Vit fradga/skum

C

Clintan

Har under en tid märkt att min hund kommer vit fradga ur munnen på min hund när vi är ute och promenerar. Första gångerna reagerade jag inte så mycket, för jag trodde det berodde på pencillinen (cindabuc?) som han gick på. När det inte slutade när han var klar med kuren så trodde jag ev det kunde bero på att han ätit något "skit" under promenaden, men har upptäckt att det kommer även om han inte ätit något. Det är inga jättemängder och ser ut som vitt skum och det är riktigt vitt och påminner lite om hårskum i konsistens och utseende. Någon som vet vad det kan bero på? Han är snart 5 år och det började kanske för en ca månad sedan.

Sv: Vit fradga/skum

Den tanken slog mig också när jag såg fradgan.:D Undrar om han har fått det från mössen han tog i källaren i höstas.:angel:

Stress?

Min hund fick fradga i munnen direkt vi kom ut i trapphuset för hon tänkte sig att nu skulle hon ut och busa med den andra hunden. Vitt och hårt skum och det kom snabbt.

Kanske kan bero på det, han blir ju ganska uppjagad när vi är ute och går och då framförallt om vi stöter på annan hund eller katt. Blev lite bekymrad eftersom han inte gjort det tidigare (fast han var mer uppjagad förut innan han blev kasterad), började bli rädd att han skulle ha drabbats av ännu en sjukdom. Känns lite löjligt att ringa till vet om det eftersom han är pigg och glad förövrigt.

Min hund skummar när han jobbar (söker, spårar osv) men även om han skulle lukta på en löptik-fläck. Så för honom är det alltså när han är mycket aktiv samt använder näsan som tusan.

Så jag gissar på att om om hunden är uppjagad eller stressad så borde samma fenomen kunna inträffa. Sen kanske han blir lite mer anfådd/ansträngd än vanligt just nu, (konditionen försämtra väl något av penicillin, även ett tag efter att man ätit det?)

Kondition har han ingen.:eek: Han drabbades av sjukdom som unghund och tyvärr fick han nog enligt veterinär en ärrbildning på hjärtat i samband med detta för efter det orkade han inte jaga längre:(, men på vanliga promenader är han pigg och glad. Får nog anta att skummet beror på att han blir uppjagad och det vore ju skönt om det är så också, så det inte beror på någon sjukdom.

Är det en gammal hund?

Jag avtressade genom att de inte fick busa så mycket på ett tag och så blev hon så klart äldre...

Men om det är föärhoppning om att få se en katt ute så är det ju svårare att programera av!

Han är snart 5 år. Här inne busas det sällan, det händer att han och bassetten tar några repor, men då skummar han inte. Det är alltid bara han och jag på promenader och ibörjan kan han ligga på lite och snusa runder, men efter några minuter brukar han lugna sig. Riktigt uppjagad blir han om vi möter/ser annan hund eller katt. Försöker undvika hundmöte då han blir helt rabiat, men katter är lite svårare att undvika, så det händer då och då att vi springer på dem. Märkte inget skummande idag när vi var ute, men vi möte ingen hund, katt eller annat man kan bli uppjagad av. Ska hålla lite koll för att se om det har ett samband.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 532
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 245
Senast: Berin
·
Hundhälsa Min älskade lilla Vicke har fått ont i ryggen igen efter fyra månader. Bakgrund: I slutet av oktober började han en morgon att skaka...
Svar
14
· Visningar
6 953
Senast: Ravishing
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka