Visa ponny Registrerad i IMHPS?

MaRomer

Trådstartare
Går det visa en ponny som är registrera i International Miniature Horse and Pony Society? Passet utfärdat av British Equine Passport.

Har ingen koll på detta! Ponnyn är 100% svensk med full stam. Tycker det skulle vara trevligt att kunna visa honom!

Sv: Visa ponny Registrerad i IMHPS?

Du kan visa den på en utställning för alla raser, sen kanske det kan vara svårt för domaren att veta vilken rasstandard den ska dömas efter.

Enligt stammen är han 100% minishettis. Så vet inte varför de reggat honom där!

Fast om han inte är reggad som shettis så ska han inte dömas efter shettisarnas rasstandard utan just som miniatyr. Teknikaliteter, men så är det.

Kan man om- eller tilläggsregistrera en sån häst i SSS?
(alltså Svenska Shetlandssällskapet för den som inte vet)

Fast om han inte är reggad som shettis så ska han inte dömas efter shettisarnas rasstandard utan just som miniatyr. Teknikaliteter, men så är det.

Det vet jag! Undrar varför man väljer att inte regga i sss?
Finns det någon fördel/nackdel? Och kan man dubbel regga?

Du kan visa honom på mhce's utställningar :D Dom har allt från vanlig utställning till agility och körgrenar :) Ska visa Ove både i Storfors och i Danmark i sommar (de har bara en gång i Sverige fast under 2 dagar) Här e deras hemsida.

Går det visa en ponny som är registrera i International Miniature Horse and Pony Society? Passet utfärdat av British Equine Passport.

Har ingen koll på detta! Ponnyn är 100% svensk med full stam. Tycker det skulle vara trevligt att kunna visa honom!

Hur kan ponnyn vara registrerad i IMHPS och ha pass från British Equine Passport (genom British Horse Soc). Passet är endast en identitetshandling och BEP utfärdar pass till alla raslösa hästar /ponnies.
För övrigt är ju inte IMHPS en särskilt seriös förening, dess ordförande Tikki A har ju blivit åtalad ett flertal ggr för djurplågeri i UK, (utsvultna ponnies, döda ponnies och föl i hagarna) och jag skulle nog som seriös uppfödare undvika den damen och hennes hantlangare. (bara ett gott råd i all välmening).

Hur kan ponnyn vara registrerad i IMHPS och ha pass från British Equine Passport (genom British Horse Soc). Passet är endast en identitetshandling och BEP utfärdar pass till alla raslösa hästar /ponnies.
För övrigt är ju inte IMHPS en särskilt seriös förening, dess ordförande Tikki A har ju blivit åtalad ett flertal ggr för djurplågeri i UK, (utsvultna ponnies, döda ponnies och föl i hagarna) och jag skulle nog som seriös uppfödare undvika den damen och hennes hantlangare. (bara ett gott råd i all välmening).

Nu har jag haft honom i 3 v och köpte honom inte av en av hennes sk "hantlangare. Jag vet inte vem du pratar om och passet är utfärdat av Katriona Milroy i England. Det står i passet att han är breed: shetland.

Det står:
British Equine Passport
International iniature Horse and Pony Society Ltd.

på passets framsida.

Något annat vet jag inte och det var inte det jag undrade.

Dock har jag en följdfråga ang om det även går regga honom i SSS.

Är föräldrarna reggade i SSS borde det ju inte va några problem tycker jag.
Men ringe eller maila SSS och fråga.

En risk när en häst som uppfyller kraven för registrering i "sin" ras inte är det, är att det finns obetalda avgifter till hingsten så att man inte fått ut registreringshandlingarna.

hittade din hemsida och stammen på ponnyn, kollade webstamboken

Ledsen att göra dig besviken, men det går nog inte... Hade han varit född i år och betäckningen registrerad enligt konstens alla regler så hade det nog gått (eftersom alla hingstar numera ger stamboksberättigade avkommor om detta sköts ordentligt), men hans pappa är inte godkänd hingst, aldrig ens visad och eftersom han inte var godkänd när betäckningen gjordes kan avkomman inte reggas hos SSS
Hans mamma är inte heller registrerad hos SSS.
Så han kommer aldrig kunna registreras hos SSS och därmed inte heller visas på SSS utställningar.

hittade din hemsida och stammen på ponnyn, kollade webstamboken

Ledsen att göra dig besviken, men det går nog inte... Hade han varit född i år och betäckningen registrerad enligt konstens alla regler så hade det nog gått (eftersom alla hingstar numera ger stamboksberättigade avkommor om detta sköts ordentligt), men hans pappa är inte godkänd hingst, aldrig ens visad och eftersom han inte var godkänd när betäckningen gjordes kan avkomman inte reggas hos SSS
Hans mamma är inte heller registrerad hos SSS.
Så han kommer aldrig kunna registreras hos SSS och därmed inte heller visas på SSS utställningar.

Kontaktade SSS och fick samma svar:( Men på utställningar för "övriga" hästraser går han fortfarande visas?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka