Vita strumpor = känsliga ben?

Lotus

Trådstartare
Har nyligen köpt en häst med fyra vita fina strumpor och jag undrar hur ni övriga upplever vita ben - är de känsligare än mörka? Hur sköter ni era vita ben? Har ni haft problem med dem, och hur?

Igår var min häst tjock och hård i framförallt ena bakbenet, men även en aning i det andra, inte halt, varm eller öm, och jag promenerade och lade jodopaxomslag. Eftersom svullnaden inte var bättre idag tog jag ut vet som konstaterade att det troligen var de vita benen som var problemet, i kombination med något pyttesår som vi inte hittade, och hästen fick en kortisonspruta.

Min fundering är; de vita benen kommer jag ju att få lära mig sköta, så hur gör jag för att undvika att sådant här händer, mer än normal rengörning av benen (vilket jag anser är daglig borstning och någon gång per vecka dusch med vatten och ibland såpa, samt normal sårtvätt med tex jodopax om behov finns).

Sv: Vita strumpor = känsliga ben?

Har nyligen köpt en häst med fyra vita fina strumpor och jag undrar hur ni övriga upplever vita ben - är de känsligare än mörka? Hur sköter ni era vita ben? Har ni haft problem med dem, och hur?

Igår var min häst tjock och hård i framförallt ena bakbenet, men även en aning i det andra, inte halt, varm eller öm, och jag promenerade och lade jodopaxomslag. Eftersom svullnaden inte var bättre idag tog jag ut vet som konstaterade att det troligen var de vita benen som var problemet, i kombination med något pyttesår som vi inte hittade, och hästen fick en kortisonspruta.

Min fundering är; de vita benen kommer jag ju att få lära mig sköta, så hur gör jag för att undvika att sådant här händer, mer än normal rengörning av benen (vilket jag anser är daglig borstning och någon gång per vecka dusch med vatten och ibland såpa, samt normal sårtvätt med tex jodopax om behov finns).

Min erfarenhet är att vita ben är känsligare. Min häst har mugg just nu och bara på de två vita benen, inte på de andra...
Däremot Brukar det inte vara sämre kvalité på vita hovar!

Jag har samma erfarenhet som Estivuz. Vi hade stora problem med mugg på hästarna i vintras, främst på de tre stora, dock inte så mycket på de små (trots att unghingsten har höga sockor bak).
Stoet med mycket vitt kring benen och vita/randiga hovar var den som hade mest problem med mugg, och också den där det var svårast att få bort.
Vad gäller just mugg tror jag inte det är så mycket mer du kan göra än att se till att hon är så torr och ren så möjligt där.

Har inte haft några problem med mina hästars vita ben öht, så jag tror det är väldigt individuellt. Den enda häst jag haft som fått mugg hade 4 svarta ben...

Ja jag har upplevt att vita ben är känsligare.. Tex för mugg osv

Det är nog vanligt att vita ben är känsligare för mugg, exem osv (precis som ljusa näsor) men svullnader, hälta och liknande har jag väldigt svårt att tro beror på att hästen har vita ben!!!

Min tanke var att hästar med vita ben lättare drar på sig tex mugg, som leder till lymfangit, och sedan följer detta med i resten av livet, vilket kräver särskild omsorg. Självklart tror jag inte att det är någon skillnad i hur halt hästen blir el likn beroende på färgen på benen.

Min häst fick en kortisonspruta i onsdags och är nu helt ok, men jag har ju blivit lite harig och vill inte råka ut för detta igen. Så - hur sköter jag benen fortsättningsvis? Räcker det att borsta och spola när det är extra geggigt, eller är det mer vård som krävs? Kan jag använda någon särskild produkt som hjälper till att hålla rent?

Stämmer icke på mina hästar:cool:... Vita ben upp över knäna på alla fyra och har inte en tillstymmelse till mugg. Den rosa mulen är dock solkänslig...

Mugg är väl det enda som jag märkt negativt just på vita ben.
Hovarnas kvalitet har varit god.

Min häst har en vit 1/4 strumpa på ena ba, och är ofta lite tjockare i det benet när han stått still länge, samt att han oftare får mugg lättare på det och på det andra bakbenet, som i princip bara är vitt i karleden (typiskt). Att han är tjockare i benet kan ju också bero på hur han avlastar mm.
Just nu är han lite svullen i sitt vita ben, antagligen lite gallor efter att han kommit tillbaks efter sommarbetet, eftersom han varken är varm, öm, halt eller har några sår, och det släpper efter att man skrittat lite med lindade . Så jag tror mycket väl att vita ben kan vara känsligare än mörka på vissa individer.

Har inte märkt av någon speciellt med ljusa ben, och på min häst är bakhovarna (ljusa) av bättre kvalite än framhovarna (mörka).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka