Vit herdehund och/eller schäfer?

G

Gisburne

Vad är det för skillnad på vit herdehund och vit schäfer? Jag har frågat flera och fått olika svar - en del att det är samma ras, en del att det är två olika raser. Vilket stämmer?
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

Jag har för mig, men kan ha fel, att om det föds en vit schäfer i en schäferkull med godkända färger, då räknas det som ett rasfel och den får inte reggas som schäfer. Men jag är inte helt säker.

Sen finns det dem som säger att vita schäfrar har sämre mentalitet än "vanliga" schäfrar. Men det kan ju vara hörsägen.
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

Om de har sämre mentalitet så beror det iaf inte på färgen utan på att man avlar på hundar med sämre mentalitet. Om avelsbasen är snäv och många hundar har dålig mentalitet så blir det ju moment 22 att föda upp hundar med bra mentalitet... Dåliga hundar ger dåliga hundar...
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

Som jag förstått så är en vit herdehund en vovve som har mönstrats och en vit schäfer är en hund, av samma ras, som reggats i SKK och alltså inte har mönstrats till herdehund. Men jag vet alltså inte, därav frågan.
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

En vit herdehund är en renrasig hund som föds upp likt vilken annan ras som helst och reggas i skk.

Man kan fortfarande mönstra in vita schäfrar om de stämmer överrens med den rasstandard man har för vit herdehund, vet dock inte helt hur det går till samt vilka krav som ställs, antar att en tanke med det är att bredda avelsbasen och få in nytt blod i en så liten ras.
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

googla på vit herdehund så hittar du svar. i grund och botten är det samma ras. vita schäfrar förbjöds på 30-talet och försvann nästan från europa. amerikanerna och kanadensarna fortsatte att avla på dom vita och senare kom dom tillbaka till europa. på tyska heter herdehunden weissen schäfer, som betyder vit herdehund. svenska schäferklubben ville inte att det skulle heta weissen schäfer så man översatte det rakt av. lite rörigt kanske, det står bättre på hemsidorna
 
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

Det finns fler skillnader än likheter mellan VH och schäfer! :)

Inte bara mentaliteten utan även exteriört. Även om de har samma ursprung så räknas de idag som helt olika raser, som på många andra ställen i världen utvecklats åt olika håll sen långt tid tillbaka- i Sverige är det dock en relativt ny ras! Utvecklingen utomlands har kommit mycket längre eftersom de hållt på under en längre tid.

Som sagt, googla så hittar du säkert massor!

Det finns många som tittar snett på VH, just pga att de är fast i det gamla tankesättet om vita schäfrar. Dock så ändrar sig de flesta när de ser hundarna "in action", har faktiskt hört om många schäferägare som gått över till VH!
Nu tror jag dock att statusen kommer höjas då rasen faktiskt är på väg att bli en bruksras(under process). Då kommer de synas mycket mer ute och attrahera en annan typ av ev. köpare m.m!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vit herdehund och/eller schäfer?

Det är bara nåt jag hört, inget jag själv har nån erfarenhet av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Myrten
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp