Vita hår i pannan på FJORDING?

O

Osäker_

Hej hej.
Någon som vet om de är godkänt att en fjording har vita hår i pannan? Jag har hört massa olika saker om detta.
Det är min kompis som undrar då hon varit och kollat på en fjording, med vita hår i pannan. Och ägarna visste inte.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Kan man göra det utan att det syns? Man skulle kunna tro att h*n hade ringorm för de va typ en ring men de var vists päls för min kompis "kände" över det. Och ägarna sa att de hade kommit nu på senare dagar. Kan det bara komma så? På en 7 åring? Är de inte lite tidigt för att visa att dom är "gamla" som dom sa. :crazy:
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Det är tillåtet att ha lite vitt i pannan, men inte mycket. Vi hade en fjording med lite vitt i pannan.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Okej. Tack. Hur lite är "lite" då? Vad jag fattade det som var det typ en rund ring med massa vitt i. :crazy:
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Åh, hoppas det. Då blir min kompis glad isf.

Men till nästa "problem". OM hon nu tar h*n. Måste hon då ändra passet på att dne nu har fått vita hår i pannan? Eller är det inte så "noga"?
Namn och allt ska stämma. Hon har fått se pass osv.
Ska be vet kolla så att de är samma häst på tänder typ.
Eller försöker dom lura henne rejält?
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

är du säker på att det inte står i passet??
Annars om hästen är chippad är det lätt att se att det är rätt häst.
Ta kontakt med fjordhästförening, mwen jag tror att ni behöver ta ut en idkontrollant o sen skicka in passet o få det ändrat.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Jag själv var ju inte med. Men ska ev följa med dit om dom ska ta ut vet.
Hon kollade extra noga eftersom hon reagerade på dens vita hår i pannan, det ska tydligen inte vara vanligt? (Jag kan inget om fjordingar :p )
Och det kommer att kosta en "del"? Om man ska ändra i ett pass samt ta ut id-kontrollant osv.
Hon ska ringa upp någon som är insatt i fjordinggrejs och höra vad dom säger om det.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Dom får ha en liten stjärn i pannan. Även om man rycker bort dom så kommer det nya, Ni behöver ej ändra det i passet.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Åh, du räddade min kväll. Och förmodligen hennes framtida häst.
Hoppas bara att inte denna fjording har för mycket hår?


INGEN som har någon bild på vad som är "tillåtet?" :idea:
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

I rasbeskrivningen på Svenska Fjordhästföreningens hemsida står det: "Vita tecken kan förekomma men är ej önskvärda." Men varför skulle det vara ett hinder om hon skulle köpa hästen? Såg flera hästar med stjärn på fjordriks 2004.
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Ditt svar tackar jag jätte mycket för. (Iaf min kompis)
Hon vill ha en riktig "godkänd" fjording om hon ska ha någon.
Men antagligen så har hon redan sagt att hon ska ha henne nu så de spelar nog inte så stor roll..
 
Sv: Vita hår i pannan på FJORDING?

Tror det är så att de får ha tecken i pannan, som kan döljas av pannluggen :) Sen är det väl en fråga om hur mycket pannlugg man väljer att ha. Den fjordingen jag red för några år sedan hade en stjärn
 

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
655
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
688
Senast: Empalie
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp