Vit Häst ?

P

pomme

Hej alla häst älskar ! Finns det någon där ute som vet hur man får en vit häst vit igen fri från kiss och bajs fläckar ?
Undrar också hur man bäst sköter om en tinkers stora mängt av hovskägg och man ?

Tacksam för svar !

Torrshampoo! Finns speciellt för skimlar. Man sprutar på, gnuggar in, borstar o torkar och hästen är ren igen.

Sök på gamla trådar - finns massa info där!

Gå in på svenska tinker sällskapets hemsida, där finns många bra artiklar du kan läsa.

Jodopax ska fungera otroligt bra trots att de blir gula när man tvättar med det. När hästen sköljts ren så ska fläckarna försvunnits. Tips från Strömsholm. :D

puts sten.
köpes i djur butiker för 25 kr.
det använde jag på min förra häst och använder det än idag då den tar även flugägg och annan skit

på min går det lika bra att bara ta på vatten med en svamp o sen ta en ren handduk o torka.. tillslut sitter allt det gula på den rena handduken..=) funkar toppen.. har torrschampo också.. men detta funkar lika bra o e mkt billigare... :p

Hej!
Jag har åxo en tinkerhäst', ack dessa vackra djur!!

Jag brukar faktiskt klippa hennes hovskägg så att de inte släpar i marken, men man ska absolut inte ansa dem!!

Man och svans kan man spruta i lite glansspray och kamma igenom lite då och då...annars brukar jag bara borsta henne och hon blir så fin så...men vad annars kan man säga om dessa vackra hästar.

Har du reggat henne??

Ska kanske prova lite torrschampo när hon är som värst.

ha det bra!!

Det finns speciellt skimmelschampoo som används på vita hästar och vita partier. Varje välsorterad hästbutik bör ha det.
Men skulle Du inte hitta det så vet jag med 100% säkerhet att det finns på www.mustang.dk

Skulle inte rek. att använda jodopax där det inte behövs. Jodopax använder man när man skall göra rent sår och man skall ju inte slå ut bakterier i onödan så att säga. Även om hudkostymen är hel så anser jag att man inte skall använda läkemedel i onödan och i synnerhet inte när man skall tvätta en häst ren från pissfläckar. Då finns det schampoon avsedda för detta.

under alla år man haft vit häst har man då lärt sig de flesta knepen;)

jodopax
ryktsten
torrschampo
skimmelschampo
potatismjöl
o så en sak som fungerat kanon bra är Peeling, ni vet såndär skrubb för människor. har inte använt detta på hela hästen,bara där det var som skitigast. men man måste komma ihåg att skölja ordentiligt efteråt:) o sen efter tvätt med schampo kan man ta lite vanligt hår balsam o kleta på hästen o sen skölja bort ordentligt. då blir pälsen fin och man slipper spruta på massa pälsglans:)
:bump:

Torrshampoo! Finns speciellt för skimlar. Man sprutar på, gnuggar in, borstar o torkar och hästen är ren igen.

Har lite funderingar angående det här schampot. Vet du vad det innehåller? Är alltid lite skeptisk mot saker som inte tvättas bort :crazy:.

(Underbart sött föl du har som användarbild förresten! :love:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka