Vit fläck på ryggen

hjärter_dam

Trådstartare
Kan det vara ett sabinoanlag? Fläcken är lite större än en femkrona och sitter en decimeter bakom manken ungefär.

Pappa är Biggles som ju inte har så mycket vitt, däremot har ju hans käre far en hel del. Resten av stammen är Amiral-Pascal-Nurmi, inte så mycket vitt vad jag vet.

/S.

Sv: Vit fläck på ryggen

Kan det inte vara skav då?

Gamlingen vi har hemma verkar dom ha ridit med för träng sadel då han har några vita fläckar längst manken och knölar :(

Strycker min, såg ditt svar nu

------

Han är född för tre veckor sen, och det fanns vid födseln, annars kan man ju misstänka sadeltryck eller liknande.

Ägaren skojade faktiskt om det och sa att man nog ska dokumentera fläcken för att kunna visa att den är medfödd och inte pga. skada.

Det kan vara nåt som brukar kallas Birdcatcher spots eller Bend Or spots, små vita eller mörka fläckar. Det är vanligt hos fuxar.

Två relativt höga strumpor men jämna och två korta ser det ut som. Plus en bläs. Så här ser han ut:

DSC_0039.jpg

Sådana har jag sett på en annan häst, men de fläckarna upplevde jag som mycket mindre. Men de kanske kan vara större med...

Av din beskrivning tycker jag inte det låter som den här fläcken är för stor. Dessa fläckar ibland även ändra storlek (dock har man väl klumpat ihop olika typer av fläckar med eventuellt olika grund under de här namnen).

Googlade för att hitta lite bilder, och läste detta; The genetic control of Birdcatcher Spots is unknown but they probably have something to do with Sabino. Har inte lagt den kopplingen på minnet tidigare, eller om det inte är en allmän teori så jag inte stött på den tidigare, men det går i alla fall i linje med din tanke.

Har aldrig hör eller sett det tidigare..... Håller med om den varit äldre hade man ju tagit förgivet att den fått någon form av tryck...
Annars låter det ju hel läckert så som den är tecknad:love:, eller?? Låter lik sin farfar....

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 128
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 776
Hemmet Vi har under kvällen fått en vit fläck på parkettgolvet och vi fattar inte varför. Har försökt att försiktigt gnugga bort med fuktad...
Svar
5
· Visningar
15 449
Senast: turbofling
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 814
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka