Vistelse i Stockholm - New York - Playa Del Carmen

No1

Trådstartare
November - December - Mars

Tips om vad göra, vad se, vad besöka, vad äta etc mottages tacksamt :)

Kan nog bara tipsa om Stockholm, men tycker det är lättare med tips om man vet något vad som intresserar dig. Och längden på resan.

Museibesök?
Någon speciell matinriktning?
Stockholm city eller kan resa till ytterområden för någon dagsaktivitet?
Sportintresse?

Playa del Carmen i Mexico?

Mitt bästa tips är nog att åka ifrån Playa del Carmen, åk ut i mayaby eller till en typisk ruinstad från mayatiden. Playa del Carmen är som vilken turiststad som helst i turistdelen, men Mexico är väldigt trevligt och det finns massor att se. Ska du åka charter så åk inte på deras utflykter, åk med adventour eller något annat lokalt.

Kan nog bara tipsa om Stockholm, men tycker det är lättare med tips om man vet något vad som intresserar dig. Och längden på resan.

Museibesök?
Någon speciell matinriktning?
Stockholm city eller kan resa till ytterområden för någon dagsaktivitet?
Sportintresse?

Hej och tack för svar!
Jag är allätare, det enda jag på rak arm kan avtacka mig är upplevelser där huvudnumret är musik.
Det jag tror jag är ute efter är sådant som andra upplever som "en pärla/ett måste"?
Kommer bo centralt men finns det någon trevlig upplevelse utanför så är det också intressant.

Reslängd:
Sthlm 4 dgr, NY en vecka, PDC två veckor.

Playa del Carmen i Mexico?

Mitt bästa tips är nog att åka ifrån Playa del Carmen, åk ut i mayaby eller till en typisk ruinstad från mayatiden. Playa del Carmen är som vilken turiststad som helst i turistdelen, men Mexico är väldigt trevligt och det finns massor att se. Ska du åka charter så åk inte på deras utflykter, åk med adventour eller något annat lokalt.

Stämmer bra, tack för svar och tips :)

Är det stora avstånd om man riktar in sig på trevliga aktiviteter?
Hur väljer man att transportera sig/eventuellt inte transportera sig - prisbild?

November - December - Mars

Tips om vad göra, vad se, vad besöka, vad äta etc mottages tacksamt :)
Kaknästornet med ett gott vitt vin och en ceasarsallad var en höjdare. Och Tekniska museet, men då gäller att man bör ha intresse för teknikutveckling.

Till NYC följer jag gärna med, har bara sett flygplatserna, insidan av hyrbil och taxi samt några olika kontorslokaler, inget att rekommendera....

Stämmer bra, tack för svar och tips :)

Är det stora avstånd om man riktar in sig på trevliga aktiviteter?
Hur väljer man att transportera sig/eventuellt inte transportera sig - prisbild?
Mexico i sig är inte dyrt, men i turistområden blir det såklart dyrare. Taxi är inte särskilt dyrt, men det går små vita minibussar överallt som är ännu billigare, du åker ett par mil för 10kr. Men de stora researrangörerna avråder från minibussarna, medan de som varit i området länge säger att de funkar hur bra som helst.

Kaknästornet med ett gott vitt vin och en ceasarsallad var en höjdare. Och Tekniska museet, men då gäller att man bör ha intresse för teknikutveckling.

Till NYC följer jag gärna med, har bara sett flygplatserna, insidan av hyrbil och taxi samt några olika kontorslokaler, inget att rekommendera....
Om man gillar tekniska museet - American Museum of Natural History i New York! Fjärilsutställningen har öppnat för i år! Och deras utställning om jorden och rymden (OK jag är en nörd - jag älskar att se marmorcylindrar som utsatts för olika tryck och som resultat utsatts för plastic eller brittle deformation. Det ger en förståelse för att samma bergart kan bete sig väldigt olika). Metropolitan Museum är musieporr av rang för den som är intresserad av konst eller historia (kolla deras hemsida om de har något kvällsjippo på G - if so så bör man ommöjligt köpa biljetter i förväg). Annars är New York mycket en stad att driva omkring i. Top of the Rock - Rockefeller center - kanske man behöver göra och betala extra för nattbesök. Eller kanske en skybar (Dagens Industri hade tidigare i höstas en artikel där de tipsade om lite olika).

Mat är lite knepigt. Det kan vara dyrt att äta i New York (eller så flanerar man runt i Hells Kitchen hoppar in på en ovald italienare och får en hyfsad Prix Fix-trerätters för 20 dollar - väldigt ojämnt i både pris och kvalitet) och många populära resturanger har antingen vänta en timme i baren eller beställ bord.

Statliga museum och t.ex. Frihetsgudinnan har flygplats-säkerhet och därmed långa köer.

Stockholm - glöm inte promenaderna: Djurgården runt eller Djurgårdsbrunnsviken runt, Södermalm runt (finns en Hälsans stig - finns fö även Kungsholmen runt eller Brunnsviken runt)

Fortsätter, mobilen krånglar lite.

Har du tid tycker jag ni ska åka en bit, åk till Palenque till exempel, en mayastad i fantastiskt område. Men det är långt från PdC, ner i Chiapas har du fantastisk natur. Campeche är också en riktigt fin stad!
Cancun kan du skippa, enligt mig, men vill ni inte åka så långt också ändå se något annat har du Tulum som också har en mayastad och jättefina stränder. Merida var jag aldrig i, men de ska ha en fin marknad och du ha mayastaden ChitzenItza på vägen dit.

När vi var i PdC hade vi åkt runt innan, så vi slappade mest. Men prisläget på mat är lite lägre än hemma, du kan använda dollar till allt och folk är vänliga och hjälpsamma.

Jag åker till Tulum och Playa Del Carmen den 11/11. 5 nätter i Tulum och 4 i Playa del Carmen sen är jag kvar hos vänner i Miami till 30/11.
Kan kanske komma med lite tips när jag kommer hem :)

New York då. Finns ju något för alla.
Mest är det väl att bara gå och gå och gå och uppleva staden.
Två restauranger som jag gillar:
*Schiller's
*Hillstone's
Har varit i NY 6 gånger :)

Tekniska museet - kanonidé - tack!
Tänkte undvika för mycket tid på flygplats och i taxi, tar med mig sköna promenadskor ;)

Mexico i sig är inte dyrt, men i turistområden blir det såklart dyrare. Taxi är inte särskilt dyrt, men det går små vita minibussar överallt som är ännu billigare, du åker ett par mil för 10kr. Men de stora researrangörerna avråder från minibussarna, medan de som varit i området länge säger att de funkar hur bra som helst.

Har du tid tycker jag ni ska åka en bit, åk till Palenque till exempel, en mayastad i fantastiskt område. Men det är långt från PdC, ner i Chiapas har du fantastisk natur. Campeche är också en riktigt fin stad!
Cancun kan du skippa, enligt mig, men vill ni inte åka så långt också ändå se något annat har du Tulum som också har en mayastad och jättefina stränder. Merida var jag aldrig i, men de ska ha en fin marknad och du ha mayastaden ChitzenItza på vägen dit.

När vi var i PdC hade vi åkt runt innan, så vi slappade mest. Men prisläget på mat är lite lägre än hemma, du kan använda dollar till allt och folk är vänliga och hjälpsamma.

Jag rör mig mer än gärna, dock - går det att undvika övernattning så är det smidigt, långa dagsturer backar jag däremot inte för.
Tusen tack för bra tips :)

Jag åker till Tulum och Playa Del Carmen den 11/11. 5 nätter i Tulum och 4 i Playa del Carmen sen är jag kvar hos vänner i Miami till 30/11.
Kan kanske komma med lite tips när jag kommer hem :)

New York då. Finns ju något för alla.
Mest är det väl att bara gå och gå och gå och uppleva staden.
Två restauranger som jag gillar:
*Schiller's
*Hillstone's
Har varit i NY 6 gånger :)

Promenadskorna står överst på packlistan, min ambition är att se så mycket som möjligt under veckan jag är där. Antecknar restaurangerna!

Alla tips är värdefulla så jag tycker absolut att du ska återkomma till tråden efter din resa, jag påminner dig ;)

@No1
Stockholm:
Göra
  • Aquaria vattenmuseum om man gillar vattenlevande saker.
  • Yasuragi Hasseludden är populärt, vet dock inte deras bokningsläge så kolla det i tid.
  • Stockholm har tre världsarv: Birka, Drottningsholms slott och skogskyrkogården, vet inte om de gör sig vackrast på vintern men verkar väl värda ett besök (jag borde kolla skogskyrkogården det såg vacker ut).
Äta
Gillar man hamburgare finns Flippin Burgers som fått bra recensioner i Metr, har dock iten provat de själv... än.
Berns asiatiska tyckte jag var väldigt trevlig och servicen utmärkt, vet inte hur långt innan man måste boka bord.
Lite billigare restaurang för asiatiskt är chopsticks mitt i city som jag i alla fall tycker är bra.
Sedan finns det ett par sushiställen som jag tycker har god sushi för det pris man får betala.

Transport:
Vill du åka tunnelbana/pendel/buss rekomenderar jag SL:s 7 dagarskort. Det borde bli mest ekonomiskt fördelaktigt. Dessutom går pendeltågen numer ändå till Uppsala via Arlanda så du kan använda kortet dit mot en extra avgift för länsresa respektive flygplatsavgift. Blir ändå mycket billigare än till exempel Arlanda express.

Jag bor ju i Sigtuna nära Arlanda också. Gillar man historia och små städer med gamla hus (och ett par ruiner) kan jag rekommendera en resa hit. Jag kan till och med guida om jag är hemma och får tillfälle. Just det, man kommer även hit på det där SL-kortet. Tar c:a 60 min från stockholms central.

Förarutbildning sportbil på drivning Academy fem minuter från Arlanda kanske?
De har en sportbil att låna med, vet dock inget om pris eller bokningsläge.

@No1
Stockholm:
Göra
  • Aquaria vattenmuseum om man gillar vattenlevande saker.
  • Yasuragi Hasseludden är populärt, vet dock inte deras bokningsläge så kolla det i tid.
  • Stockholm har tre världsarv: Birka, Drottningsholms slott och skogskyrkogården, vet inte om de gör sig vackrast på vintern men verkar väl värda ett besök (jag borde kolla skogskyrkogården det såg vacker ut).
Äta
Gillar man hamburgare finns Flippin Burgers som fått bra recensioner i Metr, har dock iten provat de själv... än.
Berns asiatiska tyckte jag var väldigt trevlig och servicen utmärkt, vet inte hur långt innan man måste boka bord.
Lite billigare restaurang för asiatiskt är chopsticks mitt i city som jag i alla fall tycker är bra.
Sedan finns det ett par sushiställen som jag tycker har god sushi för det pris man får betala.

Transport:
Vill du åka tunnelbana/pendel/buss rekomenderar jag SL:s 7 dagarskort. Det borde bli mest ekonomiskt fördelaktigt. Dessutom går pendeltågen numer ändå till Uppsala via Arlanda så du kan använda kortet dit mot en extra avgift för länsresa respektive flygplatsavgift. Blir ändå mycket billigare än till exempel Arlanda express.

Jag bor ju i Sigtuna nära Arlanda också. Gillar man historia och små städer med gamla hus (och ett par ruiner) kan jag rekommendera en resa hit. Jag kan till och med guida om jag är hemma och får tillfälle. Just det, man kommer även hit på det där SL-kortet. Tar c:a 60 min från stockholms central

Förarutbildning sportbil på drivning Academy fem minuter från Arlanda kanske?
De har en sportbil att låna med, vet dock inget om pris eller bokningsläge
.

Fantastiskt vad många bra tips! Tack tack tack :D
Åka kollektivt har jag inte gjort på nästan ett decennie men jag kan helt klart se fördelen med att åka tunnelbana och inte bil i Sthlm.
En fråga på detta med SL-kort: Vart köper jag det?

Tekniska museet - kanonidé - tack!
Tänkte undvika för mycket tid på flygplats och i taxi, tar med mig sköna promenadskor ;)

Tekniska är super. Moderna Museet är min favorit, och de har god mat. fotografiska är hippare, och har god mat men jag personligen tycker att drt blir trist med bara foto. Restaurang 19 Glas om du vill äta riktigt bra, annars är Kryp In i gamla stan bra och mysigt. Nem Nem Quan är en trevlig lunchvietnames. Arrirang för bra koreanskt. Brunch på String Café eller Urban Deli.
Kaffe är godast på Johan & Nyström, nära dem hittar du Petrus Café med godaste bullarna och 8T8 som har kalasgod nudel-lunch.

Med vänlig hälsning, HipsterHyan

Fantastiskt vad många bra tips! Tack tack tack :D
Åka kollektivt har jag inte gjort på nästan ett decennie men jag kan helt klart se fördelen med att åka tunnelbana och inte bil i Sthlm.
En fråga på detta med SL-kort: Vart köper jag det?

Pressbyrån på centralen, det går fortare än SL-center. Kolla upp stockholmskortet om du ska på många muséer, kan vara lönsamt.

• Gilla
Reactions: No1
Tekniska är super. Moderna Museet är min favorit, och de har god mat. fotografiska är hippare, och har god mat men jag personligen tycker att drt blir trist med bara foto. Restaurang 19 Glas om du vill äta riktigt bra, annars är Kryp In i gamla stan bra och mysigt. Nem Nem Quan är en trevlig lunchvietnames. Arrirang för bra koreanskt. Brunch på String Café eller Urban Deli.
Kaffe är godast på Johan & Nyström, nära dem hittar du Petrus Café med godaste bullarna och 8T8 som har kalasgod nudel-lunch.

Med vänlig hälsning, HipsterHyan

Check!
Kanon, tack :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hemmet Tar tacksamt emot alla tips om att ha inneboende. Möblering, hur man hittar rätt person, vad som är bra att tänka på, innehåll i ett...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Araminta
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 197
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar