visning av 1,5 årig halvblods hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 046
P

passi

har en unghingst 1,5 år halvblod som jag ska visa på rådgivande bedömning:), men nu har han hunnit bli lite luden (vinterpäls) är osäker om jag ska klippa honom:confused:confused:. Han ska inte visas mer under vintern. Utan bara träna hantering, och löshoppning hemma. Kanske åka på NH-kurs.

Sv: visning av 1,5 årig halvblods hingst

NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inte klippa! LÅT honom vara häst! :D

Jag LOVAR dig att domarna på den rådgivande bedömningen ser igenom pälsen på honom!
Lägg på honom ett täcke i släpet på vägen dit så plattar pälsen till sig.
Blir han svettig vid de tillfällen då han löshoppas så klär du på honom ett svettäcke som du tar av när han torkat.

(jag visade min 1½-åring förra hösten, för övrigt)

vad är det för stam, vad fick han för kritik? Det är första gången jag visar :crazy: Är det inte svårare att få honom ren? Han kommer att gå på betet några veckor till.

skall visa mina båda oxå, och de har liksom din börjat sätta päls, men jag kommer ABSOLUT INTE klippa dem!
De skall/går ju faktiskt på lösdrift och känns ju helt idiotiskt att göra det, när trots allt de flesta borde stå med samma "problem"!!!
Visst kan hålla med om att det ser SÅ mkt trevligare ut med lagom päls, men jag tänker inte utsätta dem för det! blir för mkt besvär både för mig och framför alt dem!
Mina brukar, *peppar, peppar* trots allt inte sätta så mkt päls då de har fri tillgång till bra grovfoder...

Visade min för ett par år sedan, oklippt.
Dert var ingen som var så ung och klippt.

Som det har sagts tidigare i tråden, klipp inte! Alla andra kommer oxå vara små pälsbollar :D

Ska visa min 2,5 åring. Förra året satte han ingen riktigt tjock vinterpäls förrän sent (typ januari tror jag) Just nu har han bara fått lite tjockare päls men är nästan finare än hans riktigt tunna sommarpäls, blir lite mörkare oxå :d Täcker han vid riktigt dåligt väder nu i förhoppning om att han inte ska bli allt för hårig, men är ju inte direkt aktuellt med en 1,5 åring.

jag funderar också på att visa min 1,5 åring. Var visar man dem o hur går det till??

Har ni tränat löshoppning med era 1,5 åringar?

camilla

Anmälningstiden gick ut i måndags, men det går att efteranmäla om de har plats...
Här hittar du info

Det går till ungefär som på treårstestet, fast löshoppning är frivilligt och det är inget ridprov för yngre hingstar.

Ja, jag tränade löshoppning några gånger innan jag visade min 1½-åring förra hösten.

passi skrev:
vad är det för stam, vad fick han för kritik? Det är första gången jag visar Är det inte svårare att få honom ren? Han kommer att gå på betet några veckor till.
Han är e For Feeling och han rekommenderades då att visas igen i år, men jag kommer inte göra det. Han är bra, men inget hingstämne,
De behöver inte vara kliniskt rena, jag använde enbart torrschampo till min häst förra året. Det är alldeles för sent på året för att bada dem, då har de ju inget fett kvar i pälsen och det lär de behöva över vintern.
Mitt tips till dig är att ta in honom och fodra vid behov ett par veckor före visningen, så att han får vila ut ordentligt på nätterna. Det tar mycket på krafterna för dem att gå ute och det ger dem ju inte optimala möjligheter att visa upp sig om de lägger den mesta energin på att hålla värmen...

En liten allmän fråga till er som anmält hingstar i år. Ursäkta trådkapning :)

Har ni fått någon bekräftelse på att dom är anmälda? Faxade över min anmälan (15 okt :angel:) och har inte fått någon som helst bekräftelse så börjar bli lite nervös att han inte kommit med....

Jag fick ingen bekräftelse direkt, när jag anmälde förra året. Utan det kom lite info på posten någon vecka innan visningen, vill jag minnas.

ringde till asvh och de sa att dom skulle börja skicka ut bekräftelser och fakturor under veckan.:)

bra att veta! Har själv gått o kikat i brevlådan.... Har alltså inte heller fått ngn bekräftelse.

Som svar på löshoppningsfrågan, så är mina hoppade lite grann, ganska regelbundet för drygt ett år sedan, men pga flytt bara 2ggr nu på senare tid. Tänker hoppa ca 2 ggr till innan det blir dags, då de känns klara på uppgiften i dags läget! Måste erkänna att jag är mer orolig för själva handvisningen(=trava o inte studdsa, galoppera el bara skritta..:o, även om det börjar fungera nu med!

OM löshoppningen brukar fungera bra så är det nästan bättre att låta bli att löshoppa en massa gånger innan visningen. DÅ blir´de mer sugna på att hoppa och gör det oftast bättre.

*tips*

ringde till asvh och de sa att dom skulle börja skicka ut bekräftelser och fakturor under veckan.:)

Tack! Fick visserligen svar på mitt mail idag att dom var pågång oxå :D Fast fick fortfarande inte svar på om just min anmälan kommit fram. Man har blivit så bortskämd med equippe nu när man anmäler till tävlingar och får allt direkt på skärmen :angel:

men hur ska jag få honom ren?? Har ett kallstall, tem ligger på 0/-5 inne och ute. Vill inte blöta ner honom, är det borstning i timmtal som gäller?
Ska visa honom 16/11.

:idea:kan du inte åka till det lokala travstallet eller ridskolan och tvätta honom? sen är det bara att täcka med ett gäng fleectäcken som du tar bort elltefterson fukten går egenom.

men hur ska jag få honom ren?? Har ett kallstall, tem ligger på 0/-5 inne och ute. Vill inte blöta ner honom, är det borstning i timmtal som gäller?
Ska visa honom 16/11.
HÅller med dig, låt bli att bada honom.
Använd "torrschampo" som du sprejar på och sen borstar honom ren med. Och massor med pälsglans... :D

Ska visa honom 16/11.

Vilken hingst är det du ska visa jag och Arabia skall åka till Plönninge i morgon och då kan vi ju vare lite hejarklack:)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 518
Senast: MimmiNO
·
Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 219
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 933
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka