visa valack

Osterang

Trådstartare
Jag är jättesugen på att visa min valack Vidar från Österäng.. Någon som har erfarenhet av att visa valacker? Är det vanligt att man gör det?

Sv: visa valack

För hästens föräldrar är det ju jättebra att man visar även valacker, det ger högre avelsvärde.Däremot gör väl de höga kostnaderna för träning osv att man inte satsar pengar på att visa valacker, som ju inte har ngt avelsvärde.

Jag vill också visa valacken, finns det någon här på buke som gjort det??,, ska visa stoet till våren men hon har ju som sagt var avelsvärde,, :crazy:

Ja, vet att stoet får högre blup. Det är så att vi äger stoet, och hon har en till avkomma, Eldeý som även hon får får högre BLUP :) och vi hade tänkt ta föl från henne senare, så det skulle vara kul att göra så alla dom 3 får högre BLUP :)
Dessutom så är det kul att ha ett mål, jag tror att jag skulle vilja visa Vidar isf, men träning kostar ju iaf..

Visst ska ni visa era valacker! Och ännu trevligare är det om ni visar dom själva. Det behöver inte alls bli dyrt, ni kan ju be om hjälp och få tips hur ni ska träna av någon tränare med vana från att visa hästar.

Ska man använda mammorna i avel är det en fingervisning om vad jag ska tänka på vid val av hingst, vilka bra och mindre bra egenskaper jag ska dra fördel resp akta mig för.

Dessutom är det en pusch framåt för en själv och spännande att få veta vad hästen går för. Och en trevlig samvaro med andra hästvänner under en helg.

Det blir allt vanligare att man bedömer även valacker.

Hälsningar Maggan P

Har du bedömt ngn valack?
Vidar har bra trav och galopp, men mindre bra tölt. Den kommer nog bli bättre så småningom. Så det skulle vara askul att bedöma honom. Dessutom så kan man se ungefär vad han hade fått om vi skulle ha behållt honom som hingst :)

Ja, vi har bedömt 2 valacker, Vakur och Vongladur från Österåker, båda efter Von frá Vindheimum.

Jag håller med om att det i princip är bra att valacker bedöms.

Men underskatta inte risken att en hemvisning SÄNKER föräldrarnas BLUP för att visningen inte är så proffsig :crazy:

Jag har tänkt visa min valack.
Hans mamma har 90 i BLUP så jag räknar med att hennes BLUP höjs något.

Jag håller med om att det i princip är bra att valacker bedöms.

Men underskatta inte risken att en hemvisning SÄNKER föräldrarnas BLUP för att visningen inte är så proffsig :crazy:

Hehe precis därför jag valt att inte visa min valack...;) Jag tror inte att vi precis skulle höja hans föräldrars BLUP-poäng som för tillfället är ganska höga. Fast jag skulle för all del gärna rida en avelsvisning för erfarenhetens skull!

verkar så kul. Dom bedömmer ju från fem där, plus att dommer ser hästen, inte precis vad den gör för fel den där lilla biten..

verkar så kul. Dom bedömmer ju från fem där, plus att dommer ser hästen, inte precis vad den gör för fel den där lilla biten..

Jo precis - fast de fördelarna får man ju också om man rider Gaedingakeppni!

Jag skulle vilja rida avelsvisning för att jag är ganska så avelsintresserad och gärna skulle vilja ha lite mer insikt i exakt hur en avelsvisning går till. Nåja rida kan jag ju knappt, men kanske kan jag få vara med som hästskötare till någons häst i framtiden...

Jasså, sänker det om det går dåligt!? :O Det har jag missat. För ja har med funderat på o visa valack mest för att man ska bli lite insatt och få erfarenhet, men då får jag nog skippa det. ;)

Du kanske kan få vara med som försöksobjekt på en visningskurs :idea: Perfekt övning utan att du riskerar något ;)

Går det bra kan du ju göra om det på riktigt.

Går det inte så bra så slipper du sura miner från hästens släktingars ägare :D

Det är ganska ovanligt att man gör det, men det uppskattas !
Michis vallack Ási från Fors visades sommaren -06 (främst för att få upp mamman i elit)

Ási

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
663
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
808
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar