Sv: Vit herdehund (vit Schäfer)
Spinner vidare...
Renrasiga hundar med mindre exteriöra fel brukar man ju kunna få billigt. Dvs fel som inte negativt inverkar på hunden men som gör den olämplig för utställning och avel. Och köper man blandras är man ju ändå inte intresserad av utställning och avel.
Annars är ett tips att leta efter hund som säljs med bibehållen avelsrätt, då säljs hunden till halva ordinarie priset. (Men då vill nog uppfödaren att man är intresserad av att meritera hunden.)
Under de månader jag letat hund har jag hittat ett antal jag kunnat få billigt trots fina och friska linjer, välmeriterade föräldrar etc.
Nu vet jag att TS redan köpt hund, men det finns ju fler som läser och kanske överväger blandras just pga att det är billigt.
Just for the record, en renrasig reggad hund behöver inte vara svindyr eller ens mycket dyrare än en blandras (och i flera fall billigare än en blandras) .
Och såklart att ni älskar er hund ändå, det gör man ju (förhoppningsvis) alltid när man valt att köpa ett levande djur!
Det som jag vänder mig mest emot med blandrasavel är att det inte går att följa hälsostatistiken bakåt i leden som i renrasavel. Där finns det svart på vitt om linjerna t.ex är belastade med HD-fel, medans man med oreggade hundar inte har något sånt register.
Fast jag antar att du då fått se papper på ex föräldrarnas (och gärna andra släktingars) HD-röntgensresultat så att du vet att de är fria, eftersom en av anledningarna till att du valde bort en renrasig schäfer var att deras höftstatistik blivit för dålig ?
Lycka till med din tjej!
Spinner vidare...
Renrasiga hundar med mindre exteriöra fel brukar man ju kunna få billigt. Dvs fel som inte negativt inverkar på hunden men som gör den olämplig för utställning och avel. Och köper man blandras är man ju ändå inte intresserad av utställning och avel.
Annars är ett tips att leta efter hund som säljs med bibehållen avelsrätt, då säljs hunden till halva ordinarie priset. (Men då vill nog uppfödaren att man är intresserad av att meritera hunden.)
Under de månader jag letat hund har jag hittat ett antal jag kunnat få billigt trots fina och friska linjer, välmeriterade föräldrar etc.
Nu vet jag att TS redan köpt hund, men det finns ju fler som läser och kanske överväger blandras just pga att det är billigt.