Vit Schäfer

Sv: Vit Schäfer

Hmm det vet jag faktiskt inte, men varför skulle man inte få ställa ut rasen?

Jag vet inte ... Har bara fått för mig nått :p hoppas nån annan kan svara på våra frågor

Haha okej, men jo vi får hoppas att det kommer någon och svara på våra frågor om det:d

Har inte någon renrasig vit schäfer(herdehund)men mamman till min SVARTA tik är vit herdehund.(Pappan är labrador/golden).Tyvärr kan jag inte lägga upp någon bild,trots att snälla människor här försökt hjälpa mig med hur man gör:confused:Hon är iallafall helt underbar och verkar ha fått många fördelar av sin blandning;)

Hur blir en Vit Schäfer en Vit Herdhund?

En Vit Schäfer kan endast bli en Vit Herdehund genom en sk. Mönstring (som enbart kan ordnas av Vit Herdehundklubb). Mönstring innebär att två av SKK speciellt utbildade domare granskar hunden, för att med utgångspunkt från rasstandarden bedöma om hunden är rastypisk. Domarna avger sitt yttrande på en blankett, som - om hunden anses rastypisk, utgör underlag för registrering i SKK:s annexregister.

Eftersom de Vita Herdehund valparna vid registering i SKK ska ha känd HD, AD på föräldrar samt en känd bakgrund vill vi även veta samma sak om hundar som mönstras in och eventuellt godkänds av SKK domare för inregistering i SKK:s annexregister som Vit Herdehund. För vårt avelsarbete eftersträvar vi att hundarna ska vara sunda, stabila och friska. Det är inte antalet Vita Herdehundar som avgör, utan kvalitén på hundarna som gör nytta i vårt avelsarbete.

har en vit långhårig schäfer hane men han är inte helt vit utan vetefärgad men man säger ju vit ändå :) hade även hans stora syster och hon var svart :)

Senast ändrad av en moderator:

Gammal tråd, jag vet...men det råder lite begreppsförvirring.
Vit Schäfer är inte godkänd av SKK/FCI, finns väl två olika klubbar som reggar dem här i landet.

Däremot så är Vit Herdehund, Berger Blanc de Suisse, en FCI/SKK godkänd ras o numera även en bruksras som ligger under SBK.

Tänkte dra upp den här gamla tråden lite, bara för att jag också har en egen Vit herde nu!! :love:

Mamma skaffade sig en för ca 2 år sedan och blev frälst. Jag tyckte det var alldeles för mycket hund för min del, då jag vill ha en kompis som är med överallt :) Nu skaffade sig mamma en till, från samma uppfödare och hon hade en hane som skulle lämnas ut på foder och vi blev intresserade av att prova. Han är pappa till mammas första herde :)

Underbar hund! Han passar mig och min sambo perfekt. Lugn och lättvindig, han är 4,5 år och svensk utställningschampion :)

Vi är inte intresserade av att ställa ut eller ta valpar efter honom utan han är våran kompis bara.

Bra Linda att du drar upp lite roliga trådar på Hund med ;)

Jag har också en Vit herde, helt underbar ras!

Vi skulle ha honom på foder mot att ägaren kunde använda honom till någon tik när hon ville och ville hon att vi skulle åka på utställningar så fick vi göra det.

Men som sagt, vi har köpt honom nu.

Han är importerad från Frankrike från början, men vi köpte honom från Vallgårdens kennel i Storfors :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 416
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 512
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 128
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka