Visa mer mellan/ökade gångarter?

Krockodil

Trådstartare
Nu ska vi se om jag kan formulera mig rätt... :angel:

Min häst har otroligt lätt för sig att samla men svårare att utföra ökningar. Han blir gärna trippig eller framtung i travökningar. Det trippiga har vi nu kommit ganska bra med att jobba bort men han blir fortfarande tung. Inte så att han blir tung i handen, utan han sänker formen, lägger sig bakom hand och tågar på framåt-nedåt.

Nu på senaste tävlingen var det en dommare som skrev "Bör visas mer" eller "önskar mer framåt-uppåt" i alla ökningar i både trav och galopp. Även i ökade skritten önskade hon mer framåt.

Här är ritten:
http://www.youtube.com/watch?v=gnAJQt-dVlc

Jag tror att det har med styrka att göra, eller har jag fel? Alltså att han tågar på nedåt eftersom han inte orkar bära upp sig i ökningen?
HUr tränar ni för att få en bra ökad trav/galopp, både styrka och ridmässigt?

Sv: Visa mer mellan/ökade gångarter?

Jag har inte tittat på hela filmen men du har en jättesnygg häst :bow:

Däremot så står den emot precis hela tiden, den är inte samlad utan den segar emot och när du vill ha den fram så trippar den iväg, och då finns inget att öka ur, det finns inget bakifrån utan då trillar den neråt så fort du ökar tempot.

Jag tror du ska ta itu med grunddressyren först och få den att arbeta mera rätt i kroppen, och verkligen flytta bak vikten, svara framåt direkt på dina hjälper osv, många övergångar och tempoväxlingar korta sekvenser så att du får honom riktigt lydig och i balans. Det ska du rida på träns tycker jag och inte kandar,så att du får en ärlig grund med sökning till bettet. Rid på volter och forma och få honom att följa hjälperna.

Men han är superfin så det finns ju massor att vinna på att lägga ner jobb, det blir jättebra:idea: :bow:

Haha! JA, att han står emot i det programet glömde jag att skriva! Jag tror hela publiken samt speakern ville smacka på oss för att få honom framåt då han hakade upp sig heeela tiden. Jag vågade inte riktigt rida framåt för han brukar skjuta iväg när han hamnar i den där "takten" och det ville jag inte under själva programet.

Så du tror att det har mest med balans och form att göra och att det är mest det jag ska träna på? Inte att styrkan är största "boven"?

Tack för tipsen! :bow:

Jag håller med föregående talare. Han verkar inte riktigt med dig och avspänd. Han tänker mer på bettet och handen än att bjuda framåt. Emellanåt har han riktigt härligt gung i steget så där finns att plocka fram.
Jobba med att han ska gå fram för skänkel först och främst och sedan kommer formen ur det.

Väldigt snygg häst. Vem är han efter?

Nu är det alltid litet knepigt att kommentera just tävlingsfilmer, för det är ju inte alltid man kan följa sin plan A på tävling ;)
Du har en jättesnygg häst och det ser prydligt och trevligt ut, kan bli hur bra som helst :)
(Hoppas du orkar läsa, insåg just att jag har skrivit en hel uppsats...)

Men jag tycker att det saknas samling i hela travprogrammet, din häst ser ut att ha förutsättningar för att ha en ganska stadig takt så jag tror inte att det är själva ökningarna som är problemet egentligen.
Jag tycker att det ser ut som om du inte riktigt får honom att gå framåt så mkt som skulle behövas (alltså missförstå mig inte nu det ska inte gå i ett högre tempo, utan han ska ta i litet mer bak och komma framåt i varje steg) särskilt tydligt blir det i skolorna där takten och även formen ändras mot traven före och efter.

Om jag var du skulle jag jobba mycket med uppsamlingar, gärna på volt innanför spåret, så märker du lätt om han väljer att förflytta sig i sidled/ räta ut sig istället för att ta i ;). I varje hörn och före varje rörelse en ganska kraftig uppsamling i ett par, tre steg och sen framåt i en frisk trav (el galopp) och sen en ny uppsamling när du känner att han vill ändra takten/tempo igen. Om han inte tar din skänkel kvickt nog kan du dutta litet med ett spö precis bakom skänkeln innan du tar förhållningen.
Jag tycker att 10-metersvolter är mkt bra att använda i sånt här arbete, man hinner både arbeta med ställning, böjning o samling och rida volten. Glöm inte bort att lägga ned ordentligt och rida framåt emellanåt också, är lätt att man tappar lite rygg på hästen när man börjar med nya jobbiga övningar.

Ang själva ökningarna som frågan gällde egentligen :D
Om du kan få till en bra uppsamling i hörnet före ökningen kommer du att ha ett bra utgångsläge. Samla upp, och när du släpper fram ber du hästen att höja nacken en aning. Har du bakbenen med så kommer formen att bli mycket bättre :) Träna också på att få med en bra uppsamling i slutet så ni inte bara låter bli den övergången och glider vidare (det är svårt, man vill ju helst bara vidare i programmet...)
Självklart är det en fråga om styrka, men "så länge" får du göra så noggranna övergångar du bara kan. Det är svårt att träna specifikt på ökningar.

Men jag vet vilket helsike det är med dåliga ökningar :crazy: får trösta med att det går att komma ganska långt ändå.
Min Kamel gör travökningar som får nästan varje domare att gråta (tyvärr ej av lycka :cool: ) men vi har ändå ganska många placeringar (och tom vinst) i MsvB. Man får göra det bästa möjliga av det lilla man har, och satsa på att göra allt annat i programmet så prickfritt som möjligt!

Håller med om det Flashlight skriver om att din häst står emot, skulle var kul att se hur han ser ut på träning för det kan ju skilja rät mycket om man säger så, speciellt på hästar som tappar bjudning när de blir spända.

Ökningar med hästar som inte har längningarna naturligt är verkligen svårt. Jag har samma problem och är dessutom inget bra på det själv vilket ju inte är det lättare precis. Blir de sen dessutom lite spända och står emot på tävling är det ju snudd på omöjligt att få fram det då när man helst vill (min står iofs inte emot men springit blir det i alla fall).

En bra övning som jag får göra mycket nu för min tränare är att bara rida första stegen i ökningen och sen ta tillbaks. Det har faktiskt hjälpt mycket och man får både teknikövning för att hitta rätta känslan och styrketräning. När jag rider de stegen letar jag just efter lyftet uppåt framåt som domaren efterlyste hos och sen samlar jag några steg igen och rider sen fram 2-3 steg mot ökning igen. Att träna att öka ur skänkelvikningar kan också var bra för att hitta bakbenen och lyftet.

En bra övning som jag får göra mycket nu för min tränare är att bara rida första stegen i ökningen och sen ta tillbaks. Det har faktiskt hjälpt mycket och man får både teknikövning för att hitta rätta känslan och styrketräning. När jag rider de stegen letar jag just efter lyftet uppåt framåt som domaren efterlyste hos och sen samlar jag några steg igen och rider sen fram 2-3 steg mot ökning igen. Att träna att öka ur skänkelvikningar kan också var bra för att hitta bakbenen och lyftet.

Ja precis sånt tänkte jag också. :idea:

Ts:
Jag är urdålig på ökningar själv och har alltid haft svårt att få till men nu har jag äntligen på allvar insett att väldigt mycket av det kommer ur grundarbetet, jag har liksom inte tagit det på tillräckligt stort allvar förr, :o
Din häst har ju jättebra förutsättningar, så dom kommer att bli riktigt bra så småningom, tror jag, av det man ser:idea:.

Håller i stort med övriga.

Men samlingen får du nog omvärdera lite. Den vinklar inte sina bakben alls.
Om den är samlad- lite på bakdelen faller den inte framåt i ökningen heller.

I traven trippar han o sen sänker takten o börjar sväva ngt om vartannat. Du ska ha samma takt så kommer bättre bakbensarbete. Ditt arbetstempo borde var högre för att få in bakkärran- då hamnar du uppåt- framåt för att baken lyfter upp framdelen. Släpp inte bara iväg utan rid så varje språng går lite uppåt... oxå.
Mitt bästa tips- klättra o ut o fräs på lite för styrka.

Lycka till med fina hästen:)

Håller i stort med övriga.

Men samlingen får du nog omvärdera lite. Den vinklar inte sina bakben alls.
Om den är samlad- lite på bakdelen faller den inte framåt i ökningen heller.

Jag menar inte att han är samlad just i filmen. Där är han mest studsig. Han har väldigt lätt för samling i allmänhet och när han går som han ska men när han stretar emot så får vi problem med takten och framåt tänket. :crazy:

Nu har jag inte läst de andras tips ordagrant. Jag har alltid fått träna på att göra korta, korta bitar med ökning! Det viktiga är att det ett par steg rätt sedan samlar man upp igen. Så att man inte rider en hel långsida/diagonal där man tappar mer och mer. Kvalitet är det viktiga! Också för att hästen ska förstå vad det är du är ute efter samt stärka sig så att den så småningom orkar göra en längre sträcka med bra kvalitet.

Lycka till!

Ok, men såg du dagens Tips;)
Släpp inte bara iväg utan rid så varje språng går lite uppåt... oxå.
Mitt bästa tips- klättra o ut o fräs på lite för styrka.
Hur gammal är den?

Ha en skön sommar!

jag tycker inte att hästen ser ut att sega emot utan mer att backa av från dig. för mig är de en stor skillnad eftersom jag har en som är väldigt het och vi hamnar vädigt gärna i samma läge som ni. man lägger lixom i backen lite som ryttare för man TROR hästen ska sticka iväg och hästen blir spänd och trippig istället för att röra sig igenom kroppen. man vågar helt enkelt inte rida utan blir passiv

det vi tränar på mest är att våga lita på att hästen kommer fram till din hand och rid för tusan! höger bakben i höger hand och tvärt om. och backar hästen av så är de din uppgift att rida fram den till handen och jag brukar alltid tänka de att när jag tycker att hästen trampar på i lagom tempo så ska han trycka på ännu lite mer med bak. det ska va lite jobbigt men tänk att det ska va ridning i ett friskt tempo.

lite amatörtips:D

Hej! Jag tycker du har en fin häst och en fin grundsits. Men i mina ögon så ligger sadeln alldeles för mycket på bogarna villket gör att hästen står emot hela tiden och framförallt i ökade gångarter då trycket blir extra stort. Om du såg över sadelvalet lite så tror jag du skulle märka stor skillnad på allt. I mellangångarterna liksom landar han hackigt på båda fram för att han försöker minska trycket och det kan inga övningar lösa problemet på. det här är vad jag tror kan lösa ditt problem i samband med lite mer ridning framåt-uppåt.

Superfin häst och verkligen lycka till!

Mvh Michaela

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Gry
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka