Visar brunst 9 dagar efter släppt ägg ??

gylle

Trådstartare
Minst sagt förbryllad här, stoet jag sprutade igång (hade inte kommit igång att brunsta alls iår) tidigare som sedan hade en lång brunst (släppte ägget på 8 dygnet) betäckt sista gången på 6,5 dygn.
I morse exakt 9 dagar efter hon gick ur brunst är hon åter brunstig, ikväll så pass att hon fastnade vid grabbarna vid intag.
Vad är nu detta ??? Kan det verkligen vara en normal brunst som kommer så tätt inpå den förra ? (Har alltid haft normal intervall på brunsterna tidigare)

Sv: Visar brunst 9 dagar efter släppt ägg ??

Ofta kan det ju bli lite rubbingar när man sprutar igång dom. Många har tydligen problem med brunsterna i år.

Förmodligen har ytterligare en folikel växt till sej efter den förra och hon är nu i en ny högbrunst. Har varit med om detta ett par gånger. Båda gångerna har vi valt att seminera/betäcka igen på den "nya" brunsten. Båda stona var dräktiga 16 dagar efter sista betäckning...

Förmodligen har ytterligare en folikel växt till sej efter den förra och hon är nu i en ny högbrunst. Har varit med om detta ett par gånger. Båda gångerna har vi valt att seminera/betäcka igen på den "nya" brunsten. Båda stona var dräktiga 16 dagar efter sista betäckning...

Brukar denna brunst vara av normallängd eller blir det någon förkortad variant ?

Har ju inte haft en tanke på att börja testa henne på hingsten redan (utan försöker mest få hingsten att glömma bort tankarna på den biten igen då han nu åter övergått till tävling igen, hade lagt upp det så bra tyckte jag som hade en tävlingslucka när det borde vara dags för henne att brunsta igen om hon inte tagit sig, tji fick jag verkar bli dubbel arbete för hingsten).
Vet ju därför inte hundra om vi är på första dagen eller ej idag, dock har hon inte fastnat hos grabbarna de andra dagarna.

Har ni möjlighet att u-ljuda henne är det ju det bästa. Eller känna om hon är öppen. Betäcks hon naturligt? Jag hade i alla fall betäckt henne om hon står för hingsten...

Har ni möjlighet att u-ljuda henne är det ju det bästa. Eller känna om hon är öppen. Betäcks hon naturligt? Jag hade i alla fall betäckt henne om hon står för hingsten...

Det får bli ul i morgon kväll (har tillgång till det tisd, torsd o söndagkvällar) så får vi se vad vi hittar för intressant :D.

Hon betäcks naturligt men med försök att hålla nere antal språng då jag vill spara hingsten (då han pecis varit skadad) hon har redan lurat till sig två språng i förra iom att den var så lång och så nu detta när han nu går sin första tävling igen denna helgen, stoskrälle men nu blir det hårdkoll med ul och inte ett språng i onödan.

Minst sagt förbryllad här, stoet jag sprutade igång (hade inte kommit igång att brunsta alls iår) tidigare som sedan hade en lång brunst (släppte ägget på 8 dygnet) betäckt sista gången på 6,5 dygn.
I morse exakt 9 dagar efter hon gick ur brunst är hon åter brunstig, ikväll så pass att hon fastnade vid grabbarna vid intag.
Vad är nu detta ??? Kan det verkligen vara en normal brunst som kommer så tätt inpå den förra ? (Har alltid haft normal intervall på brunsterna tidigare)

Hon är inte dräktig då?
Båda mina ston brunstar ett par, tre vändor trots att de är betäckta och dräktiga.

Men det brukar väl vara vid "ordinarie" brunst de kan visa en lättare brunst. Denna här brunsten kommer ju mitt emellan så att säga. Sist hon var dräktig visade hon ingen brunst alls efter att hon tagit sig.

Har ju funderat på den biten också iom att man hört andra som visat brunst, men fattat det just som att då kommer den när ordinarie brunst skulle kommit.
Men det jag funderar på om det nu skulle vara så att det är en sk falsk brunst (och hon trots allt är dräktig) då borde där väl inte vara ägg på ul eller ?? Hon är ju så att säga bara på 11dgn imorgon så det lär ju inte gå att se ev dräktighet på ul redan.

Helt riktigt. Om det är en fusk brunst finns det inga ägg och då är det ju meningslöst att betäcka. Därför bäst att kolla efter vad som pågår.. Du får rapportera hur det såg ut söndag-kväll!

Fast stora folliklar kan de ju ha när som helst, även som dräktiga.
I ett sånt här fall får man titta på cervis och om livmoderslemhinnan har brunstödem.

Nu har vi varit nere och ulat kjärringen (det namnet har damen var gång man måste lasta åsnan, men hon var faktiskt riktigt duktig gick nästan rakt in när hon skulle hem, så framsteg).
I alla fall så vist är hon i vanlig brunst, gott om ägg var där också, kanske funderar på att bli värphöna i stället. I alla fall var där idag inget som var tillräckligt stort att betäcka på de närmsta dagarna, lite vätska i livmodern hade hon också samlat på sig sedan sist :crazy: så nu är hon insatt på hippotrim så blir det ny koll på tisdag, verkar som den damen satsar på långa brunster iår med tanke på att tisdag är dag 5 i denna brunsten.

Så var damen återigen ulad och ännu var det ingen fara på taket med att äggen skulle gå ett tillväxt på var äggstock så vi har två på gång tyvärr. Dock bedömt av seminvet att vi avvaktar språng till torsdag fm alltså dag 7 i brunsten :eek: verkar som damen kör med rolig takt 8 dagar brunst därefter ny brunst efter 9 dagar för att nu antagligen köra 8 dagar brunst igen, var är min ordentliga märr som brukar köra enligt skolboken med normala cykler:confused:
Tyvärr vätska kvar trots påbörjad hippotrimbehandling, så det blir ner och skölja och behandla henne efter språnget på torsdagkväll. Så går det när man tror att allt ska gå smärtfritt och man kallt väntar till sent på säsongen :crazy:
Känns inte allt för hoppfullt, men skam den som ger sig ;)

Fast bär hon på en infektion eller onormalitet (såsom vätska) av något slag så är det ju ett vanligt mönster ditt sto visar upp, brunsta länge och korta intervaller emellan. Du ska se att det förändras med Hippotrimet.
Och såklart förhoppningsvis bli dräktig istället.

Fast bär hon på en infektion eller onormalitet (såsom vätska) av något slag så är det ju ett vanligt mönster ditt sto visar upp, brunsta länge och korta intervaller emellan. Du ska se att det förändras med Hippotrimet.
Och såklart förhoppningsvis bli dräktig istället.

Förra brunsten fanns ingen vätska och den var lika lång, hon kollades väldigt noga förra rundan då vi specifikt diskuterade det då damen ifråga blev infekterad efter sin förra fölning för 2 år sedan så ville vara på den säkra sidan och det fanns inga tecken alls på något galet utan allt såg helt fint ut vid förra brunsten.

Mitt sto hade två täta brunster,16 dgr mellan dem, visserligen korta, men måttlig växt E.coli enligt 1:a bakt provet, behandlades i 1:a brunsten + sköljd. Seminerade på 2:a brunsten, ej dräktig denna gång heller. Nytt baktprov var negativt i 3:e brunsten, så nu väntar jag och hoppas på dräktighet.
Mitt sto hade ingen synlig inf. typ vätska e d, så vet. trodde att hon var ren först, jag vill dock alltid ta prov innan seminering på mina ston. Detta är normalt inget krångelsto, men ibland vill det sig inte riktigt bara.

Liknande trådar

Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: chap13
·
Avel Hjälp! Jag har ett sto som vi har åkt med till seminstation 2-3 gånger i veckan sen 8 maj, och hon brunstar aldrig. Hon fick sin fjärde...
Svar
7
· Visningar
2 521
Senast: Masse
·
Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 642
Senast: Kolbeinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka