Visa tunnt sto?

Boop

Trådstartare
Tänkte visa mitt fyraåriga sto med föl vid sidan för stamboksföring. Det jag funderar över är att hon är väldigt tunn. Bortser domarna från det eller ska jag stunta i att visa? Fölungen är rund och fin men stoet har fallit ur fullständigt.
Tanken är att stoet ska tävla nu några år så det kanske dröjer innan det blir fler föl.

Hur har ni gjort i den här situationen?

Sv: Visa tunnt sto?

Jag hade väntat, pga stoet, stress iomed visningen gör att hon kanske går ner ännu mer i vikt.

Försök få upp henne i vikt, min märr får fri tillgång på lusern när hon börjar gå ner i vikt, funkar jätte bra!

Jag har försökt att få upp vikten på henne i ett par månader med enda resultat att fölungen blir rundare...

avmaskning, kollat tänderna?

tycker att om du får i henne 7-10 kilo lusern + bete så borde hon klara sig.

Jag hade väntat, pga stoet, stress iomed visningen gör att hon kanske går ner ännu mer i vikt.

Försök få upp henne i vikt, min märr får fri tillgång på lusern när hon börjar gå ner i vikt, funkar jätte bra!

Beror väl lite på hur väldigt tunn hon är? Och också på hur mycket det gör på hennes exteriör. Hade både sto och föl varit tunna är det en annan sak... Då hade även jag tvekat.

Det är ett rent elände att få upp hull på en del digivande ston. Ju mer man proppar i henne desto rundare föl får man och inte sällan också tillväxtrubbningar på fölet med upprätade kotor eller andra bekymmer.

Enklaste varianten att få hull på stoet är nog faktiskt att mata fölungen - det är min erfarenhet. Då behöver den mindre di och stoet kan ta av maten till sig själv också. Haqr haft ett antal ston som tunnat ur av digivning och samtliga har varit riktiga mjölk-kossor som gett allt de har till ungen. Det har varit svårt att få ordning på dem innan fölet blivit stort nog att själva kunna äta kraftfoder.

(Runda ston kan man också varna för eftersom de ibland inte ger till fölet utan bara förser sig själva. Har sett ett antal tjockiar med tunna föl bredvid sig).

kl
Jag har ett sto som ser ut som en elefant, verkligen... överdriver inte. Undrar hur de bedömer det??

Stort nog själv att äta kraftfoder?

Nu har jag min första fölunge, men han har ätit mammas kraft sen han var 2 dagar.

häromdagen åt han säkerligen 1-1,5 kilo luser/krafft protein (var meningen att mamma skulle äta, men hon var inte så intresserad)

och han är lite mer än 2 månader gammal.

Men du kan visa henne för stambokföring nästa år eller senare om du vill, hon behöver inte ha föl vid sidan men hon måste haft föl tidigare vilket hon ju har i år.

Självklart är hon avmaskad och tänderna är i ordning.
Hon går på kraftigt bete, har fri tillgång på lusern samt äter kraftfoder. Det går inte att fodra på mer eftersom det sätter sig på en redan välgödd fölunge.

Nu var det inte fodertips jag frågade efter, utan erfarenheter av att visa ett tunnt sto.

Är du säker? Jag har fått för mig att stoet måste ha ett föl vid sidan...?

Hoppas verkligen att du har rätt... ska kolla detta... *håller tummarna*:D

Fast det beror väl nästan på hur hästen ser ut?

Är hästen bara lite tunn så kanske det inte gör så mkt (Domarna borde väl ha tiollräckligt stort erfarenhet för att veta vad som kan hända ;) )
men om den är extremt mager kanske det är dummare..

Är du säker? Jag har fått för mig att stoet måste ha ett föl vid sidan...?

Hoppas verkligen att du har rätt... ska kolla detta... *håller tummarna*:D

Förut gällde att stoet skulle visas med "föl efter för rasen godkänd hingst" vid sin sida.
Nu hittar jag dock följande i reglementet för stamboksföring på ASVH:s sida:
"De ston som visats vid officiell förrättning vid lägst tre års ålder, behöver inte visas upp igen för stamboksföring." Det borde ju innebära att du inte behöver visa upp henne om hon är visad förut.
Det stod också att kostnaden för stamboksföring är 400kr, men att stamboksföra pappersvägen kostar 500kr.

Hon är inte visad tidigare.

När ändrade man regeln att de skulle visas med föl vid sidan? Känner mig inte så uppdaterad...:angel:

Hon är rätt duktigt tunn, om än inte direkt mager. Helst skulle jag vilja gömma henne tillsvidare... *suck*

Hon behöver inte ha föl vid sidan. Jag har själv stambokfört sto utan föl vid sidan, det var 2005 har jag för mig.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Avel Har hittat ett sto som jag funderar på att köpa och som isåfall ska användas till avel. Stoet kommer ifrån en bra stofamilj och stoets...
Svar
6
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 732
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka