vita streck på benen?

bapro

Trådstartare
Hej
Såg hos en hästhandlare som importerar hästar en gång att flera av hästarna hade vita streck på benen. Dvs det hade växt ut vitt hår, flera lodräta, smala streck längs framsidan på skenbenen fram... Vad beror detta på? Kan det vara skador hästarna fått av barrering, otillåtna skydd, hård blistring eller liknande?? Eller kan de se ut så naturligt, de kanske kan ha sådana tecken????
Nån som sett detta tidigare?
*nyfiken*
P.S Ingen aning om tråden hamnat rätt nu....

Sv: vita streck på benen?

hm.. det verkar ju mystiskt eftersom att dte var flera hästar som hade det.
Kan mycket väl bero på.. ja, det du räknade upp. Hemskt i såfall

Hej! det beror ofta på att man har dåliga skydd. Min kompis häst ser ut så på benen eftersom eftersom han hadde felsorters skydd på sig(kompisens häst är en dressyrponny)

Men visst finns et dom som barrerar sina hästar så att dom får sår. Men för det mesta är det skavsår.

Konstigt att det är flera hästar.. Men om det var skydd, borde ju strecken vara vågräta eller??

Tycker också att det såg skumt ut, de var lodräta (alltså längs med benet) och oregelbundna, mellan 5 & 10 cm långa. Ska tillägga att de inte var "färska" på något sätt, alltså måste hästarna haft detta innan de kom till handlaren. Men när det växer ut vita hår, så brukar det ju vara för att de har haft sår där...?

När det växer ut vita hår så är det för att det har varit skavsår eller helt vanliga sår (dock på vissa hästar växer det ut hår i den vanliga färgen) Men hästen kan ju få skav sår på flera ställen av skydd tex om man har skydd med ömmande spännen/remmar på framsidan av benet eller nere i kanten vid kotan kanske det ömmar... Skydd kan sitta dåligt på många olika sätt och finns ju i alla möjliga material och former, enligt mig så tycker jag det är svårt att hitta ett par riktigt bra skydd som inte skaver eller ömmar på ngt sätt, brukar använda fårskinns lurv:P men det blir så nött och äckligt , en ryttares värsta mardröm efter ett lerigt ridpass på banan :O men men så jag menar att skaven kan se olika ut och vara på alla möjliga ställen eftersom skydd finns i som sagt alla olika former och material! men visst kan hästen blivit som du sa barrerad eller rent av slagen så det blivit sår :'( vilkent jag tkr är mkt grymt, slå hästen på benen?! där sitter alla viktiga senor så nära "ytan" *Suck* för folk som barrerar eller på ngt sätt misshanlar sina hästar.

Hoppas ni fattar nått ur mitt svammel :P

LCR köpte en ponny av en hästhandlare som hade sådan ben, dessutom var hästen jä'tterädd för alt möjligt..så man undrar ju..den var nog importerad om jag minns rätt.
tråkigt sånt. har sett sporrskador på en del hästar oxå..ofta importerade.

/jenny

Min häst har så efter en tid när han gick i leriga hagar. Ja, han fick inte vita hår av hagarna utan av lindorna när han reds. Jag tror att det var en kombination av slarvigt borstade ben och veckade paddar. Eller så var det bara tryck av veck på paddarna för jag minns inte att han hade några sår...
Detta var när han var ridskolehäst på deltid och det var kanske inte alltid en så van hand som lindade hans ben. Kommer ihåg de där paddarna, de var lite svåra att få bra.

M.

Låter som hästen har varit blistrad! Skulle själv aldrig köpa en sån häst..... Förmodligen har den problem med benen.

Jag har två hästar som har vita streck på sina framben. De har båda stått hos kända proffsryttare. Jag tror absolut på att de har blivit barrerade/blistrade. De är båda imp, men från olika länder. Den tredje hästen jag har som också är imp. har däremot inga märken. Hon är varken tränad eller tävlad utomlands så det har nog inte att göra med att de är importerade.

Min häst har vita ränder på benen, på höger fram har han på in- och utsida, och på vänster bara på insidan. Ett vitt tunnt rakt streck. De fick han när han fick skavsår av eskadronsenskydden. Kom ut i hagen igår för att hämta in honom och såg att han hade fått en ny smal reva på insidan, tror att han slår sig själv när han gräver sina berömda gropar :smirk:
Han är ganska klantig för övrigt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka