Visdomsord!

I

isse

Nu ska vi samla alla visdomsord vi fått höra genom åren. Kan vara ett citat som ni har fastnat för eller olika tips eller råd ni har fått som satt sig fast i huvudet. Även typiska westerncitat/ordspråk är välkomna :laugh:

Något som min tränare sa första gången jag red för honom var : Lär hästen att göra sin uppgift, gör INTE jobbet åt den! Den har jag alltid i bakhuvudet när jag tränar.

Sv: Visdomsord!

"Hästens öron kommer inte att växa, hur mycket du än stirrar på dem":D

"As you go, so goes your horse"

"Träna inte på något du inte kan tävla med"

dvs använd inte utrustning som du inte får tävla med

Vilken rolig tråd!
Vad sägs om

"Säg till mig när du börjar ta körkort, då ska jag hålla mig ifrån Sundsvall"

"Hemma i Skaraborg så ligger höger åt andra hållet"

"När ridningen känns jobbig, då har du gjort fel"

"Ridning är en inomhussport"

Hästen lekte rodeo och jag var skitskraj. Med tårar i rösten sa jag: "Det är kanske lika bra jag trillar av så jag vet hur det känns för det var så länge sen å sen är jag kanske inte rädd."
Tränaren (en mycket klurig cowhorseryttare;)): "Åh då är det bäst jag går ut på gatan å blir påkörd för det har jag aldrig känt på förut :rofl:

"En amatör tränar tills det går bra
Ett proffs tränar tills det inte kan gå fel"

"Train them as you show them" (=träna din 6-åriga häst på stångbett och en hand om det är det du tävlar på!!)

a good horse is the one that will get ya across the border and back without getting any holes in your hide :devil:
AZ

Kul tråd!

"Om du kört bil nu skulle du ha kört av vägen för länge sen" (om att titta ner...)

"Vissa hästar frågar varje dag om det är samma regler idag som igår"

"Hästens välmåga går före egen bekvämlighet"

"Om du hade suttit på en cykel nu skulle du ha vält för länge sen" (om att "ramla ner" med inre sidan...)

Don´t take advantage of a horse just because he´s smarter than you
Az

*KL*
Hantera, träna och tävla hästen så du kan se den i ögonen dagen efter.

Underbar :bow:

Jag brukar mest få höra kommentarer i stil med
"Vad f*n är det där för nåt?!"
(De syftar på min ponny, han är lite speciell)

Tränaren: "Ta kontunuerlig kontakt med hästen som om du ringer upp den och säger Hallå - här är jag"

En elev: " Hur OFTA ska jag ringa?"

Jag var irriterad på min tränare för att han bara sa till mig när jag gjorde fel och inte när jag gjorde rätt, då sa han:

"Men att jag påpekar när du gör fel är ett bevis på att du kommit en bit på vägen. I början var det lättare att påpeka när du gjorde rätt."

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 538
Senast: malumbub
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 551
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar