Visar ömhet i ryggen.

F

Fantasi

Jag har kollat på en häst idag, hittade endast ett fel på honom, då jag drog fingrarna på vardera sida om ryggraden, halvhårt, så ömadehan genom att sänka ryggen lite och he upp sin skalle. jan var hyfsat jämnöm så gott som från mitten på ryggen bak till länden och korset.

saken är den att detta är en unghäst 5 år(varmblod ej körd sedan 2 års ålder ca), som inte rört sig mer än sporadiskt under de senaste två åren, han är väldigt vild i hagen och flyger och far och sparkar bakut.
ryggen ser fin ut på honom, ser musklad ut trots utebliven träning.

hur allvarligt ska jag ta det? ägaren påstår att han normalt inte ömmar i ryggen utan att det är kylan som gör det, kan det vara så enkelt?

Jag kände att han spände ryggmusklerna då jag drog fingrarna längst ryggen så han upplevde det nog lite otrevligt.

är så i valet och kvalet då jag i övrigt tyckte om hästen och inte kunde hitta några andra fel på honom.

vad brukar det vara för fel då de ömmar i ryggen?

tacksam för svar!

Sv: Visar ömhet i ryggen.

Är han riden något? Isåfall kolla sadeln?

Det kan vara kylan, en del hästar blir ömma och stela. Kan du inte åka och titta på hästen på morgonen, då han stått inne i stallet hela natten. Låt han även äta lite hö samtidigt, då en del hästar kan vara lite känsligare än andra, men det brukar inte vara så farligt när de äter samtidigt. Om han ömmar lika mkt över ryggen när han äter, så borde du verkligen tänka över köpet. Någonting stämmer inte? Han har ont pga något? Inte säkert att problemet börjat i ryggen, men troligtvis.

nej han är inte riden bara uppsutten ett par ggr, han är knappt använd på två år. Har gått premie på travet inget mer och han är nu fem år.
Ägaren sade att det berodde på kylan men man ska ju alltid dubbelkolla...
Han reagerade olika olika ggr jag palperade honom...
Han står så långt härifrån så jag har inte möjlighet att vara där på morgonen.
Saken är den att jag får hästen som i övrigt är jättefin pigg och glag. I hagen far han fram som en blådåre och både bockar stegrar och sparkar bakut så han kan ju inte ha så överdrivet ont i ryggen tycker jag..

De flesta hästar brukar reagera när man drar fingrarna längs ryggen fast de inte egentligen har ont utan bara för att det känns obehagligt.
Pröva och tryck med 3 fingrar längs ryggen istället, alltså dra inte dom längs ryggen utan tryck. Du kan också zickzacka med 3 fingrar över ryggen, blir det samma reaktion av detta med har hästen ont i ryggen.

Ryggont kan bero på allt möjligt... Ont i ett bakben, tandproblem, fel sadel, spänningar på andra ställen m.m

Veterinärbesikta hästen och hör med veterinären om du köper hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Där håller jag inte med. En häst utan spänningar och smärta säkert normalt INTE ryggen. Dock kan en häst som har haft ont i ryggen, reagera av vana.

jamen vad kan det i så fall bero på?
hästen i fråga är ju både ung och inte så mycket använd, han har aldrig tävlat.

trots att han är oanvänd så har han en fin rygg med två tydliga limpor.

kan det vara så illa att hästen har problem i bakknän eller haser fastän han bara står?

i hagen så beteer han ju sig som en sprallig unghäst vilket jag tycker att han inte borde göra om han har något allvarligare fel..

kan det vara så att han bara ömmade för att han stått ute i kylan, och normalt inte ömmar? allstå jag menar är det teoretiskt möjligt eller finns det alltid något grundproblem då en häst är öm i ryggen?
om ni förstår vad jag menar..

Jag har ingen aning, men visst kan det vara kylan! Min häst som har Kissing Spines (tror inte att din har det, men ska inte säga för mkt) är superkänslig för kyla och går täckad i stort sett året om för att inte bli öm. Om han inte ömmar i normala fall tror inte jag att det är ngn fara, men kanske värt att kolla upp ändå så att det inte sakta blir värre.

Är det en häst du funderar på att köpa??
Isf ska du ju absolut göra en vet. koll, väl investerade pengar för att slippa framtida problem.
Då kan du ju få svar på lite frågor.
Min häst blir lite öm i rygen om hon blir kall, så där är det ordentligt med täcken som gäller=)

Nästa gång du palperar honom, så låt han äta hö samtidigt. Reagerar han inte då, så har han inte särskilt ont i ryggen.

Han reagerar ingen annanstans när du palperar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka