suveräna att ha kvar i sin ägo ändå. Just nu är sådana i användning på två ställen hos mig; dels för att dela av beteshagen (hästarna är på gräs-invänjning och vill begränsa intaget något) och dels för att hägna in annan del av min mark där jag använder hästarna som nyttodjur för att klippa ner gräset (ej vall). Skulle aldrig drömma om att sälja stolparna jag egentligen teoretiskt inte längre behöver!

Om du använder plaststolp, se till att ha riktiga trästolp med jämna mellanrum, inte bara i hörnen och öppningar. Var femte stolpe ungefär är lagom. Och använd hellre tråd/rep än elband, de bredare banden fångar upp vinden och plaststolpen utsätts för extra påfrestning. Jag har ibland plaststolp då jag vill få en del mark runt huset avbetad, eller sätta upp en tillfällig avgränsad hage i sommarhagen. Fungerar kanon sommartid, men inget jag skulle rekommendera vintertid. Lycka till!!

Jag hittade och köpte begagnade på blocket 80 stycken för 10 kronor stycket. Nöjd med mina, men jag slår också i några trästolpar för att det ska bli stadigare. Fungerar ju jättebra nu i början på sommaren då man vill gränsa av hagen lite och släppa dom på mer bete efter hand.

Jag har köpt mina trampstolpar på Jula. Bra pris och bra stolpar.
Som andra säger så funkar de bra med trästolpar i hörn samt med jämna mellanrum. Om stängslet böljar och svänger så vill gärna stolparna böja sig oxå...=/ så det är bra att staga upp med stabilare stolp ibland.
Jag tkr trampstolparna är toppen. Lätt att använda när man delar av hagar eller gör en tillfällig ridbana på en åker osv.
Använd inte elband. Ta ett smalt elrep och ett rejält elaggregat så att hästarna (och vilda djur) inte törs komma nära... =)
Använder stolparna både sommar o vinter. men kollar över dom ibland och trampar till dom. Men inte så ofta som varje vecka... kanske med ett par mån. mellanrum men det beror nog på vilken jord man har. Är det lättare jord så kanske dom inte sitter lika stadigt, vi har blålera så det suger fast rätt bra.

Senast ändrad:

Du bor ju inte alltför långt ifrån Gekås. Där säljer de 150cm vita plaststolpar som är helt okej. (minns inte priset) Vi använder de när vi bara sätter upp en hage för att det behöver betas av.

Däremot tror jag att det kan vara bra att ha "riktiga" stolp typ var fjärde stolp för att det ska stå stadigt. För att kunna använda plaststoplarna måste det ju också vara en rak linje annars böjer de sig.

tycker du ska slå ner trästolp i hörnen o vid ginden o trampstolp däremellan... håller jätte bra!!

Dom är helt suveräna,tycker jag!:)
Har en hage som jag ändrar på ganska ofta,men vissa "pinnar" har stått på samma ställe flera år,utan att ha rubbats.Visst är det en aning ostabilt,men har man ström på så funkar det,iallafall för mig.
Har haft smalt band,ska jag tillägga.

Skulle jag bara ha en hage en säsong,skulle jag använda dessa.;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! tänkte fråga er kloka om råd. Vi ska flytta till en gård vi ska hyra och ska sätta upp staket till hästarna, eftersom vi inte vet...
2
Svar
25
· Visningar
4 595
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022