Piffpuffen

Trådstartare
En sak som jag funderat på.
Varför är vita ben känsligare för t ex mugg och liknande?

Märks jättetydligt på ena hästen så hennes enda vita ben väldigt fort blir angripet av mugg och den är gegga ute.

Sv: Vita ben

Fast det där är inte riktigt så generellt. Personligen anser jag det är en skröna. Jag har inte haft varken mer eller mindre problem med vita ben än andra färger. Inte heller har vita hovar varit sprödare än mörka osv.

Dock så mugg som är kopplad till växtförgiftning, fotosensibilitet, där angrips vita men helt enkelt för de har mindre pigment.

Men att din lättare får mugg på sitt vita ben sitter nog i något mer individuellt än just att det är vitt.

Samma med min häst, hon får också mkt lättare mugg på sina vita ben. Tror att det har med piggmentet att göra, ofast är områden där det saknas piggment mkt känsligare och blir lätt irriterat.

Fast som sagt, jag har haft många hästar med vita ben - utan problem. Så jag tror det är mer än bara färgen/pigmentet som gör att vissa hästar lättare får mugg på just de vita benen?

Båda våra hästar som har varsin vit fot har fått mugg enbart på den vita foten vid lite olika tillfällen. Dvs. får de mugg är det enbart på den vita foten. De andra två hästarna som inte har några vita ben får ingen mugg alls. Ponnyn i stallet som har flera vita fötter får mugg på alla vita om han får mugg. Så något är det iaf!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 859
Senast: Lilla vän
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka