Visa på kvaliten? Hur går det till?

MiniJojsen

Trådstartare
Hej!

Funderar på om jag ska visa min lilla Qallehäst på kvaliten i höst, men har ingen aning om hur det går till!

Någon som visat sin häst eller varit med som kan berätta?

Mvh/Jossan

Sv: Visa på kvaliten? Hur går det till?

Står inte det på ASVH´s hemsida typ? :laugh:

Det börjar med att du ska visa hästen för veterinären som kollar igenom din häst (efter att du varit inne och startanmält och visat vaccinations intyg såklart). Veterinären klämmer och känner lite överallt och du ska även springa med den så att den är fräsch. Tänk här även på att din häst även här bedöms temperamentsmässigt så att du sett till att den inte har problem med att en främmande människa kommer fram och tar på den.

Sedan är det dags för gångartstestet. Där bedöms din häst gångarter och ridbarhet. Din häst behöver kunna gå i form i alla tre gångarterna och ska även kunna visa längningar i både traven och galoppen. Vanligtvis rider man gångartstestet i grupp på två eller tre. Du får där inne på banan besked vad du ska göra efterhand via muntliga instruktioner av domaren.
Jag tror att visningen för hand alltid kommer direkt därefter, där bedöms din hästextriör, skritt och trav vid hand. Det är möjligt att en del platser har delat in detta som en egen station.

Sist visar du hoppningen. Där du redan vid anmälan ska ha bestämt om din häst visas löshoppning eller uppsutten. Löshoppningen fungerar precis som vid 3-års testet att din häst hoppteknik och temperament under bedöms under hela tiden ni håller på. Den uppsuttna hoppningen har jag för dålig koll på för att säga något alls om. Undviker alla typer av hoppning så mycket jag kan ;)

Ett tips är att det går nästan inte att klara sig utan medhjälpare även mellan stationerna. Det kan vara ganska tight med tid mellan dom.

/Camilla

Det är klart att du vågar, det var en fantastiskt rolig dag. Men jag håller med föregående att man bör ha med sig en medhjälpare. Det är ganska stressigt mellan alla stationerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: ameo
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
640
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18