vita benlindor och vita luddboots

cirrus

Trådstartare
Efter att ha varit ifrån sporten ett antal år och börjat åka och titta på lite dressyrtävlingar slåd jag av ett märkligt "mode" som man ser även på låg nivå. På framridningen har hästarna vita benlindor och vita boots m ludd, dessa tas av precis innan start och åker sedan på direkt ekipaget är färdigt på banan. Förklara för mig vart detta mode kommer från och varför man gör så- syftet?

Sv: vita benlindor och vita luddboots

Precis som med alla andra moden, folk tycker väl det är snyggt :p Min häst behöver inte benskydd så jag skulle inte få för mig att linda och pyssla med boots i onödan, så kul är det inte men finns det dem som gör det så varsågod säger jag :D det stör ju ingen (såvida man kan linda på rätt sätt).

Många har ju lindor för att hålla benen rena innan hästen ska in på banan. Bootsen är väl säkerhet, att hästen behöver det helt enkelt. Ludd är bara bra för att förhindra skav :)
Det finns många som inte har boots utan bara lindor eller dressyr skydd.

Ooops, vad jag känner mig träffad, för sådär ser min häst ut till vardags ;) Han har alltid benskydd runt om, oftast lindad, men vita Catago används för omväxlings skull. Till det har han alltid boots fram, ofta även bak då han rör sig lite för stort i förhållande till sin styrka och kropp. Då han är skavsårsbenägen får han springa runt med fårskinnstofflor fram :)

KL
Lindor o luddboots har jag inte på tävling. Däremot vita skydd o vanliga neoprenboots. Provade luddboots en gång men min häst höll på att bryta benen.:eek: Hon snubblade på dem..:o

Min häst behöver varken lindor eller boots men vi har det ändå...bara för att jag tycker det är snyggt.

Nu tävla inte jag, men tränar gör jag ju. Och då används lindor, för det är snyggt :)! Det tillhör helt enkelt ;)
Annars brukar det bli nakna ben vid vanligt dressyrande (mest för att jag inte hinner linda och rulla upp och greja på vardagarna), senskydd vid hoppning.

Men nu har jag köpt boots, bara för alla andra har det :D. Dock inte med ludd :(, vilket jag egentligen ville ha, men man måste ju börja någon stans ;).

Och nu såhär när jag köpt in, men iof inte använt ännu, så kanske han faktiskt kan behöva det O_o. Jag har en kort och kompakt häst med ett övertramp på sådär 30-50 cm beroende på rörelse, men i skritten är den enorm. Där tenderar han till passgång, och där funderar jag på att bootsen kanske kan göra att han "vågar" springa på lite bättre, utan att vara rädd att trampa på sig själv. Det får vi se helt enkelt, tänkte använda dem för första gången på söndag :)

Om han vågar gå på i skritten eftersom an inte slår sig lika hårt med boots, kanske han lär sig att det är "okej" och skadar sig när bootsen är borta?

Om han vågar gå på i skritten eftersom an inte slår sig lika hårt med boots, kanske han lär sig att det är "okej" och skadar sig när bootsen är borta?

Ja, jag vet faktiskt inteO_o.
Men jag ska ändå prova. Han har fått ett balltramp en gång, annars är det mest skor som ryker, även att det var länge sedan nu.

Vet inte om det var menat direkt till mig eller till TS men svarar ändå :D Klart vissa har det för att det skyddar men nu var det väl mer trenden TS undrade över. De flesta måste väl ändå erkänna att de använder lindor, luddiga dressyrskydd, luddiga boots och benskydd i allmänhet för att det är snyggt och inte för att det faktiskt behövs :angel:

Det var nog mer till TS! :)
Jag använder själv boots med ludd och lindor. Både för att det är snyggt och för att min dam behöver det!

Färgen kanske är vald utifrån snygghet, men kom igen, vita lindor på tävling har då varit standard i åratal? Det är knappast något "mode".

Att använda lindor/skydd/boots är klokt, en väldigt billig försäkring! Särskilt på en framridning där hästarna är extra taggade. Fårskinn har man för att bootsen inte skall skava.

Det är få hästar som har så tokig benställning att de slår ihop benen, men det betyder inte att de inte behöver skydd! Skydden är till för att just skydda, om hästen tex skulle snubbla, hoppa till för något osv, inte för att den har felaktig benställning. Det är som att ha hjälm, inte har jag den för att jag alltid ramlar av, jag har den för säkerhets skuld.

Senast ändrad:

KL
Lindor o luddboots har jag inte på tävling. Däremot vita skydd o vanliga neoprenboots. Provade luddboots en gång men min häst höll på att bryta benen.:eek: Hon snubblade på dem..:o

Haha, det där har jag också tänkt på!

Skydden är ju så tjocka och klumpiga, hästen slår ju ihop benen för att det inte finns plats till annat. :p

Red en häst som hade ett par vanliga kotskydd (Eskadron) med massor av smårepor. När jag studerade skyddens konstruktion insåg jag att hästen förmodligen aldrig var i närheten av att stryka sig själv, men skålen på de skydden är så tjock att benen går ihop när de sitter på. :D

Jag kan ha lindor när jag tränar. Dock på framridningen har jag vita sk dressyrskydd. Varför? Jo går snabbare få av och på. Orka stå och linda av samt på benen på tävlingar :)

Som många säger... De tycker det är snyggt, att det som "bonus" är skydd ger ju liksom "ursäkten" att ha dem....

Sålde min dressyrhäst, han reds men lindor (för snygghetens skull) och senskydd och bakstrykappor för skyddets skull om jag inte lindade.
Han strök sej aldrig, men de blev ändå en del i göra iordning hästen för ridning såsom sätta på sadel och träns så hade han alltid skydd, oavsett de behövs eller inte.

kl

Det är väl bara att konstatera att det är väldigt mycket smaksak om man vill ha skydd/lindor eller inte ;)

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar